zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Minder verzuim na begeleiding Professional Organizer

17 november 2015 - Veel werknemers hebben door de 24-uurs economie en alle moderne communicatiemiddelen last van infostress. De geboden informatiestromen kunnen niet snel genoeg verwerkt worden, en in combinatie met andere stressfactoren kan dit leiden tot een structurele stresssituatie, met verzuim tot gevolg.

Professional organizing blijkt een positief effect te hebben op infostress. De problemen met onder andere een overvolle e-mailbox en de onoverzichtelijke werkvoorraad nemen fors af door de begeleiding van een Professional Organizer. Dat blijkt uit onderzoek naar de effectiviteit van de dienstverlening van professional organizers door de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO).



Werkstress
Werkstress kent verschillende vormen en oorzaken, bijvoorbeeld teveel werk in combinatie met privé-problemen, inefficiënte werkgewoontes en baanonzekerheid door de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het afgelopen decennium zijn de moderne communicatiemiddelen en onze 24-uurs economie daar nog bijgekomen als stress-veroorzakers. Met de komst van alle moderne communicatiemiddelen wordt immers vaak van medewerkers verwacht dat ze 24/7 bereikbaar zijn en 's avonds en in het weekend ook hun mail lezen en behandelen. Verder is overwerken in veel organisaties eerder regel dan uitzondering. Daarnaast kan niet iedereen de snelle technologische vernieuwingen bijhouden. Het gevolg? Infostress. Er komt teveel informatie in korte tijd op mensen af, waarvan verwacht wordt dat ze die snel kunnen verwerken. En niet iedereen kan dat. In combinatie met een overvolle mailbox loert het gevaar van infostress dan snel om de hoek. En structurele infostress kan tot verzuim leiden.

Verzuim voorkomen
Volgens Anke Algera, voorzitter van de NBPO, is verzuim of zelfs een burn-out waaraan een structurele informatie-overload ten grondslag ligt, te voorkomen. "Werkgevers verwachten dat iedereen zijn/haar werk wel kan organiseren, maar niet iedereen heeft voldoende kennis en vaardigheden op zak om structuur te scheppen in een overvolle mailbox of de baas te worden over de waan van de dag. Ook heeft niet iedereen de discipline of de ruimte om in privé-tijd de rust te nemen die noodzakelijk is om te herstellen van de inspanningen op het werk en zichzelf weer op te laden, wanneer er steeds nieuwe werkgerelateerde informatie op hem of haar afkomt. Als de juiste vaardigheden worden aangeleerd, kan een deel van de infostress-gerelateerde problemen voorkomen worden. Bij die vaardigheden gaat het om praktische zaken zoals werkvoorraad beheren, grenzen stellen en mailbeheer."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organizer verdient zichzelf snel terug
 Alsmaar harder werken: vijf desastreuze fases
 Burnout ligt voor velen op de loer
 Verbondenheid, Ontwikkeling en Autonomie essentieel voor gezond werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10