zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Aanmoediging voor managers

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   25-02-2009,   17:58 uur
 

Als manager probeer je goed te doen, maar soms komen teleurstellingen met bakken tegelijk en verdwijnen je energie en enthousiasme zo in het putje. In plaats van applaus voor een briljant idee wordt je beschuldigd van eigenzinnigheid en je open gedrag wordt beloond met een aanval op je getoonde kwetsbaarheid. Paarlen voor de zwijnen?

Tijdens het opruimen kwam ik een aantal paradoxale regels tegen die ons kunnen helpen goed te doen en te blijven doen, ondanks de reacties die we krijgen. Misschien iets voor op je prikbord. Met een magneet op de koelkast kan ook.



Niet uit het veld te slaan
Reacties van je medewerkers kunnen je aanmoedigen, maar ook enorm ontmoedigend zijn. Veel van ons zijn van nature niet opgewassen tegen het negativisme dat als reactie komt op je ten diepste goede bedoelingen. Misschien als je wat meer ervaren bent heb je een manier gevonden ermee om te gaan, maar als nieuwe leider moet je echt om leren gaan met ook deze benadering van medewerkers. 

In werk en leven
De Paradoxale Geboden hieronder helpen je om je niet uit het veld te laten slaan en standvastig te zijn in wat jij denkt dat goed is om te doen. Je bepaalt zelf op welke manier jij als leider in werk en leven staat, en jij werkt met voor jou belangrijke waarden.
 
Aardig om te weten: de geboden zijn in 1968 opgesteld door de toen 19-jarige Kent M. Keith.
 
De Paradoxale Geboden
1. Mensen zijn irrationeel, onredelijk en op zichzelf gericht. 
Geef toch om ze.
2. Als je goed doet, kan je beschuldigt worden van bijbedoelingen. 
Blijf toch goed doen.
3. Als je succesvol bent, krijg je meer valse vrienden en echte vijanden. 
Wees toch succesvol.
4. Wat je vandaag aan goeds doet, is morgen vergeten.  
Blijf toch goed doen.
5. Eerlijk en open zijn maakt je kwetsbaar. 
Wees toch open en eerlijk.
6. De grootste mensen met de grootste ideeën kunnen neergesabeld worden door de meest bekrompen mensen met de meest bekrompen ideeën. 
Denk toch groot.
7. Mensen staan positief tegenover underdogs, maar lopen zelf achter topdogs aan. 
Zet je toch af en toe in voor underdogs.
8. Wat je in jaren hebt opgebouwd, kan in één nacht gesloopt zijn. 
Blijf toch bouwen.
9. Een mens kan echt hulp nodig hebben, maar naar je uithalen als je helpt. 
Blijf toch helpen.
10. Geef de wereld het beste wat je te bieden hebt en je krijgt een klap in je gezicht. 
Blijf de wereld toch het beste geven wat je te bieden hebt.
 
Helpen deze regels om meer crisisbestendig te zijn, of getuigen ze van een onbegrensde naïviteit? 
Wat denk jij?
 
 
 
 

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
R  |   | 
26-02-2009
 | 
19:48 uur
WAT EEN MOOI STUK, MOREEL EN PROFESSIONEEL.

IK BEN EEN JONGE LEIDER EN MOET LEREN OMGAAN MET MENSEN IN VERSCHILLENDE SITUATIES.

ZEER LEERZAAM,

REZART PALLUQI

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10