zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevenden kunnen veel verzuimkosten voorkomen

23 oktober 2012 - Leidinggevenden kunnen veel meer invloed uitoefenen op verzuimcijfers dan nu het geval is. Het arboned 365 constateert dat in 2011 het psychisch verzuim toenam. Bij psychisch verzuim moet u denken aan verzuim door stress, burn-out of depressie, zo stelt Nell van de Ligt van Ligtpunt.

Een medewerker die uitvalt met burn-outklachten heeft al langere tijd allerlei signalen afgegeven, die onvoldoende opgepikt zijn. Een burn-out ontstaat als iemand lange tijd overbelast is. Tijdens het proces naar een burn-out ziet u vaak gedragsverandering bij een medewerker. U kunt als leidinggevende dus vroegtijdig ingrijpen. Maar een leidinggevende is vaak niet geschoold om te letten op dergelijke signalen. Vaak zijn leidinggevenden bovendien onzeker over de aanpak. En dat is jammer, want verzuim kost een organisatie veel geld en energie. In 2011 was 65 procent van het verzuim is psychisch. Dus het is belangrijk om te kijken naar wat u kunt doen om verdere stijging te voorkomen. 



Kennis en tools
Met de juiste kennis en tools kan een leidinggevende tijdig ingrijpen en uitval voorkomen of verzuimdagen verminderen. Kennis van oorzaken en achtergronden van stress en burn-out is noodzakelijk om oorzaken te onderzoeken en aan te pakken, de juiste interventies te doen, actieplannen op te stellen en uit te voeren enzovoort. 

Curatief beleid
Veel organisaties hebben wel beleid en maatregelen als een medewerker zich ziek meldt, dus curatief. Bij uitval zijn er protocollen en richtlijnen voor leidinggevenden waaraan moet worden voldaan om de zieke medewerker te begeleiden naar een zo snel mogelijk herstel. Alles wordt geregistreerd om te voldoen aan de Wet Verbetering Poortwachter én het beleid van de organisatie. 

Preventief beleid
Preventief beleid is echter ook belangrijk en wordt vaak vergeten. Bij uitval is het leed immers al geschied en zijn de extra kosten al gemaakt. Voorkomen is beter, zeker omdat psychisch verzuim ook nog eens meer verzuimdagen kent. 

Tips voor organisaties om verzuim willen voorkomen:
 
• Geef verzuimpreventie een hoge prioriteit. 
• Ontwikkel richtlijnen en beleid rondom preventie. 
• School en train leidinggevenden, zodat er vroegtijdig en adequaat kan worden ingegrepen en uitval voorkomen wordt. 
• Zorg voor dat sociale steun en een vraagbaak voor leidinggevenden geregeld is. 
• Geeft deze taak een te grote druk voor leidinggevenden, stel dan een preventiemanager of stressmanager aan binnen de organisatie. 

Meld u aan voor de gratis tele-masterclass voor leidinggevenden ‘Drie gouden tips om verzuim op de afdeling te verlagen’ op 25 oktober van 12.30 tot 13.30 uur.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder ziekteverzuim door angst voor baanverlies
 Crisis werkt psychisch verzuim in de hand
 Onderzoek: het vergeten aspect bij het ziekteverzuim
 Zes tips om in te spelen op een overbelaste medewerker
 
 
reacties
 
Gerda  |   | 
23-10-2012
 | 
10:07 uur
Als reactie op dit artikel: helemaal mee eens dat vroegtijdig signaleren heel veel oplevert, zowel voor de organisatie als voor de medewerker. Dat leidinggevenden de gedragsverandering niet altijd zien, heeft wellicht te maken met het niet bezitten van de juiste kennis en tools, ook hebben leidinggevenden niet altijd de juiste aandacht voor hun medewerkers. Ik zeg 'manage met aandacht': heb oprechte aandacht voor en contact met je medewerkers, weet wie ze zijn en wat ze waard zijn. En laat ze dit weten en voelen! Dat voorkomt niet alleen veel verzuim, het levert, bewezen, ook nog eens hogere winsten op!
Hans Visser  |   | 
23-10-2012
 | 
17:43 uur
Het aandeel psychisch verzuim van ziekteverzuim (afwezigheid) is drastisch te reduceren als Mentaal Verzuim (op het werk) niet langer wordt genegeerd, gebagatelliseerd of gemaskeerd word. Mentaal Verzuim ontstaat in een ongezond systeem en omstandigheden waar individuele mensen zich voor afsluiten. Dáár begint het. En daar begint meestal ook de onmacht van de leidinggevende die als individu vaak zelf ook te afhankelijk is van - en te onmachtig is in - dat systeem, organisatiegedrag en -omstandigheden waarin m.i. juist 'het nieuwe HRM' dringend moet gaan bij schakelen. Onder deze link wordt duidelijk wat de multi-winst kan zijn voor de gezondheid van mensen én resultaten samen: (Klik hier)
Hans Poortvliet  |   | 
24-10-2012
 | 
14:08 uur
Eens met de inhoud van het artikel, maar nog meer met de reactie van Gerda hierop. Ziekteverzuim is namelijk vooral vaak het gevolg van gebrek aan aandacht en waardering voor het individu en zijn/haar inspanningen. Prof. Dr. Willem van Rhenen Chief Medical Officer 365 & Hoogleraar ''Engagement & Productivity'' Business Universiteit Nyenrode meldde enige jaren geleden al in een artikel dat bijvoorbeeld wat meer complimenten het ziekteverzuim tot wel 50% kon laten afnemen. Zie hier het artikel: (Klik hier)
Led sleutelhanger  |   | 
7-12-2012
 | 
10:38 uur
Ik mis het stukje ''Hoe invulling geven aan preventief beleid'', maar Gerda geeft daar een mooi antwoord op. Waardering is echt belangrijk, we zijn allemaal mens en willen gewaardeerd worden, ook al lijkt dat niet altijd zo: iedereen heeft die behoefte.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10