Vanuit mijn ervaring heb ik heel wat directeuren mogen adviseren, ook over hoe zij om moeten gaan met ingewikkelde notities.
Mijn vuistregel was en is: dat als het acht jarig zoontje van de bestuurder de notitie niet begrijpt, de uitleg van de notitie zijn doel heeft gemist.
Uitleggen wat de bedoeling is en waarom, houdt mensen betrokken.
Medezeggenschap heeft niet alleen met opleiding te maken, maar met veel meer dingen.
Zoals: vinden je collega's je betrouwbaar, de eenheid die een OR vormt, het contact met de achterban, en ga zo maar door.
Sociale vernieuwing begint bij zelfwerkzaamheid daarna, samenwerken om uiteindelijk waarde en snelheid aan besluitvorming te geven.
De aller belangrijkste voorwaarde is de bereidheid tot echt veranderen. Het enige blijvende proces, is verandering.
Voor OR'en en managers die wel kunnen maar niet willen varanderen is hoop: je hoeft niet te veranderen, dat doet de wereld wel!
Het ontbreken van professionaliteit binnen OR'en kent meerdere oorzaken.
Het is een mix van opleiding die niet goed aansluit bij de behoefte. Meer training on the job, zou zeker een uitkomst bieden. Samen op training met de bestuurder en de adviseur, maar ook de planaire kant van het OR-werk moet aan bod komen. Meer coaching on the job.
De voorzitter OR zou meer manager van zijn OR moeten zijn, maar dat leidt vaak tot lange tenen van andere OR-leden.
De bestuurder is verantwoordelijk voor de professionaliteit van zijn OR.
De gehele OR moet het willen waarmaken en doen.
Zonder uitzondering van welk lid dan ook, gewoon een must.
Het gaat om de wil van beiden partijen, geld is geen probleem als ontwikkeling bijdraagt aan professionaliteit.
Reactie: graag wil ik reageren op het artikel dat stelt dat werktijden moeten worden aangepast om moeders een fulltime baan te kunnen bieden.
Ik denk dat dit wel heel ver gaat. Ik werk zelf 28 uur in de week en zou liever 32 uur werken, maar dat is niet combineerbaar met het (onregelmatige) werk van mijn echtgenoot. In combinatie met het moederschap zou ik nooit fulltime willen werken. Het is onmogelijk om echtgenote, moeder en werknemer te zijn, als dat laatste 40 uur per week excl. reistijd opslokt.
Volgens mij zouden we de oplossing eerder moeten zoeken in het combineren van het ouderschap met 2 gelijkwaardige banen. Schaf het woord parttime maar eens af. Een contract is echt niet minder waard als je dat voor 32 uur per week sluit. Daarbij leer je delegeren als je er 1 dag per week niet bent en dat is over het algemeen een eigenschap die men van het management verwacht.
In de jaren 90 is er juist in contract uren geminderd (van 40 naar 36 urige werkweek) en toen is ook best bewezen dat een dag minder werken, geen onoverkomelijkheid is.
We met het begip dat werknemer en werkgever soms flexibel moeten zijn. Als een werkgever erg aan hikt tegen een vaste dag vrij, moet het bespreekbaar zijn, dat daar uitzonderingen op te maken zijn. Maar wel met goede afspraken, zodat het thuis ook niet in het water loopt.
Ik denk ook dat de minister eerste eens moet onderzoeken, hoe groot de werkbehoefte is onder ouders. Het is aan ieder voor zich in welke mate hij/zij beschikbaar wil zijn voor betaalde arbeid.
Reactie: Ron,
Helemaal mee eens, zonder daadkracht kan iedereen blijven zitten.
Als men het bedrijf gezond wil houden, dient men iedere dag het straatje te vegen. Zeker het HR straatje, anders kom je als HR Manager, wel heel ongeloofwaardig over op je medewerkers.
Mijn ervaring is dat de hoogste binnen de organisatie het sprekende voorbeeld moet zijn voor de rest.
Directies die high potentials in de OR zetten, opdat zij later die ervaring als bestuurder nodig hebben, begrijp ik.
Maar door deze handelwijze maskeren directies hun gebrek aan inzet van gevestigde SR Managers.
Niet gek overigens, want OR werk,is slecht voor de carrière. Het top management zegt van niet, maar achter de koulissen acteert men vaak anders.
We moeten oppassen de medezeggenschap geen speeltuin wordt voor wetenschappers. Medezeggenschap hoort met het hoofd en het hart te worden gebezigd.
Het cliché: Dat iedere bestuurder de OR verdient, die hij wenst, is eerder van toepassing. Medezeggenschap is het puurst als de OR invloed heeft vanaf de ontwerpfase van de strategie.Uw betoog naar de heren/dames bestuurders onderschrijf ik volledig.
Ik kan me niet voorstellen, dat bestuurders elke afdeling binnen hun organisaties, best proven practise, willen maken en de medezeggenschap niet.
Wat ik ook erg bedroevend vind, is dat de gevestigde opleidingsinstituten zich niet in deze discussie durven te mengen.
Als uit onderzoek van FNV blijkt dat slechts 15% van de OR'en binnen Nederland, professioneel genoemd mag worden.
Mogen zij toch zeker, de hand in eigen boezem steken. Wie ziet er eigenlijk in Nederland toe op de kwaliteit van opleidingen binnen de medezeggenschap?
mij gevoel van ongelijkheid komt voor uit een ongelijkheid van faciliteiten en niet zoals jij stelt uit het hij/zij denken.
En ja de werkende mens is de gemeenschappelijke factor evenals het creeeren van draagvlak de gemeenschappelijke factor is. Daar gaat het om.
Maar om dit te bewerkstelligen moet je wel weten waar het allemaal over gaat. Ook wanneer jij als OR lid een veel lagere opleiding hebt, veel minder ervaring hebt en niet getraind bent om ingewikkelde notities te lezen.
Vandaar dat ik steeds weer hamer op voldoende faciliteiten. Een AS kan hiervoor zorgdragen, maar voldoende scholing en inzet van een OR kan dit net zo goed bewerkstelligen.
Ongelijkheid? Ongelijkheid tussen OR en bestuurder zal altijd blijven. De OR zal altijd meer horen van de werkvloer dan de bestuurder. De bestuurder weet vaak veel meer achtergrondinformatie dan de OR. Maar wanneer beide partijen naar elkaar willen luisteren en met respect samen willen werken dan komt het goed. Dan is er namelijk een begin gemaakt draagvlak te creeeren. En kan gezamelijk gekeken worden naar mogelijke oplossingen, vernieuwingen en veranderingen.
Reactie: De uitkomsten uit dit wetenschappelijke onderzoek komen één op één overeen met de jarenlange ervaring die Berenschot heeft met marketing-projecten. Daarin is een be-langrijk doel vaak de klant meer centraal in de organisatie te stellen. Een klant centra-ler stellen betekent vaak dat de organisatie de marketingfunctie een belangrijkere rol moet geven. Er wordt wel eens geopperd dat het aanstellen van een formeel bevoegde (bijvoorbeeld CMO (Chief Marketing Officers)) zou helpen. De ervaring van Beren-schot laat echter zien dat de invloed van marketing op het bedrijfsbeleid niet van een CMO afhangt.
Juist in bedrijven waar de marketingafdeling transparant, integraal en accountable opereert, staat de bijdrage van marketing aan de bedrijfswinst en klantgerichtheid van de onderneming niet ter discussie. Deze situatie hebben veel Nederlandse bedrijven echter nog niet bereikt. De marketingafdeling is nu nog vaak een soort vrijstaat waar men slechts afgerekend wordt op omzet, winst en mooie verhalen. Een recente peiling van Berenschot onder 95 marketeers laat zien dat ruim de helft van de bedrijven in-zicht heeft in afzonderlijke marketingelementen als omzet per klant of brand loyalty. In geen enkele bevraagde organisatie worden deze gegevens echter integraal uitgewis-seld met andere afdelingen of gelinkt aan het beloningssysteem.
Openheid van zaken kan marketing weer aan invloed doen winnen. Zo komt het klantbelang terug in het hart van de onderneming. De rapportagesystemen moeten open laten zien of de marketingtijd en -budgetten aan de juiste activiteiten zijn be-steed en welk rendement die activiteiten hebben opgeleverd. Zo blijft marketing hoog op de management agenda en is hun bijdrage (of verspilling) voor iedereen zichtbaar.
Reactie: Laat de overheid de schooltijden aanpassen van ca. 9.30-10 tot 16 u. dat maakt de file druk minder tussen 8 en 9. De meeste vrouwen werken dicht bij huis, makkelijker heen en weer verergeren niet de spitsdrukte en sluiten ook niet in de file aan. Een beter gespreide dagbelasting voor kinderen en een beter te verdelen avondspits. Vrouwen kunnen zo met gemak 30 u werken en dat is al meer dan het gemiddelde van de nu werkzame vrouwen. Kortom de oplossing begint bij de overheid. Zie maar hoeveel verkeer het scheelt op de standaard vrije dagen van de partimers zijnde; woe en vrij-dag. Als we dan een normale standaard weekverdeling maken voor kinderen van 5 dagen 6 uur is het voor iedereen, incl. BSo's, Nso's, sportclubs, weer helder.
Reactie: Dat viel te verwachten, niet alleen het MKB, ook grote bedrijven verwarren management en ondernemerschap.Innovatie en hetin de markt zetten van een product is uiteraard niet de primaire taak van de marketing, maar van de ondernemers zelf. Je moetvan de afd. marketing niet de dingen verwachten die je zelf als ondernemer moet doen.Michael Gerber en hier ten lande Rinus Andringa hebben op dit onderscheid tussen ondernemerschap en management gewezen, maar blijkbaar dringen dit soort boodschappen zelden door!!
Reactie: Beste heer Niewenhuizen,
Ik kan me er zeker iets bij voorstellen dat, met name in financieel gevoelige posities, extra toetsing zeker is gewenst. Wettelijk gezien hangen hier een paar wettelijke randjes aan. Zo is bepaald dat alleen bancaire en semibancaire instellingen, gementen en overheden inzage mogen vragen in het BKR register.
Dit kan alleen op verzoek van naamhoud[st]er dan wel wettelijk vastgelegde verzoeken gaan. Overigen zijn hiervan volledig uitgesloten.
Met Justitiele gegevens is het zelfs nog stringenter geregeld. Alleen kan de naamhoud[st]er een verzoek doen, aan de gemeente van domicilie, om een uittreksel hiervan. Dit kan een werkgever alleen maar verlangen wanneer hier een wettelijke basis voor is.
In de praktijk kan een 'tussenpersoon' nimmer beschikken over voornoemde gegevens, ook niet wanneer een verzoek van een werkgever is uitgegaan. Immers, deze dient namelijk de persoon die het betreft Schriftelijk''hier omtrent te informeren. Ook als persoons gegevens aan derden worden verstrekt is de verstrekker verplicht dit de betreffende schriftelijk mede te delen alsmede schriftelijk toestemming te vragen. Dit is bij wet als zodanig geregeld.
Om het voor u verder nog niet complexer te maken, u bent, wederom bij wet, verplicht, wanneer u gebruik gaat maken van persoonsgegevens, dit de betreffende mede te delen en dit te registreren in het Openbaar Register van het CPB. [Art. 11.] Indien u dit nalaat bent u niet alleen 'wettelijk nalatige' doch kan de betreffende een aanklacht tegen u indienen wegens deze nalatigheid alsmede u sommeren alles aan het CPB openbaar te maken. De sanctie is E. 4500,- per geconstateerde overtreding.
Ik ga er gevoegelijk van uit dat u op de hoogte bent van de wettelijke bepalingen hier omtrent. Velen zijn dit namelijk niet.
RC PM
In grote lijn heb je gelijk maar brengt het ongelukkig, IT ers zullen op je tekst direct met de hakken in het zand gaan. Uit een eerdere post over 0 of 1 komt de ware aard van deze groep snel naar voren. Ze zijn het er of wel of niet mee eens, ze kennen geen een beetje gelijk.
Je opmerkingen dat iedereen bij zijn specialisme moet blijven blijf ik onderschrijven. Het zal niet makkelijk worden tenzij er een persoon in de groep komt die van beide werkgebieden iets afweet en bovendien het op een soft(war)e manier brengt.
Reactie: U heeft wel een punt. Grosso modo kan er worden gesteld dat OR-en niet of niet goed functioneren. Ik ben met u van mening datals de kwalitiet van een gemiddelde OR niet drastisch omhoog gaat, het instituut zichzelf zal opheffen. Echter (natuurlijk een weerwoord) de oorzaak ligt niet alleen bij de OR. Vaak genoeg kan worden vastgesteld dat een bestuurder de OR niet serieus neemt, informatie niet verstrekt en lidmaatschap niet stimuleerd. Een goed functionerende OR kan voor een organisatie een enorme plus zijn. Draagvlak en loyaliteit kunnen via een goede OR worden geregeld. Dat kan veel tijd (en dus geld) schelen. Ook de manier waarop een OR wordt opgeleid wordt zelden of nooit gestuurd vanuit een organisatie. Het niet stimuleren van het lidmaatschp en een gebrekkige opleiding die niet aansluit aan de behoeft van de OR/organisatie zorgen er voor dat in de OR the best of the rest zit. De high potentials laten het vanuit het oogpunt van cariere perspectief in de regel wel uit hun hoofd om in een OR te gaan zitten. Ergo een goede OR vraagt een investering in tijd en geld van twee partijen.