zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers (Artikel)

Jaap   |    |  2 juni 2006
Reactie: Richard noemt de twee belangrijke pijnpunten; het is vaak onduidelijk of de kandidaat de vereiste competenties bezit en of hij/zij die bij de potentiële werkgever goed zal toepassen. Ik kan Richards verhaal echter niet geheel volgen, maar misschien hebben we dezelfde visie dan wel een aanvullende visie. P&O is zelden in staat om bij de staf op tafel te krijgen waaraan een kandidaat moet voldoen. Veelal willen ze alleen weten wat voor diploma's of certificaten de kandidaat moet bezitten en hoeveel jaar iemand een functie met een bepaalde benaming moet hebben vervuld. Dat komt omdat veel echte P&O-ers de laatste jaren -vanwege bezuinigingen- vervangen zijn door administratieve krachten.
Verder hebben leden van een selectiecommissie voor die taak meestal geen training gevolgd. Dat geldt zelfs voor veel leidinggevenden. Vandaar dat zij vaak zenuwachtiger zijn dan de kandidaat, amper weten hoe de selectieprocedure in elkaar zit, hoe en op welke punten ze moeten doorvragen. Dat kan sterk verbeterd worden door: a. een goede voorbereiding van de vacatureinvulling door de staf onder coördinatie en begeleiding van een professionele P&O-er en b. door een selectietraining voor de wat meer sociaal vaardige medewerkers.
Als die voorbereiding goed is dan kan een bedrijf een kandidaat beter inlichten over wat zij willen en de kandidaat beter inschatten of hij/zij de taken kan vervullen en bij het bedrijf past.

Een kandidaat kan van zijn/haar kant het selectieproces verbeteren door het volgen van een sollicitatietraining en door onder begeleiding een een competentieonderzoek te doen. Zo'n kandidaat is beter in staat om aan te geven wat hij/zij het bedrijf te bieden heeft. Bedoel je dat laatste Richard?

Aangezien er veel vacatures via netwerken ingevuld worden kunnen referenties soms wel nuttig zijn, namelijk als je de contactpersoon goed kent en die betrouw baar is. Een referentie is in andere gevallen niks waard.

Verder moet de proeftijd zodanig ingevuld worden dat duidelijk is of de nieuwe medewerker voldoet.
 

Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit

mevrouw A.M. Turkstra   |    |  2 juni 2006
Reactie: Ik ben blij dat er aandacht is voor spiritualiteit in management en moedig een ieder van Harte aan die weg naar binnen te gaan en vanuit deze weg van het Hart te leiden. Er is een natuurlijke verbinding tussen Rede en het Hart, soms laten mensen Rede over het Hart regeren. Samen.

Graag!


Mitakuye Oyasin
 

Mijn team functioneert slecht door een falende teamleider. Wat te doen?

heer G Vermeulen   |    |  2 juni 2006
Reactie: Ik vraag mij af of het een team probleem of een organisatieprobleem is. Hoe transparant is de organisatie in haar communicatie. kan,kon de teamleider bij haar manmager terecht en wat heeft die er mee gedaan. kortom het probleem wordt misschien wel heel makkelijk bij de teamleider neer gelegd. Deze maneuvre die de organisatie maakt komt mij indirect over en draait iedereen om de hete brei heen. Speel open kaart met betrokkenen daar bereik je veel meer en voelen mensen zich ook serieus genomen en hoeft niemand bang te zijn voor de acties die hij/zij onderneemt.
 

Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit

mevrouw Veronique Beauprez   |    |  2 juni 2006
Reactie: Het evenwicht tussen de harde zakenwereld en de spiritualiteit is zeker een goede zaak.
Op dit ogenblik zijn er mensen die puur zijn en hoog staan op spiritueel vlak en last hebben van de harde wereld rond zich (eigenaardig genoeg zoeken zij deze wereld op om er uit te leren). En de ego's (vanuit het ik denkend individu) zijn heel veel gebaat met lessen over spiritualiteit. Maar zijn ze er klaar voor? Staan ze er open voor? In Nederland staat het beleid hier al een tijd voor dan in Vlaanderen. Maar stap per stap leren we van elkaar.
Veronique
 

Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers (Artikel)

T2C Richard Beune   |    |  1 juni 2006
Reactie: De faalkosten bij het selecteren van nieuwe medewerkers ligt gemiddeld erg hoog. Hoe vaak komt het niet voor dat iemand na zijn proeftijd toch blijft werken terwijl het rendement van de nieuwe medewerker niet optimaal is. Investeer daarom in een goede sollicitatietraining en laat kandidaten een competentie onderzoek doen. Op deze wijze nemen de faalkosten sterk af en wordt vooraf een veel duidelijker beeld gecreëerd van de nieuw aan te stellen medewerker. Bel of mail mij anders eens dan vertel ik je graag over mijn ervaringen.
 

Babies, honden en geiten op werk = meer commitment

E. van de Geijn   |    |  1 juni 2006
Reactie: Ik heb zelf net een dochter van 6 maanden en ik denk niet dat ik erg productief zal zijn als ik weet dat mijn dochter 2 deuren verder ligt.
De verleiding zou voor mij persoonlijk heel groot zijn, om steeds even naar haar toe te lopen en te spelen of te knuffelen.
Nee, laat mij me maar concentreren op mijn werk als ik er ben en als ik thuis ben kan ik me volledig met mijn dochter bezig houden.
 

Werknemers op training sturen loont

R. Wijnschenk   |    |  1 juni 2006
Reactie: Beste RPJ Wijnen,

Voor mij een zeer interessant onderzoek.
Ik werk bij de afdeling 'training en documentatie' bij RAVO BV, zie site www.ravo.nl
Ik ontwikkel zelf technische trainingen voor personeel en klanten. Het belang van trainingen wordt breed gedragen door het management.
Het grote manco, in mijn beleving, is dat zowel het management als personeel matig tot slecht communiceren.
Zelfs een communicatietraining (van meerdere dagen voor alle medewerkers) blijkt weinig invloed te hebben.

Het belang van een heldere en persoonlijke communicatie wordt vaak onderschat. Is het onderwerp communicatie ook een deel van jou onderzoek? Wat is je mening hieromtrent?

Met vriendelijke groet,
Rob Wijnschenk
 

Unplugged: kan de manager zonder internet?

jonckers peter   |    |  1 juni 2006
Reactie: Daar zit zeker heel wat waarheid in !
 

Baas draait op voor verkeersboetes

Ondernemer   |    |  31 mei 2006
Reactie: Betekent dit dat als ik als ondernemer een boete maak dit kan aftrekken van de belasting?
 

Manager eet liever insecten dan dat hij conflicten aanpakt

mevrouw Sunny Lapré   |    |  31 mei 2006
Reactie: Conflicten zijn een zeer omstreden punt in het bedrijfsleven. Van jongs af hebben we geleerd om 'geen ruzie te maken' oftewel: conflicten te vermijden vaak door ontlopen. Echter, dit kan de relatie schaden omdat emoties opgekropt worden, buiten proportie groeien en uiteindelijk toch in een enorme explosie de oppervlakte bereiken.
Toch kunnen conflicten, mits juist gehanteerd, motiverend werken, energie vrijmaken voor positief gedrag, verbetering in structuren aanbrengen etc. Als bedrijfscounsellor en conflictmediator geef ik daarom trainingen zodat men niet uit angst een conflict zal vermijden. Maar positief confronterend kan werken, kan relativeren en anderen bemoedigen om hetzelfde te doen.
Angst is een slechte motivator.
 

Effectenbeurs voor kleine bedrijven nog dit jaar van start

kinderkoerier   |    |  31 mei 2006
Reactie: goedemorgen,

Wij willen graag toegang krijgen tot de kapitaalmarkt en hebben ook behoefte aan financiering!
Graag Uw reactie
mvrgr
Monique de Ruijter
 

Zwangerschapsverlof heeft geen effect op gezondheid baby

mevrouw Soeterbroek   |    |  31 mei 2006
Reactie: Hoera, weer een kort door de bocht bericht over zwangerschapsverlof! De boodschap die hierachter zit is natuurlijk ''kindje krijgen? Gewoon doorwerken tot de bevalling en de dag erna weer aan de slag''. Hou toch op! Een lichaam dat een kind maakt levert een topprestatie. In korte tijd neemt het lichaamsgewicht met 25% toe en af. Mag dat lijf ook even herstellen? Als betaald voetballers na een wedstrijds van 1,5 uur al rustdagen hebben, waarom wordt dat zwangere vrouwen niet gegund!
 

Mijn team functioneert slecht door een falende teamleider. Wat te doen?

heer jos de putter   |    |  31 mei 2006
Reactie: Goede teamsfeer, open communicatie, eerlijkheid en ook duidelijkheid. Wat een braaftaal om in termen van Joep Schrijvers te spreken. Ik zou uitgaan van jouw eigen belang: ben je als interimmer aan deze klus begonnen? Zorg dan dat je de uren goed besteed, hou jezel op de vlakte en spreek na afloop de gedachten uit die je in je vraag geformuleerd hebt. Ben je tijdelijk gedetacheerd vanuit je werkgever? Zorg dan dat je naam niet besmet raakt door al te vele betrokkenheid te tonen bij de falende teamleider. Een effectieve strategie zou het dan kunnen zijn een aantal plannen te ontwikkelen waar meerdere mensen enthousiast op kunnen samenwerken. Falende teamleiders kunnen zich soms handhaven dor een verdeel en heers strategie en de afdeling te laten verkokeren. Als jij er in slaagt die verkokering te doorbreken door een aantal nieuwe zaken op de rit te krijgen met de meest gemotiveerde mensen, kun je de verkokering weer doorbreken. Probeer deze mensen om je heen te verzamelen en een paar enthousiaste projecten te organiseren (hetzij verbeteringen in de werksfeer, hetzij daarbuiten). Ga een weekend weg met d egroep en nodig de teamleidster ook uit. Zorg dat de communicatiestroom tussen de medewerkers onderling goed is en dat er enthousiasme uitspreekt. De falende teamleidster moet dan kleur bekennen als ze merkt dat er steeds meer elan ontstaat. Het kan zijn dat ze besluit dat het tijd is het onvermijdelijke in te zien en overplaatsing aan te vragen, het kan zijn dat ze zich ziek meldt als er meer van haar gevraagd wordt. Maar in ieder geval heb jij je opdracht vervuld en kan de organisatie verder, met of zonder de falende teamleidster.
 

'Leiderschap zwaar overschat'

Marieke   |    |  31 mei 2006
Reactie: De nederlandse vertaling van het boek heet ''Semco-stijl'' door Ricardo Semler. Uitgegeven bij Forum Boekerij. ISBN:
90-255-1592-3
 
< vorige 2352 2353 2354 2355 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10