zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf essentiële eigenschappen van een goede HR-manager

23 november 2016 - Als HR-manager heeft u geen gebrek aan uitdagingen die u moet overwinnen om succesvol te zijn. In een constant veranderende markt is het uw taak om de juiste medewerkers aan te trekken, ze te behouden en beleidsmatige beslissingen vloeiend naar passende personeelsprocedures te vertalen.

Hoe bepaalt u wat uw organisatie nodig heeft en hoe uw personeel zo effectief mogelijk in te zetten? De volgende vijf kenmerken die iedere goede HR-manager typeren, helpen u uw strategische doelstellingen op de werkvloer te implementeren en de motivatie van uw werknemers te optimaliseren.



1. Begrip van de business
HR-managers zijn de schakel tussen het bestuur en de werknemers. Om weloverwogen keuzes te kunnen maken ten aanzien van het personeelsbeleid, is het ontzettend belangrijk om te begrijpen hoe uw bedrijf en de markt waarin u opereert in elkaar zitten.
Hoe verlopen de verschillende processen binnen de organisatie? Wat zijn de gestelde doelen en welke strategie is er bepaald om ze te behalen? Met welke (technologische) ontwikkelingen moet u rekening houden en wat verwacht u van de verandering van de markt?
Alleen wanneer u weet hoe het er binnen uw bedrijf aan toegaat en waar u heen wilt, kunt u kansen signaleren en de juiste koers uitzetten met de juiste mensen.

2. Oog voor de mens
Niet alleen uw organisatie blijft zich ontwikkelen, (potentiële) medewerkers doen en willen dit ook. In een tijd waarin employer branding steeds belangrijker wordt en werknemers willen weten wat een werkgever kan toevoegen aan hun algehele welzijn, is het onmisbaar om aandacht te besteden aan het motiveren en inspireren van uw personeel.
Wees u bewust van wat er speelt op de werkvloer. Creëer een plek waar medewerkers (met problemen en feedback) terechtkunnen, zodat ze zich gehoord voelen. Hoe definiëren ze hun persoonlijke doelstellingen? Waar zitten ze mee en hoe voelen ze zich binnen het bedrijf?
Bied daarnaast ruimte voor groei, bijvoorbeeld door middel van uitdagende opleidingsmogelijkheden die ervoor zorgen dat uw personeel zich op zowel professioneel als sociaal vlak ontplooit. Hoe meer u uw medewerkers stimuleert, hoe meer ze zich verbonden zullen voelen met uw bedrijf.

3. Overzicht
Als duidelijk is in welke richting uw organisatie zich wil ontwikkelen en u beleid voert om dat doel te bereiken, is het zaak om prioriteiten te stellen en het overzicht te behouden.
U moet u kunnen concentreren op de belangrijke en minder belangrijke procesaspecten, om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en de grote lijn niet uit het oog te verliezen. Dit wordt ook wel benadering vanuit de helicopterview genoemd en het is iets waar iedere leidinggevende – ongeacht zijn of haar specialisme – rekening mee moet houden.
 
4. Besluitvaardigheid
Het maken van keuzes, die soms niet voor iedereen voordelig zijn, is onlosmakelijk verbonden met personeelsmanagement. Onthoud dat u bent aangesteld om te bepalen waar de organisatie op dat vlak behoefte aan heeft en wees niet bang om uw mening te uiten.
Niet alle initiatieven zullen per se direct worden omarmd. Bij het faciliteren van verandering zal u tegenstand tegenkomen, heeft u draagvlak op verschillende niveaus nodig en moet u een goede balans vinden tussen strategie en empathie.
Het is aan u om op basis van kennis en uw langetermijnvisie overtuigend te zijn en de organisatie vooruit te helpen.

5. Zelfreflectie
Uiteindelijk bent u, net als de rest van het personeel, een medewerker van het bedrijf waarvoor u werkt en is het voor u ook belangrijk om niet stil te staan in uw ontwikkeling.
Buiten opleidingstrajecten die voor vernieuwde inzichten kunnen zorgen, is het in ieder geval goed om uw eigen beleid kritisch te beoordelen. Hoe bent u met bepaalde situaties omgegaan? Welke resultaten zijn er behaald en waren ze optimaal? Heeft u feedback van anderen ontvangen en (hoe) zou u in de toekomst uw werkwijze aanpassen?
Sta stil bij succes, maar wees niet bang om imperfecties in uw manier van handelen te erkennen. Evaluatie met een open houding zal ervoor zorgen dat u zich als HR-manager ontwikkelt en u daarnaast persoonlijke groei zult doormaken. Daar heeft iedereen baat bij.

De beste aanpak?
Verschillende mensen, met diverse achtergronden, zorgen vanzelfsprekend voor een grote variatie aan managementstijlen en er is geen aanpak te onderscheiden die altijd de beste is. Toch zijn er vaak gemeenschappelijke uitdagingen in HR-vraagstukken te herkennen, die maken dat managers problemen vanuit een vergelijkbare invalshoek benaderen.
Hoe de situatie waar u mee te maken heeft er ook uitziet; zolang u voor uzelf probeert dezevijf kenmerken in uw dagelijkse manier van werken op te nemen, zult u merken dat het gemakkelijker wordt om verandering door te voeren en de efficiëntie van uw personeel te verhogen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De zes belangrijkste wetswijzigingen voor de HR-manager
 Digitalisering prioriteit nummer één bij Nederlandse HR-managers
 Vijf tips voor een geslaagde salarisonderhandeling
 Er is weer tijd en geld voor talentmanagement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10