zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander wil efficiënter werken

13 maart 2017 - 30 procent van de Nederlandse medewerkers vindt dat er efficiënter gewerkt kan worden in hun organisatie.  42 procent is neutraal over de efficiëntie bij zijn of haar werkgever en 28 procent heeft het gevoel dat de organisatie al efficiënt functioneert.

Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland.



Leidinggevenden veel positiever
Opvallend is dat leidinggevenden veel positiever oordelen over efficiëntie dan andere medewerkers. De stelling 'de werkzaamheden in onze organisatie zijn goed georganiseerd' scoort gemiddeld een 5,4. 'Onze organisatie maakt op een efficiënte manier gebruik van haar middelen' wordt beoordeeld met een 5,1. Onder leidinggevenden scoren deze stellingen hogere cijfers, namelijk een 6,9 en een 6,7.  

Het totaalplaatje
Waar komt dit verschil vandaan? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit. "Leidinggevenden werken aan de coördinerende kant van de organisatie en zijn er sterk op gericht om efficiëntie te vergroten. Zij verlangen, hopen en willen dat de organisatie soepel functioneert. Ze zullen stellingen over dit onderwerp minder snel negatief beoordelen, omdat ze daarmee twijfels uiten over het succes van hun eigen werk. Verder hebben leidinggevenden vaak een beter beeld van het totaalplaatje van de organisatie, waardoor ze gemakkelijker begrijpen waarom er soms minder efficiënt gewerkt wordt. Bijvoorbeeld tijdens een veranderingsproces."

Expert in de praktijk
"Medewerkers daarentegen zitten vol in de praktijk," licht Heezen toe. "Ze merken soms dat het ze niet goed lukt om efficiënt te werken. Bijvoorbeeld omdat ze last hebben van regeldruk, procedures of protocollen. Of omdat ze te maken hebben met een manager die telkens andere dingen verwacht. Informatie over het doel en de inrichting van de organisatie bereikt ze niet altijd, waardoor ze zich sneller kunnen storen aan inefficiënties of zaken waardoor ze hun werk niet lekker kunnen doen. Medewerkers zijn expert op hun vakgebied en weten gedetailleerd wat er daarin beter, handiger of slimmer kan."

Kenniskloof
Er is dus een kenniskloof tussen leidinggevenden en medewerkers. "De kunst is om in gesprek te raken met elkaar en die kennis te verenigen," vervolgt Heezen. "Dat helpt om het grotere plaatje beter te begrijpen en tegelijkertijd zaken aan te scherpen die efficiënter kunnen."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zes praktische stappen naar efficiënte automatisering
 'Zelforganisatie is niet efficiënter'
 Maak bedrijfsprocessen efficiënt met zelfontwikkelde applicaties
 De bedrijfsefficiëntie optimaliseren met behulp van workflows
 
 
reacties
 
Lizanne Jakobs  |   | 
13-03-2017
 | 
12:56 uur
Heel interessant, bondig en helder artikel. Brengt precies in beeld waar ik dagelijks aan werk, maar nu uitgedrukt in hele mooie percentages. Dit is vaak de schakel die mist, bedrijfscultuur als een feit uitdrukken ipv iets ''zachts''.
John  |   | 
16-03-2017
 | 
16:09 uur
In plaats van het signaleren van een kenniskloof zou je ook kunnen constateren dat de vraagstelling op dat verschil in perceptie had kunnen anticiperen. Dat was er wellicht meer bruikbare data uitgekomen.
Daarnaast is het de vraag of er efficiënter of effectiever gewerkt moet worden: dat maakt nogal verschil.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10