zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer omzet uit tv-reclame ondanks veranderd kijkgedrag

5 oktober 2016 - Hoewel lineaire kijkcijfers onder druk staan, blijven de inkomsten uit televisiereclame in Nederland voorlopig nog op niveau. Dat blijkt uit de Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2016-2020 van PwC. De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame met gemiddeld 1,5 procent per jaar. Op de lange termijn is krimp onvermijdelijk.

"De sterke opkomst van online videodiensten gaat hand in hand met een lichte stabiele groei in de traditionele tv-markt," zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Digitalisering verandert het medialandschap, maar die veranderingen gaan soms minder snel dan wordt gesuggereerd. Televisie is voor adverteerders nog steeds een belangrijk medium om een breed publiek gelijktijdig te bereiken. Wel komt door het veranderende kijkgedrag de nadruk meer op live, sport en grote shows te liggen."Ook ondersteunen zenders tv-programma's vaker met multi-platform strategieën, zoals social media



Stijgende inkomsten
De inkomsten uit tv-reclame groeien van 965 miljoen euro in 2015 naar ruim een miljard euro in 2020. Ter vergelijking: de inkomsten uit online video advertenties (vast en mobiel) groeien in diezelfde periode met maar liefst achttien procent per jaar tot ruim 200 miljoen euro. Dat is echter nog altijd een stuk lager dan de inkomsten uit tv-reclame.

Minder tv-kijkers
Het aantal tv-kijkers zakt in alle leeftijdsgroepen, behalve in de groep tussen 50 en 64 jaar. Het kijkgedrag van jongeren verandert het snelst; zij consumeren nu al meer via stream en download dan via lineair. "Het veranderende consumentengedrag drijft de adverteerder naar internet. Maar de groep tussen twintig en 49 die lineair televisie kijkt, is verhoudingsgewijs nog groot. Dat zijn ook de personen in het huishouden die de aankopen doen en waarop vooral commerciële zenders hun programma's richten," zegt Van Eeden.

Video on demand
Tegelijkertijd zijn Nederlandse consumenten steeds meer bereid te betalen voor video on-demand diensten. Volgens de outlook is vooral videostreaming hard in opkomst. De markt bedroeg in 2015 ongeveer 158 miljoen euro en groeit met gemiddeld dertien procent per jaar naar bijna 300 miljoen euro in 2020. De groei van videostreamingdiensten als Netflix gaat in Nederland vooralsnog niet ten koste van de markt voor vaste tv-aansluitingen. De inkomsten uit tv-aansluitingen groeien gemiddeld met een half procent per jaar tot ruim 1,1 miljard euro in 2020. "Aanbieders en distributiekanalen van videocontent zullen er wel rekening mee moeten houden dat de prijsbewuste consument op termijn zijn media-abonnementen zal gaan consolideren en personaliseren," aldus Van Eeden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier op de tien huishoudens kijken uitgesteld tv
 Over-the-top tv ten koste van lineair tv-kijken
 Streamen van films en tv-programma’s verslaat downloaden
 Advertentiebudgetten definitief van tv naar internet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10