zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips tegen informatie-overload

19 december 2008 - U wordt dagelijks overspoeld door informatie. Hoe ziet u door de bomen het bos? Wetenschappers van Xerox hebben na onderzoek een aantal eenvoudige methodes uitgewerkt om te helpen de overvloedige informatie te beheren en tijd te besparen.

Uitgaand van de Xerox-studie ‘Future of Work’ zet Express.be negen tips tegen informatie-overload op een rij: 



1. Neem zo nu en dan pauze

Het is van essentieel belang dat u zichzelf regelmatig een pauze gunt. Onderzoek wijst uit dat de productiviteit verhoogt wanneer een korte pauze wordt ingelast door het kantoor enkele minuten te verlaten of de benen te strekken. 

2. Optimaliseer uw tijdsbesteding

Probeer uw vergaderingen zoveel mogelijk op dezelfde dag te plannen, zodat u de andere dagen kunt gebruiken voor informatieverwerking. U kunt zich gemakkelijker op taken toeleggen als u geen vergadering in het vooruitzicht heeft. 

3. Maak een back-up van uw gegevens

Bewaar beter teveel informatie dan helemaal geen informatie! Zorg dat u over een goede back-up mogelijkheid beschikt. 

4. Ruim uw bureau op
Archiveer of gooi papieren meteen weg nadat u ze hebt gekregen. Scan en archiveer belangrijke documenten elektronisch om kantoorruimte te besparen. Verwijder onnodige mappen op uw computer en gebruik een zoekmachine om informatie te zoeken die u nodig hebt. 

5. Handel meteen

Vaak verliest u tijd door meerdere keren terug te komen op de verwerking van dezelfde informatie. Het is beter om dat meteen na ontvangst te doen en de informatie daarna in een map te klasseren of te verwijderen. 

6. Negeer gratis aanbiedingen

Onnodige e-mails en ongevraagde aanbiedingen hebben wel degelijk een kostprijs. Beheer uw facturen en rekeningen online en meld u af voor ongevraagde telefoontjes en reclame. 

7. Benut de beschikbare instrumenten

Maak gebruik van de telefoon om op het juiste moment over de juiste informatie te beschikken. U hoeft bijvoorbeeld uw tijd niet te verspillen met het afdrukken van plattegronden als u die per telefoon kunt raadplegen. 

8. Beperk het gebruik van RSS-feeds

Neem liever een abonnement op een aggregator die u helpt om alle informatie vanaf dezelfde plek te raadplegen. 

9. Beheer uw mobiliteit

Gebruik een mobiele telefoon of pda met e-mailfunctie om de uren die u buiten uw kantoor doorbrengt productiever te maken. Door de hele dag door uw e-mails te lezen, kunt u beter anticiperen op toekomstige taken en kleine taken uitvoeren zodra ze zich voordoen in plaats van naderhand een massa e-mails in één keer te moeten sorteren en verwerken.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Informatie-overload leidt tot stress
 Informatie-overload verstikt managers
 Belgen en Nederlanders zuchten onder informatie-overload
 Informatieoverload werknemers valt mee
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
meer top 10