zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Eén tip om moeiteloos 50 procent sneller digitaal te communiceren

Peter van Zanten   |    |  26 februari 2014
Reactie: Job, dat is inderdaad handig want ik heb zelf ook zo'n E-fax nummer. Maar sommigen gebruiken oude adresboeken of vergeten het aan te passen, zodat er toch nog wel faxen binnenkomen. Het eigen E-fax nummer gebruik ik ook als ik snel iets gescand wil hebben:ik fax het dus naar mijn eigen E-mail.
 

Eén tip om moeiteloos 50 procent sneller digitaal te communiceren

Job te PAS   |    |  26 februari 2014
Reactie: Via http://www.efax.nl/ heb ik al jaren een gratis half abonnement. Dat wil zeggen ik heb een speciaal 084-nummer gekregen waarop binnenkomende faxen direct naar mijn mailadres worden doorgezonden. Terugfaxen door mij gaat alleen per fax, niet per E-mail.

Het is van belang geadresseerden te laten weten dat je een apart E-mail faxnummer hebt, dit om te voorkomen dat zenders jou op je gewone telefoonnummer gaan faxen. Op de fax heb ik geen inktrol of papier meer nodig. Eventuele noodzakelijke handtekeningen stuur ik per mail.

Erg handig.
 

BNP Paribas start met factoring in Nederland

Freelance Factoring   |    |  26 februari 2014
Reactie: Een slimme zet van BNP. Factoring past goed binnen hun bedrijfsvoering en heersende bedrijfsethiek..
 

Hoe krijgen we de arbeidsmarkt weer in beweging?

Adriana van Schalken | Payroll Works   |    |  25 februari 2014
Reactie: Interessant artikel. Begrijpelijk is het wel dat men geen ontslag neemt als de kans op een andere baan niet heel groot is. Misschien kunnen de genoemde maatregelen een boost zijn voor de arbeidsmarkt.
 

Ik ben teveel met dagelijkse zaken bezig. Wat te doen?

Susan, leidinggevende   |    |  25 februari 2014
Reactie: Goed stuk. Leren eigen grenzen bewaken zou ik nog willen toevoegen.
 

Populariteit Schiphol stijgt

Schiphol   |    |  25 februari 2014
Reactie: Ik ben ook werkzaam op schiphol, werkzaam in de parkeerbranche, merk daar nog wel een teruggang.
 

Ik ben teveel met dagelijkse zaken bezig. Wat te doen?

Remy   |    |  25 februari 2014
Reactie: Bedankt voor deze informatie. Zeer toepasselijk. o
 

De manipulatieve kanten van actief luisteren

Richard   |    |  25 februari 2014
Reactie: Je lacht je toch dood om dat apengedrag. Als je dit doorhebt kijk je er dwars doorheen.
 

De manipulatieve kanten van actief luisteren

g   |    |  24 februari 2014
Reactie: Waarom moet er zoveel aangeleerd worden en mogen we niet gewoon naar ons eigen gevoel reageren, natuurlijk wel met respect naar de ander toe. Al deze aanleermethodes kun je toepassen als je problemen met je eigen denkwijze en gevoel hebt, maar het blijft volgens mij wel onnatuurlijk gedrag. In zo'n geval lijkt het me zinniger iets aan je eigen denkwijze en gevoel te doen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het geen interessant stuk is, want dat is het zeker wel en misschien ga je er vanzelf toch wat van overnemen.
 

Ik ben teveel met dagelijkse zaken bezig. Wat te doen?

Ellen   |    |  24 februari 2014
Reactie: In het kort: Inderdaad 'Laat medewerkers zelf naar een oplossingen zoeken' met behulp van coachend leidinggeven.
 

Een fooi geven lukt vaak niet

Koos Groenewoud   |    |  24 februari 2014
Reactie: Ik keek naar dit boek uit, mede omdat ik met plezier terugkijk op het lezen en recenseren van zijn boeken, waardering en bewondering voor Jos heb en hem ook persoonlijk ken. Onze kennismaking gaat terug naar augustus 2009.

Toen vond er – op initiatief van ondergetekende - een rondetafel gesprek plaats met Jos Burgers, Feike Cats en Egbert Jan van Bel. Dat resulteerde in het artikel ”Kloteklanten, Hondebrokken en Theorie bestaat niet”, gepubliceerd in FMI, het verenigingsblad van FMN (Facility Management Nederland).

Jos schreef in ons boek - Authentieke leiders, echte leiders - “Het gaat er niet om wat u als leider zegt, maar om datgene wat u doet: “Practice what you preach” ofwel “Walk the talk”.

Om met het laatste te beginnen Jos houdt zich aan beide: hij schenkt namelijk de royalty’s van “De wet van Snuf” aan Hulphond Nederland. www.hulphond.nl.

Ondergetekende werd geraakt door het volgende stukje uit de voorpublicatie:

‘Niet lang geleden sprak ik voor een zaal met supermarktmanagers. Die legde ik het volgende dilemma voor: wat doe je als een goede klant bij de kassa komt met een volle kar en tot haar schrik ontdekt dat ze haar portemonnee is vergeten? Negen van de tien zegt: mevrouw, laat u de boodschappen hier en gaat u naar huis, als u vanmiddag komt afrekenen, krijgt u de tas mee. Dan mag de klant met de staart tussen de benen naar huis om haar portemonnee te halen. Slechts weinigen zeggen: mevrouw, neemt u die boodschappen maar mee, wij vertrouwen erop dat u vanmiddag nog terugkomt. Volgens mij zou dat echt een warm bad zijn. Die klant wil nooit meer bij je weg. Maar, zeggen de supermarkt-managers, wat als die vrouw niet terugkomt? Tja, dat kan natuurlijk. Dat kost je zes of zeven tientjes. De vraag is echter hoeveel mensen je wegstuurt waarvan je zeker weet dat ze terugkomen. Misschien laat je er wel twintig heen en weer gaan met een rotgevoel. Dan vraag ik: heb je wel eens geadverteerd voor zeven tientjes? Die managers zijn gewoon op zoek naar een excuus om niet te hoeven geven.’

Persoonlijk vind in het woord VERTROUWEN het woord van de toekomst. Dat was dan ook de reden om de hoofdstukken door te lopen op zoek naar titels met die naam. Die trof ik niet aan, reden om te starten met de hoofdstukken getiteld:

“Dun smeren, dik verdienen” en “Belazeren is hier erg eenvoudig”.

Ik had mij de moeite kunnen besparen. Dit zijn namelijk subtitels. Die maken je overigens wel nieuwsgierig. Wat voor associaties heb je bij:
“De struisvogelpolitiek die werkt”, “Is geven niet iets voor sukkels?”, “Een garage vol toiletpapier”, “Praise in public, punish private”, “Laat zien dat u ongewapend bent”….

Terug naar de hoofdstukken:
Er staan 26 hoofdstukken in het boek. Jos heeft alle letters van het alfabet gebruikt. Tot mijn plezier geeft hij er een invulling aan die mij erg aanspreekt. Het geeft mij niet alleen een “feest der herkenning” gevoel, maar is ook erg actueel. Ze sluiten aan bij de trends van leiderschap en dienstverlening en - naadloos - bij mijn eigen ervaring, visie en perceptie.

Van de A van aandacht naar de Z van Zekerheid, via: (o.a.) Begrip, Complimenten, Dank je wel zeggen, Eerlijk en Jezelf zijn, Kwetsbaar. Luisteren, Mensen VERTROUWEN geven, Niet veroordelen, Passie en Respect, Transparant, Vergeven, Waarderen…..

Alleen al de 3 pagina’s met de Alfabet voorbeelden / effectieve manieren zijn de prijs van het boek al waard. Ik zou ze uitprinten!

Jos Burgers schrijft bijvoorbeeld achter de letter P: “De passie spatte er niet direct van af, toen u de voorgestelde nieuwe werkwijze begroette met ”We zien vanzelf wel of het een succes wordt”. Food for thought.

Hij begint overigens deel 1 ook met een letter uit het alfabet, namelijk de de W van Waarom en Why. Uiteraard gaat het dan over Simon Sinek. Quote: “De vraag wat het bestaansrecht is van onze organisaties is belangrijker geworden. Waarom komen wij ’s morgens ons bed uit? Je kunt zeggen: om euro’s te verzamelen. Maar dat is aan het veranderen. Steeds vaker wordt gezegd: om mensen een plezier te doen, om een positieve bijdrage te leveren. En er is toch geen mooiere bijdrage dan geven?”

Jos Burgers gaat in zijn boek o.a. in op Greenwashing en sjoemelen. Mede door de impact van Social Media komt het uit en ligt het op straat. Dit illustreert hij aan de hand van een aantal voorbeelden. Erg aansprekend vond ik het verhaal van de C.E.O. van American Airlines, die op de dag dat hij een onderhandeling met de vakbonden over loonmatiging met succes had afgerond ook een prachtig bonuspakket voor de directie had geregeld. De medewerk(st)ers waren in een klap het vertrouwen in de directie kwijt. Met dit opstapje zoom ik graag in op vertrouwen.

Mede doordat ik zelf VERTROUWEN als een van de belangrijkste woorden van de toekomst zie, geef ik graag 2 voorbeelden uit het boek:
Jos gaat in op de wijze waarop een bedrijf omgaat met het verzenden van apparaten ter vervanging van apparaten die gerepareerd moeten worden.

In de oude situatie verzond men het nieuwe apparaat pas als men er zeker van was dat de klant het oude apparaat ook daadwerkelijk had verstuurd. Dat had tot gevolg, dat de klant soms pas na een aantal dagen in het bezit was van het nieuwe apparaat. In de nieuwe verzend men het nieuwe apparaat direct na het telefoontje van de klant. Het gevolg: Het bewijs dat vertrouwen WERKT. In slechts 3 % van de gevallen ging het mis. De 97% andere gevallen zorgden vooreen enorme besparing van kosten en tijd en 100% enthousiaste klanten. Inderdaad: wat je geeft krijg je terug!

Jos Burgers gaat ook in op “De snelheid van vertrouwen” van Stephen Covey jr. In dat boek staat een verhaal van een hotdogverkoper, die besluit om in plaats van het afrekenen met zijn klanten een mandje neer te zetten waarin ze hun geld kunnen doen en zelf wisselgeld kunnen pakken. Zo kan hij zich concentreren op het opnemen, produceren en uitgeven van de bestellingen. Resultaat: verdubbeling van de omzet!

Jos Burgers noemt in dit verband Interpolis en Zappos.

Michiel Hoetmer schrijft over de boeken van Jos: “Hij is niet al te pretentieus, hanteert een luchtige schrijfstijl, maakt gebruik van humor en vertelt aansprekende verhalen die lekker vlot weglezen”. Ik kan mij daar goed in vinden. Ik zal echter de laatste zijn die Jos gebrek aan diepgang verwijt. In dat verband heb ik met toenemende verbazing, om niet te zeggen verbijstering, maar zeker met toenemende irritatie kennis genomen van de negatieve recensies in het Tijdschrift voor marketing. Om in de trant van “Snuf” en “”Hondebrokken” te blijven” “De honden lusten er geen brood van”….

Die lezers hebben de boodschap niet goed gelezen en/of niet goed begrepen. Jos schrijft namelijk niet voor Collega-Marketeers, maar voor publiek. Dat vind ik pas Marketing!

Tot slot. Eerder gaf ik aan, dat alleen al de drie pagina’s met de Alfabet voorbeelden / effectieve manieren de prijs van het boek al waard was. Als je 2 van de 8 geadviseerde websites zou bezoeken (www.Houdenvanklanten.nl en www.Zappos.nl) en de 2 prachtige voorbeelden over vertrouwen in de praktijk zou brengen heb je de investering ruimschoots terugverdiend. En dan heb ik het nog niet eens over de rest van het boek. Het mooie van het bestellen van het boek is dat je daardoor ook een mooie bijdrage aan een mooiere wereld levert. Bovendien is ook een mooi bewijs van “Geef meer dan u neemt”. Zie de humor in het boek maar als extra bonus; ik kan u het boek van harte aanbevelen!

Koos Groenewoud. Lelystad 22 februari 2014, met dank aan Raymond Groenewoud voor de eindredactie.

Koos Groenewoud is oprichter van AAA (Triple A) van management naar (Nieuw) leiderschap, Moderator van de gelijknamige 950+LinkedIn groep, Ambassadeur van de Stichting Greenleaf Center for Servant-Leadership EUROPE, van Marshall Goldsmith en van Go Beyond MBA.


 

G32 dringt aan op monitor woonlasten en investeringsvermogen

Louis   |    |  24 februari 2014
Reactie: In de betrokken partijen mis ik wel de huurders verenigingen.Ik zie alleen maar een nog grotere verhoging van het nu al beschamende tekort.Daarbij hoe kunnen corporatie goed functioneren als zij zelf (zeer)groot verdienende directies hebben en daarbij ook nog geplukt worden door een disfunctionerend kabinet. Die rustig de besluitvorming aan Europa over laat en niet aan Nederland. Dan toch maar weg uit de E.U.
 

Verantwoordelijkheid voor IT-security ligt ook bij de business

G. Jansen   |    |  24 februari 2014
Reactie: Het is natuurlijk wel lastiger voor kleinere ondernemers gezien de kosten hoog zijn voor goede bescherming. Wat dat betreft kunnen verzekeraars en het mkb veel voor elkaar betekenen. Verzekeraars (hebben over het algemeen veel kennis in huis) kan het mkb helpen om de bescherming te verhogen, en het MKB heeft ook bij een verzekering een vangnet als het mis gaat. Verzekeraars kunnen daarentegen hun omzet verhogen.
 

De manipulatieve kanten van actief luisteren

Hans   |    |  24 februari 2014
Reactie: Het boek : ''Ik ben oké, jij bent een sukkel'' van Berthold Gunster is een aanrader en past geheel in lijn met deze wijze van communiceren, denken en beďnvloeden. Veel leesplezier.
 
< vorige 314 315 316 317 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10