zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf soorten moeilijke managers en hun gebruiksaanwijzing

5 juni 2013 - Leiderschap is ‘hot’. Zie de hoeveelheid aandacht hiervoor in literatuur en media. De aandacht is daarbij meestal gericht op hoe iemand een succesvol leider wordt, welke eigenschappen en vaardigheden hij of zij daarvoor nodig heeft, welke leiderschapsstijlen er zijn en hoe die effectief zijn in welke situatie.

Leiderschap, zo luidt een definitie, is het op basis van persoonlijk contact beïnvloeden van de prestaties van medewerkers. Dit stelt Geert Klaver, consultant bij Hay Group



Succesvolle leiders
Klaver: "Succesvolle leiders instrueren, motiveren en inspireren individuele medewerkers, en verbinden medewerkers met elkaar en met de klanten. Dus wil bijna iedere, zichzelf respecterende organisatie, dit soort leiders en managers hebben. En terecht natuurlijk. Wie wil dat niet. Maar in de dagelijkse praktijk hebben medewerkers vaak leiders/managers die nog niet aan dat profiel van 'de beste leider' voldoen. Wellicht zijn ze onderweg daar naartoe, maar veel managers zijn er nog niet. Hoe u als medewerker met zo’n manager om moet gaan én hoe u als manager voorkomt een moeilijke manager te worden, daarover wordt een stuk minder geschreven. De meeste medewerkers en managers moeten dat zelf uitvinden. Voor die personen kan de lijst van moeilijke managers handig zijn. Wat is het er voor één, hoe herkent u hem of haar, hoe gaat u ermee om én hoe voorkomt u dat u zelf zo’n manager wordt?" De onderstaande types zijn gebaseerd op 25 jaar managers in bedrijfsleven en overheid te ervaren en bezig te zien. 

1. De ADHD Manager

Deze manager is altijd in actie, aan de telefoon, in gesprek, en dan komt er weer een mail. Reageert eigenlijk op alle prikkels die zich gedurende de dag voordoen en vliegt overal in, vaak niet gehinderd door kennis van de stand van zaken.
Deze veel voorkomende manager gaat graag achter een kluif aan, maakt niet uit welke. Zorg er dus voor dat hij genoeg kluiven heeft om achteraan te gaan, zodat u zelf geen lekkere kluif wordt. Of nog beter; laat hem helpen uw kluiven te pakken te krijgen! 

2. De Concept Manager

Deze manager gebruikt steeds weer de nieuwste concepten in het vakgebied, de nieuwste termen, maakt daarvoor steeds nieuwe plannen en is daar zelf uitermate enthousiast over. Het is als met veel modes en hypes: het gaat vaak vanzelf weer over. Doe mee, wanneer het niet anders kan en doe gewoon uw eigen ding als de manager het niet merkt.

3. De Controlerende Manager
Deze manager heeft graag alles onder controle, vraagt vaak naar lijstjes, staat met regelmaat aan uw bureau om te vragen of het goed gaat en of het al klaar is, controleert graag of iedereen er is en hard aan het werk is.
Deze manager kunt u makkelijk te vriend houden door in te spelen op zijn/haar behoefte aan informatie en controle. Loop regelmatig binnen en vertel waar u mee bezig bent. Dat is leuk voor u zelf en voorkomt dat uw manager op ongewenste momenten in uw nek hijgt.

4. De E-mail Manager
Deze manager stuurt de medewerkers het liefst aan via de e-mail, mailt bijvoorbeeld dat iedereen harder moet werken, omdat de resultaten tegenvallen, of stelt regels in per e-mail en verwacht dat iedereen dan in de houding springt, mailt (uitgebreide) instructies en beslissingen en denkt dat iedereen dat opvolgt.
Hier geldt: krijgt u een aan u gerichte mail, dan antwoordt u netjes, liefst kort en met een of meerdere vragen hoe het e.e.a. met eerdere dingen samenhangt. Dan duurt het weer even voor u antwoord krijgt of u hoort er nooit meer wat van.

5. De Houdt-Van-Zichzelf Manager
Deze manager luistert niet naar anderen, maar graag naar zichzelf, vindt zichzelf heel belangrijk en heel slim, is met zijn eigen werk of carrière bezig, en heeft dus geen aandacht voor u.
Deze manager zal uw carrière niet sponsoren. Zoek dus een andere sponsor binnen het bedrijf, doe uw werk goed, zodat andere managers u willen hebben. 

6. De Intimidatie Manager

Deze manager probeert u op intimiderende wijze omver te blazen. Valt meteen met de deur in huis, valt aan, stelt leading questions, trekt alles wat u zegt in twijfel en prikt altijd op onaangename wijze door. Veel medewerkers zijn fysiek bang voor hem of haar.
Deze darwinistische baas houdt ervan anderen op de vlucht te jagen. En in de natuur is het vechten of vluchten. Maar waar bent u bang voor? Wat kan u gebeuren? Blijf uzelf, geef rustig uw gedegen mening en dan valt het vaak wel mee! 

7. De Kennis Manager

Deze manager weet alles tot in de diepte van wat zijn ondergeschikten weten. Daarom hebben ze hem ook manager gemaakt. Niet dat hij daar uiteindelijk gelukkiger van wordt, want het liefst bemoeit hij zich inhoudelijk tot in de diepte met het werk van zijn medewerkers dat hij zo graag deed.
Óf u laat de manager zoveel mogelijk "helpen" met inhoudelijk werk en u "helpt" hem met managen, zodat hij het managen misschien wel aan u overlaat, óf u laat hem zien dat u er zelf ook veel van afweet, waardoor hij het vertrouwen krijgt dat hij wat aan u over kan laten.
8. De Laat Maar Waaien Manager
Deze manager heeft geen gevoel voor urgentie. De afdeling kan in brand staan, de poten onder ieders stoel vandaan gezaagd zijn, iedere medewerker loopt op de laatste benen of is al omgevallen, hij of zij maakt zich geen zorgen.
Het beste is om u er niet over op te winden, blijf rustig. U kunt ook de macht zelf overnemen door anderen met u mee te krijgen en voorzichtig steun hogerop te zoeken en het beter regelen. Als u dat niet wilt, of als dat niet lukt: zoek zo snel mogelijk een andere plek.

9. De Mooi Weer Manager
Deze manager is bij alle leuke dingen haantje de voorste, brengt graag en alleen de leuke boodschappen, maar geeft niet thuis als er problemen zijn, vervelende mededelingen gedaan moeten worden enz.
Zorg dat u leuke dingen voor uzelf plant op tijdstippen dat de manager andere voor hem leuke dingen te doen heeft. En als u hem een keer met de vervelende werkelijkheid wilt confronteren, zorg dat u niet in de buurt bent, zodat de manager u niet kan inschakelen om zijn vervelende werk op te knappen.

10. De Overbodige Manager
Deze manager heeft geen verstand van wat het bedrijf doet, stelt in het begin zeker vragen en als u geluk hebt, steekt hij/zij er wat van op. Uiteindelijk doen de medewerkers zijn werk, verbeteren zijn fouten en zuchten onder de overbodige besluiten, acties en planningen, die niets toevoegen aan hoe er gewerkt wordt of erger, alleen meer problemen veroorzaken.
U kunt natuurlijk zijn werk blijven doen en verbeteren, maar uiteindelijk zult u de manager toch op de eigen blaren moeten laten zitten. Maak duidelijk wat uw werk is, wat zijn/haar werk is en laat hem de gevolgen van zijn niet functioneren dragen. Zorg wel dat u samen met collega’s zoveel mogelijk een front vormt om te voorkomen dat hij u als zondebok gebruikt. 

11. De Structuur Manager

Deze manager zoekt de oplossing voor alle problemen in de structuur van het werk, de afdeling, of de organisatie. Loopt iets niet dan moet er gereorganiseerd worden, liefst door het op een structurele wijze aan te pakken.
Het resultaat is vaak dat niemand de structuur meer begrijpt, omdat die zo vaak verandert of zo ingewikkeld is geworden. Blijf in dat geval gewoon uw eigen werk doen, die structuur maakt toch niet uit. 

12. De Zogenaamd Meelevende Manager

Deze manager is misschien wel de gevaarlijkste van allemaal. Hij of zij vraagt hoe het met u gaat, of u zich wel goed voelt en hoe het thuis is, maar is eigenlijk op zoek naar uw zwakke punten om ze vervolgens tegen u te gebruiken.
De omgang met deze manager is eenvoudig: het gaat goed met u op het werk, thuis is ook alles goed. De regel is als de manager u wat vertrouwelijks over hem/haar vertelt, u ook wel wat vertrouwelijks over uzelf wilt vertellen. 

Uitdaging
Klaver: "Om dit soort bazen te managen is een uitdaging; een van de vele in het werk, maar wel een heel belangrijke. Het bovenstaande kan helpen. In het ergste geval is de manager een combinatie van één van bovenstaande types. Herkent u zichzelf in één van de typeringen? Let op signalen van uw medewerkers en leer er van om zelf niet vast te komen zitten in een rol."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Helft Nederland overgestapt naar slimme meter
 Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
 Klant niet op één bij CFO
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe Leiders zijn visionairs
 Echte leiders zijn menselijk
 Nieuwe leiders: ‘practice what you preach’
 Nieuwe leiders: verantwoordelijkheid nemen, is vertrouwen geven
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
5-06-2013
 | 
10:36 uur
Bij dergelijke artikeltjes, met alle Respect voor de auteur en diens intenties, moet ik telkens weer een beetje dieper zuchten.

Leiderschap
Je komt het 'toverwoordje' in steeds meer publicaties tegen en je leest dan ook een wijd verbreid wat de betreffende auteur vixnd dat wij zouden moeten zien/verstaan als wij het woordje manager zien staan of 'Leiderschap'... overigens in tal van varianten dan natuurlijk.

Manager
Het Amerikaanse woord wil niets anders zeggen dan dat dit een persoon is die 'iets' managed. Dat 'iets' kan namelijk ook de hamburger bij Mac of Bking op de grill leggen, omwentelen en op het opengeslagen broodje dat de betreffende 'Bun Manager' wachtend naar voren gestoken houd.

Vaak weet men niet eens hoe men in publicaties moet geven aan de definitie van manager. Dit laatste even terzijde.

Leiderschap 2
Leiderschap is, net als veel andere 'talenten', een natuurlijke aanleg. Want een leider heeft namelijk een duidelijke visie, ziet doorgaans aardig op welke manier doelen gesteld en gehaald kunnen worden.

Dat hier duidelijk word dat niet iedereen 'Leider' is, heeft alles te maken met de aanleg daarvoor. Die heb je, of die heb je niet. Je kunt denken 'Het' te hebben alleen niemand die je volgt. Ook niet nadat je allerhande courses in 'Leadership' of 'Follow me I'm your Leader' hebt gevolgd.

Er zijn managers die 'razend' kunnen worden op professionals die in titel geen Manager of Leider zijn, maar wel van alles van iedereen voor elkaar lijken te krijgen. Zie daar dus de aanleg die gewoon persoonlijk is. Zoals de natuur het zeg maar heeft voorzien.

Inzichtelijk
Nu is het zeer eenvoudig die natuurlijke aanleg inzichtelijk te maken. Als je dat namelijk doet, sla je feitelijk twee of meer vliegen in één klap. Je hebt iemand waar mensen, om welke reden dan ook, graag naar blijken te willen luisteren en ook graag als Teamlid willen fungeren.

Dat is tamelijk ondefinieerbaar, ik weet het, maar wel zoals het werkt. Vanuit die invalshoek krijgt dat Leiderschap en Managen plots een hele andere dimensie. Je hebt Leiders die niet kunnen managen. Dat is omdat zij de fout vaak maken te denken dat de ene discipline hetzelfde is als de ander.

En zo heb je Managers die denken dat ze Leiderschap in zich hebben of dat kunnen leren. We weten nu dat dat in de praktijk absoluut niet zo is.

Hiermee vervalt namelijk de basis van dit artikel. Mensen zijn nu eenmaal wie lke rol of patroon. Dit artikel spoort u aan uzelf eens in de spiegel aan te kijken, gebaseerd op signalen van anderen.

Leiderschap en insteek
Kijken we naar mensen met 'Leiderschap' in de praktijk, dan zien we wel synoniemen. daar houd het dan wel een beetje mee op. Want verder hebben die Leiders allemaal op eigen en persoonlijke titel Leiderschap en Managen getoond.

Enkele Leiders

Eckart Wintzen
Als persoon was hij Visionair, pragmaticus, vooruitstrevend, bezat discipline, een grote sociale inslag en een volkomen eigen manier van 'Managen. Zijn sterkste soft skills? Ondernemen, Communicatie, Inspiratie en Flexibiliteit.

Steve Jobs
Gedreven, Zakelijk en financieel georienteerd, gedisiplineerd, tactisch, doelgericht, afstandelijk, bezat een natuurlijk zelfvertrouwen. Sterkste soft skills? Ondernemen, Flexibiliteit, Communicatie, Intuitie.

Kijken we naar een totaal andere wereld?

Jan Peter Balkenende
Prestratie en geldingsdrang, Materieel/Financiëel geörienteerd, Zakelijk, Projectmatig, Doelgericht, Natuurlijk zelfvertrouwen, Intelligent, Diplomatisch, Betrouwbaar, Afstandelijk, Zakelijk.
Zijn sterkste soft skills? Mentale instelling, Ondernemen, Flexibiliteit en zeer hoog in communicatie, iets wat uiteindelijk danig tegen is gaan keren.

Mark Rutte
Analytisch, documentalistisch, feiten en wetenschappelijk georienteerd, Technisch, gematigdd/terughoudend, volhardend en bedachtzaam.
Sterkste soft skills: Ondernemen, Flexibiliteit, Inspireren, Empathie.
Doch vrijwel niet communicatief.

De verschillen?
Daar waar Eckart en Steve in staat zijn gebleken Leiderschap op natuurlijke en visionaire wijze ten toon te spreiden, waren ze ook zeer goed in staat gedetailleerd, met kennis van zaken, het blauwdruk te leggen van plan, idee of visie. Daarna lieten zij de mensen ruimte en vrijheid binnen de kaders op eigen wijze invulling te geven aan.

Doordat beiden zich volkomen richten op eigen natuurlijke vaardigheden, ervaring en visie, groeide hetgeen zij uit hebben gezet, tot zeer succesvolle ondernemingen.

Als we hetzelfde bekijken bij Balkenende en Rutte, dan missen we de meest basale elementen van natuurlijk leiderschap en zien we dat de mensen om hen heen, zeer zwaar op ancieniteit richten en hoge mate van opportunisme. Van dat natuurlijke leiderschap is bij geen van beiden werkelijk sprake waardoor er totaal andere typen verhoudingen en onnatuurlijke krachtenvelden ontstaan.

Dit alles met alle grote maatschappelijke impact van dien.

Natuurlijk Leiderschap
Natuurlijk Leiderschap is zeer goed inzichtelijk te krijgen net zoals andere zeer gewenste elementen in een persoonlijkheid inzichtelijk te maken zijn. Hierdoor word het aanzienlijk eenvoudiger professionals te selecteren op de beste en gewenste eigenschappen.

Dit laatste staat overigens volkomen los van persoonlijke presentatie zoals men ziet in recruitment en selectie strategieën.
Carla Krul  |   | 
5-06-2013
 | 
11:20 uur
Maar welk stijl je ook hebt,de basisregel voor motivatie is: WALK THE TALK. Wie zelf niet het goede voorbeeld geeft, zal per definitie onsuccesvol zijn.
H.A.  |   | 
6-06-2013
 | 
02:04 uur
Goh, numoquest, aardig 13de type.
Alles verkeert vroeg of laat in zijn tegendeel.
NumoQuest®  |   | 
6-06-2013
 | 
10:38 uur
Goedemorgen H. A.
:O)

Ik bedoelde het niet aan te geven al 13e type hoor. Meer dat je of leiderschap in je hebt, of niet. Als je denkt dat je het aan kunt leren ben je een toneelspel aan het spelen die je heel erg veel energie zal kosten.

Vandaar mijn betoog.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
meer top 10