zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatie-overkill vraagt om inzet professional organizers

11 april 2016 - De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers bracht op 8 april een bezoek aan IBM. Het werkbezoek was bedoeld om leden bij te scholen over de laatste inzichten op het gebied van 'digitaal samenwerken' - een heel actueel thema in een tijd waarin werknemers gebukt gaan onder informatie-overkill en daardoor dreigen uit te vallen.

Dagelijks komt er, via diverse media, een grote hoeveelheid informatie op ons af. Werknemers worstelen met het op de juiste manier archiveren van informatie en bestanden. Het niet terug kunnen vinden van informatie en de tijd die gepaard gaat met lang zoeken, zijn grote irritatiebronnen - en kostenverspillers - op de werkvloer. Nog niet eerder in onze geschiedenis was de verspreiding van informatie, berichten, documenten of nieuws zo gemakkelijk als nu. We worden dagelijks overspoeld door informatie via e-mail, het internet en de sociale media. Die overvloedige informatiestromen zijn nauwelijks bij te houden met als gevolg (info)stress. En structurele infostress kan tot verzuim leiden.



Structuur
Medewerkers staan voor de ingewikkelde taak alle informatiestromen z.s.m. te schiften op relevantie en urgentie. Daarnaast moeten zij de hele dag door beslissen hoe en waar zij deze informatie organiseren, zodat ze deze later nog kunnen terugvinden. En dat is niet voor iedereen gemakkelijk. Het gebrek aan overzicht en de dringende behoefte om zaken anders te structureren en te organiseren kan voor medewerkers, die al door stress geplaagd worden, de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Anke Algera, voorzitter van de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers): "Werkgevers verwachten dat iedereen zijn werk wel kan organiseren, maar niet iedereen heeft voldoende kennis en vaardigheden op zak om structuur te scheppen in een overvolle mailbox of de baas te worden over de waan van de dag. En niet iedereen heeft de discipline of de ruimte om in privé-tijd de rust te nemen die noodzakelijk is om te herstellen van de inspanningen op het werk."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder verzuim na begeleiding Professional Organizer
 Zonder werkstress op vakantie: negen tips
 Negen tips tegen informatie-overload
 Informatie-overload leidt tot stress
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10