zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht

16 mei 2011 - De voedingsmarkt kenmerkt zich door snel wisselende trends, veeleisende retailers en aanscherpende overheidseisen. Om adequaat op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen, moeten producenten meer samenwerken met toeleveranciers en afnemers. Toch heeft bijna een derde van hen geen enkele koppeling met systemen van ketenpartners gerealiseerd en wordt bij een even groot percentage de software nog steeds handmatig aangepast.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Trendonderzoek IT in de voedingsmiddelenindustrie dat is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van Qurius. Voor het onderzoek zijn financieel directeuren en IT-managers van 300 bedrijven met meer dan 50 werknemers benaderd. Ruim twintig procent heeft de benchmark ingevuld. 



Focus op efficiencyverhoging in voorraadbeheer
Voor circa 50 procent van de bedrijven is optimalisatie van het voorraadbeheer hét speerpunt in 2011. Ketenintegratie kan hierbij voordelen opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van Vendor Managed Inventory - waarbij de leverancier de voorraad bij de producent bewaakt. Dit concept wordt echter nauwelijks toegepast in de sector. Ook RFID (Radio Frequency Identification) kan de voorraadkosten aanzienlijk terugdringen, maar slechts 27 procent van de responderende bedrijven is hiermee bezig. We zien wel een sterke stijging in het gebruik van tracking & tracing systemen.
Vooral aansturing op financiële performance indicatoren 

Financiële situatie
Voor de meeste bedrijven is de financiële situatie de belangrijkste KPI. Hierover is doorgaans voldoende actuele managementinformatie beschikbaar. Voorraadbeheer vinden we op een gedeelde vierde plaats. Merkwaardig, omdat de focus op voorraadbeperking ligt en integratie met systemen van partners tot structurele besparingen leidt. Productie staat op de tweede plaats in de lijst. Het inzicht in de productiviteit op de werkvloer blijkt sterk gestegen in vergelijking met vorig jaar. 

Trage vervanging

In de benchmark van vorig jaar had het merendeel van de bedrijven een sterke voorkeur voor een integraal systeem boven deeloplossingen per bedrijfstaak (best-of-breed). Toch is nog geen kwart van de bedrijven momenteel bezig met de implementatie van zo’n systeem. Driekwart beschikt dus niet over complete en actuele managementinformatie die bijvoorbeeld inzetbaar is om de time-to-market van producten te verkorten en processen te stroomlijnen. Bovendien is de koppeling met systemen van ketenpartners lastig zonder integraal systeem.
Kortom, voedingsmiddelenproducenten benutten nog niet alle mogelijkheden voor de interne automatisering en externe ketenintegratie. Het onderzoeksverslag toont dit in vier secties: trends in de voedingsmiddelenindustrie, opties voor efficiencyverhoging, optimalisatie van logistieke processen en managementinformatie & IT.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer ICT-budget: blijvende groei of kortstondige opleving?
 Besparen óp of mét ICT
 Nederland verliest koppositie in logistiek
 Grote bedrijven gaan weer investeren in software
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10