Reactie: Op www.advocatenhulp.nl en www.legalforum.nl kunt u zoeken naar de juiste advocaat voor u. Op eerst genoemde site is soms ook het profiel van het kantoor gegeven. Dus over de mens (advocaat) achter het kantoor. U wilt toch ook graag weten wie uw zaak gaat behartigen?
Reactie: Alleen het voeren van een loopbaangesprek is niet voldoende. Het loopbaangesprek is een klein onderdeel van het Human Resources Develepment beleid, wat weer een onderdeel is van het HR beleid.
Klakkeloos invoeren van loopbaangesprekken is een garantie voor mislukking. Door het voeren van loopbaangesprekken worden verwachtingen gecreëerd en die moeten wel waargemaakt kunnen worden.
Het is wel teleurstellend (maar niet onverwacht) dat maar weinig mensen zelf actie ondernemen. Typisch Nederlands, klagen zonder zelf tot actie over te gaan.
Mag ik nog even verwijzen naar mijn blog enkele maanden geleden: ''ontwikkelen van medewerkers, een dure grap?'' (http://www.managersonline.nl/weblog/357/ontwikkelen-van-medewerkers%2C-een-dure-grap.html)
daarin heb ik al aangegeven dat ontwikkelen welliswaar geld kost, maar ook veel geld oplevert.
Reactie: Hoewel de cijfers redelijk schokkend zijn, verbaast het me niet. Als voormalig leidinggevende in een groot bedrijf en inmiddels (o.a. loopbaan)coach, heb ik alle kanten van deze problematiek ervaren: toen ik zelf, na vijf jaar in dezelfde functie, aangaf toe te zijn aan iets anders, werd dat ongeveer gelijkgesteld met het opzeggen van mijn functie. In een organisatie die pretendeert mobiliteit van haar medewerkers te stimuleren!
Als ik in gesprekken met medewerkers vroeg of ze wel eens nadachten over een volgende stap, leek het regelmatig alsof ik een oneerbare vraag stelde!! Wilde ik hen soms weg hebben? Nu in mijn rol als coach, merk ik dat veel mensen die ik begeleid voor het eerst eens goed nadenken over wat ze willen. Helaas in sommige gevallen omdat ze zijn vastgelopen. Ook dit wordt in vele gevallen veroorzaakt omdat er nooit over gepraat is: medewerkers durven niet uit angst voor represailles, hetgeen niet altijd onjuist is. Leidinggevenden durven niet uit angst goede medewerkers te verliezen. Maar ja, de echt goede medewerkers gaan toch wel weg en dan veelal buiten de organisatie.
Er zal in veel organisaties een grote cultuurverandering nodig zijn om dit te veranderen.
Reactie: Duobanen kunnen heel goed als er wekelijks overleg is. Zowel onderling als met hun leidingevende.
Onze klanten vinden het geen bezwaar.
Waar je wel als leidingevend alert op moet zijn is dat ieder zijn eigen fouten moet herstellen en het afschuifsysteem goed bewaken.
Voordelen zijn met de vakantie en ziekte, er is altijd iemand aanwezig.
Reactie: Zoals een aantal reacties aangeeft is er met klagen niets mis.Als bijdrage op dit forum nodig ik eenieder uit om op een rustig moment de website kleurrijkeakkoorden.net te bekijken, een metapolitiek manifest. daarbij werd ik geďnspireerd door de levenshouding van Mahatma Gandhi: ''Wees zelf de verandering die je graag bij anderen wilt zien'' en die van Nelson Mandela, die stelde in de voetsporen van Marianne Williamson:''Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn. Onze grootste angst is dat we mateloos krachtig zijn”.
Reactie: Een duo-baan is misschien een successtoty in een callcenter waar het toch niet uitmaakt.
Maar Isaac heeft gelijk dergelijke zaken worden nooit bekeken vanuit het klanten perspectief.
Het gemak is puur en alleen voor hen die het doen en voor de rest van ons die er mee te maken heeft is het pure elende.
Reactie: Pentascope ken ik en breek me a.u.b. de bek niet open............
Arinso zegt me niks, beetje vreemd, want ik ken de HR wereld best goed.
Overigens zijn HR en ICT niet al te beste maatjes. Dat komt ook door het zogenaamde E-HRM, wat maar heel weinig met HRM te maken heeft. Of eigenlijk alleen maar een beetje toegevoegde waarde kan hebben op de beheersprocessen van een personeelsafdeling.
En, het is geen fustratie, gewoon het resultaat van gedegen onderzoek. Jammer dat de ICT sector steeds zelf onderzoek doet naar het eigen falen. Zoals Bagwan het als zei: Om tomaten te bestuderen mag je alles zijn, behalve een tomaat.
Commitment van de klant krijg je als de dingen die je zegt, gelijk zijn aan de dingen die je doet. Daar ligt denk ik 80% van het probleem.
Vertrouwen winnen doe je te voet, vertrouwen verliezen per sneltrein. Het imago van de ICT sector is gewoon slecht. Langzaam komt er verbetering, maar zo lang de klant iedere keer maar weer de schuld in de schoenen krijgt geschoven wordt het vertrouwen in de sector echt niet beter.
Zo lang je mij verwijt dat ik een frustratie heb en niet de hand in eigen boezem steekt, wat anderen hier wel doen, dan zie ik echt geen verbetering van je imago.
Reactie: Als reintegratiecoach heb je hier heel vaak mee te maken.
De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat clienten geen reactie of ontvangstbevestiging ontvangen. Helemaal bij lagere, uitvoerende functies. Clienten raken gedemotiveerd en voelen zich onheus bejegend als ze geen reactie ontvangen. Vanaf de start van het traject bereid ik mijn kandidaten voor op deze teleurstelling en afwijzing. Tegenwoordig lijkt de kans dat je geen reactie ontvangt immers groter dan dat je een bevestiging ontvangt.Ik wijs ze er op dat het van hun kant bekeken haast niet mogelijk is om wekelijks echt geschikte vacatures te vinden waar ze op kunnen reageren. Vaak zitten er dus sollicitaties bij om het solliciteren, omdat het moet. Daar hebben bedrijven dan weer mee te maken. Zeker in een tijd van grote werkloosheid ontvangen bedrijven honderden brieven op vacatures, waarvan een groot deel niet aan de criteria voldoet. Een duideljke afwijzing na een gesprek, zou wel getuigen van zorgvuldigheid en respect.
Reactie: Ik denk dat dit ook te maken heeft met ''maatschappelijk ondernemen'' en zo moet het blijven.
Als bedrijven verplicht moeten dan vind ik ook dat de belastingdienst er iets tegenover moet stellen.
Verder kan vrijwilligerswerk erbij dragen om je mensen prettig te laten voelen. Wat is er fijner als je een kind ziet lachen,die eindelijk eens plezier heeft omdat ze thuis geen geld hebben voor de zeilclub,fietsclub etc etc. De abn amro werkt regelmatig aan projecten. Mensen mogen per jaar een week van hun werktijd besteden aan vrijwilligerswerk. Als je 40 uur per week werkt,mag je 40 uur per jaar aan vrijwilligerswerk besteden,uiteraard moet het werk het toelaten. Jammer dat er toch heel veel mensen zijn die het werk belangrijker vinden dan iemand eens blij te maken