zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ooit betrokken werknemers schadelijker dan nooit betrokken personeel

18 juli 2012 - Iedere organisatie wil medewerkers die betrokken zijn en zich extra in willen zetten voor het succes van de onderneming. Maar er is een keerzijde aan betrokkenheid die veel organisaties over het hoofd zien: betrokken werknemers kunnen snel onbetrokken raken als ze het gevoel hebben dat er misbruik van ze wordt gemaakt. En: voorheen betrokken medewerkers kunnen meer schade aanrichten dan mensen die al nooit betrokken waren.


Dat is de belangrijkste conclusie uit onderzoek van Wayne Hochwarter, Professor aan de Florida State University. Betrokken medewerkers werken harder, zijn creatiever en productiever. Organisaties met betrokken medewerkers zijn bovendien beter opgewassen tegen slechte tijden. Dezelfde organisaties moeten zich er echter van bewust zijn dat zelfs modelwerknemers kunnen ‘opgeven’ als ze het gevoel hebben steeds meer te moeten doen met minder middelen terwijl er relatief minder wordt gevraagd van hun minder betrokken collega’s. 



Ongewenst gedrag
Uit het onderzoek van Hochwarter bleek dat betrokken medewerkers 50 procent meer tevreden zijn met hun werk, 45 procent beter presteren en 40 procent gelukkiger zijn met hun leven in het algemeen. Er is 33 procent minder kans dat ze een andere baan willen en ze zijn 30 procent betrokkener bij hun werkgever. Betrokkenheid uit zich vaak in het meer taken op zich nemen, maar dat gebeurt wel in de veronderstelling dat de onderneming de daarvoor de benodigde middelen beschikbaar stelt. Zo niet, dan kunnen ze zeer ongewenst gedrag gaan vertonen. Voorheen betrokken medewerkers vertonen dan 50 procent minder bereidheid om anderen te helpen, 35 procent meer boosheid op hun leidinggevenden en 33 procent meer het gevoel dat er meer van hen verwacht wordt dan ze waar kunnen maken. Ze ervaren dientengevolge meer stress en de productiviteit daalt. 

Betrokkenheid onderhouden
Betrokken werknemers kunnen dus makkelijk onbetrokken raken zonder goede begeleiding van hun leidinggevenden en dat kan bovendien heel snel gebeuren. Het duurt langer om betrokkenheid op te bouwen dan het ongedaan maken. Organisaties moeten zich hiervan bewust zijn, evenals van het feit hoeveel schade voorheen betrokken maar nu teleurgestelde medewerkers aan kunnen richten. Bent u van plan uw medewerkers meer te betrekken? Wees dan ook (voor)bereid die betrokkenheid te voeden en te onderhouden.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkerbetrokkenheid stimuleren na een reorganisatie: het kan
 Hoe ver gaat uw verantwoordelijkheidsgevoel?
 Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit
 Managementstijl bepaalt productiviteit
 
 
reacties
 
Edwin  |   | 
19-07-2012
 | 
09:00 uur
Is de polariteit tusen arbeid en kapitaal niet het grote probleem? Betrokkenheid betekent (tijdelijk) deze kloof overbruggen. Bij teleurstelling volgt frustratie. Is het niet gewoon tijd om nieuwe vormen van organiseren en eigenaarschap te introduceren en dit gedoe achter ons te laten? Organisaties waar medewerkers gezamenlijk eigenaar zijn van het bedrijf blijken dit soort gedoe niet te kennen.

Einstein zei jaren geleden al: ''The significant problems we have cannot be solved at the same level of thinking with which we created them.''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10