zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier eigenschappen van de ideale medewerker

30 mei 2017 - Philip Lacor, Vice President EMEA bij Dropbox komt ondermeer bij Dell, Vodafone en GE vandaan. Hij heeft veel ervaring opgedaan in het vinden van de juiste mensen voor de job.

Bij zijn huidige werkgever zocht hij naar vier eigenschappen waar de ideale medewerker aan voldoet.


 
Veerkracht
Lacor: "We letten op vier kwaliteiten. De eerste is resilience dat wil zeggen veerkracht. Hoe iemand omgaat met tegenvallers, zegt veel over zijn persoonlijkheid. Op welke wijze komt iemand tegenslag te boven? Herpakt hij of zij zich en wat doet dat met iemands energie?
 
Vasthoudendheid

Daarna volgt tenacity, de vasthoudendheid van een persoon. "Het is nogal een verschil of iemand werkt voor een beginnende startup versus een groot, gevestigd bedrijf. Het binnenhalen van de duizendste klant, kost vele malen meer moeite dan de honderdduizendste. Doorzettingsvermogen is dan van belang. Wanneer een persoon bijvoorbeeld een eigen bedrijf heeft gehad, zegt dat vaak dat iemand over deze eigenschap beschikt."
Lacor heeft zelf aan den lijve ondervonden dat uit volhardendheid en doorzettingsvermogen veel voldoening te halen valt. "Na mijn studie wilde ik graag mijn MBA halen. Mijn vader vond het een goed idee, maar ik moest het wel zelf betalen. Dat is me gelukt en heeft me extra gemotiveerd."
 
Nieuwsgierigheid
Naast veerkracht en vasthoudendheid, speelt ook curiosity een grote factor. Lacor: "Die eigenschap komt in een gesprek opvallend snel naar voren. Is iemand nieuwsgierig en leergierig? Kan hij of zij zich snel aanpassen? Stelt de persoon goede vragen?"
 
Zelfbewustzijn
Tot slot maar zeker van groot belang is self awareness. Lacor: "Durft iemand werkelijk naar zichzelf te kijken of moeten anderen altijd de spiegel voorhouden? Wanneer mensen zich bewust zijn van zichzelf en hun handelen, functioneren zij goed in teams."
 Volgens Lacor gelden deze eigenschappen niet alleen voor de managementlaag, maar voor alle gelederen. "Daarmee bouwt u een stevig team," s zijn visie. "Voor leidinggevenden, is het wel zo dat zij een nog hogere mate van zelfbewustzijn moeten hebben. Juist in die posities is openheid en transparantie van extra belang. Bij Dropbox zijn de agenda’s bijvoorbeeld zichtbaar voor iedereen en onze oprichter Drew werkt gewoon op de vloer, er zijn geen deuren."
 
Authenticiteit
Naast transparantie, is authenticiteit van groot belang bij een leider, vindt Lacor. "Mensen maken hun eigen keuzes. Ze willen daarin kunnen vertrouwen op iemand en geïnspireerd raken. Leiderschap dat via autoriteit en dominantie wordt afgedwongen, is in mijn ogen nutteloos. Ik denk dat het daarbij belangrijk is om de afstand te verkleinen. Sta als manager onderaan de piramide, ga niet op de hoogste verdieping zitten, maar juist tussen de mensen. Dan levert u als leidinggevende toegevoegde waarde. Wees eerlijk naar uw medewerkers en verwacht dat ook terug."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf essentiële eigenschappen van een goede HR-manager
 Leiderschap: vrouwen meer Future Proof dan mannen?
 RvC heeft behoefte aan visionair en ‘domme’ vragensteller’
 Twaalf soorten moeilijke managers en hun gebruiksaanwijzing
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
30-05-2017
 | 
12:20 uur
Leuk artikel dat weer eens aangeeft dat een cv te weinig informatie geeft en aanleiding geeft tot speculatieve meningen over kandidaten.
Is een oud ondernemer vasthoudend? Waarom is hij/zij dan gestopt met de onderneming?
Slechts goed gevalideerde tests op competenties, persoonlijkheid en passie als aanvulling op een cv geven voldoende en betrouwbare informatie over kandidaten.
En dan rest nog de meer cruciale vraag,wat zijn de eigenschappen van de ideale werkgever?
Want een vacaturetekst is vaak niet meer dan een verhaal door marketeers verzonnen en opgeleukt.
Kortom, willen we goede matches maken, dan moet het hele proces van werving en selectie opnieuw worden uitgevonden. En daar werken wij iedere dag aan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10