zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier mythes over vrouwelijke zelfpromotie

16 juli 2010 - Wilt u een vrouw enigszins onzeker maken? Vraag haar dan naar haar sterke kanten. Dit is geen flauwe stereotypering, uit tal van onderzoeken blijkt inderdaad dat vrouwen niet altijd even goed zijn in zichzelf verkopen. Kelly Watson, freelance copywriter en marketing consultant legt op Forbes uit hoe dat komt.

Een van die onderzoeken waaruit blijkt dat veel vrouwen moeite hebben met het promoten van zichzelf, stelt dat dit ligt aan het belang dat vrouwen hechten aan goede relaties en harmonie. Vrouwen praten volgens deze onderzoekers niet graag over hun sterke kanten omdat ze mensen die minder succesvol zijn niet van zich willen vervreemden. Wat de reden ook is, die aarzeling om zichzelf te promoten, schaadt de carrière van vrouwen wel. De zakenwereld is nu eenmaal competitief en degenen die het hardst roepen wat ze wel niet bereikt hebben, hebben de grootste kans hogerop te komen. Door hun prestaties te bagatelliseren en anderen met de eer te laten strijken, zijn vrouwen hun eigen ergste vijanden. In haar praktijk heeft Watson al tal van excuses gehoord waarom vrouwen zichzelf weigeren te promoten. Al deze excuses zijn te scharen onder een van de vier onderstaande mythes. 



1. De 'bitch'-mythe: 'als ik mezelf naar voren schuif, komt ik arrogant over'
Niet alle vormen van zelfpromotie vallen onder de noemer opschepperij. Soms is jezelf ophemelen gewoon noodzakelijk om succesvol te zijn: denk aan het herinneren van uw baas aan uw prestaties of het tienjarig bestaan van uw onderneming onder de aandacht brengen. Veel vrouwen vinden het echter moeilijk het onderscheid te maken tussen schaamteloos opscheppen en slimme marketing. Wie niet van zich laat horen, loopt echter promoties en opdrachten mis. Herkent u zich in dit gedrag? Bekijk het dan eens van een andere kant: het is pas egoistisch als u zichzelf niet onder de aandacht brengt. Dan ontzegt u anderen immers de kans te leren van alles wat u te zeggen hebt. 

2. De ‘prinsessen-mythe: ‘als ik goed ben, komen mensen daar vanzelf achter’
Deze mythe vindt zijn oorsprong in sprookjes waarin de prinses wacht op haar ridder die haar komt redden. Veel meisjes groeien op met de gedachte dat dit in het echte leven ook zo zal gaan. Als je maar hard genoeg werkt en geduld hebt, ziet iemand je vanzelf staan. Helaas: dit gaat alleen op in sprookjes. Mensen in het bedrijfsleven hebben het veel te druk met zichzelf en hun eigen werk om te zien of een ander iets goed doet. Dit geldt al helemaal voor degenen die over promoties en salarisverhogingen gaan. Voor ondernemers is het eveneens dodelijk om passief op klanten te wachten. Er is teveel concurrentie om te overleven zonder voldoende promotie. 

3. De ‘vrienden en familie’-mythe: ‘het is beter dat anderen over mijn prestaties praten dan dat ik dat zelf doe’

Sommige vrouwen gaan ervan uit dat hun vrienden, familie en klanten hun marketing wel voor hun rekening zullen nemen middels positieve mond-tot-mond reclame. Mond-tot-mond reclame is inderdaad een goede en effectieve manier van reclame maken, maar wie alleen daarop vertrouwt, maakt een grote fout. Denk hier maar eens over na: niemand is passioneler over uw werk dan uzelf. Niemand anders weet precies hoeveel u weet en kunt. En niemand kan zo overtuigend over uw unieke vaardigheden vertellen als uzelf. Een ander laat altijd dingen weg, of kan een en ander niet zo goed uitleggen als u dat zelf kunt. Zonde dus om uw promotie geheel aan anderen over te laten. Het kan ook nog zo zijn dat uw vrienden geen echte vrienden zijn, met name als ze in dezelfde branche opereren. Misschien kraken ze u achter uw rug wel af om er zelf beter van te worden. Ook daarom is het veiliger zelf uw promotie te doen. 

4. De ‘martelaars’-mythe: ‘je hebt toch geen invloed op wat anderen vinden’

Vindt u het eng om uzelf te promoten, dan kan het erg verleidelijk zijn om te denken dat het toch niet uitmaakt wat u doet, dat mensen zich toch al een indruk van u gevormd hebben, en dat u anderen toch niet op andere gedachten kunt brengen. Kijk echter eens naar goede verkopers: zij kunnen mensen toch ook overtuigen iets te kopen dat ze eigenlijk niet van plan waren? 

Geloof in jezelf
De mythe waarin u gelooft, maskeert vaak een bepaalde onzekerheid over de waarde die u denkt te kunnen bieden. Gelooft u niet 100 procent in uzelf, dan zult u niet zo snel de spotlights opzoeken. Deze instelling, plus jarenlange conditionering om vooral bescheiden te zijn, staat flink wat vrouwen in de weg om succesvol te zijn. U hoeft uzelf overigens echt geen rol van keiharde zakenvrouw aan te meten. Wel is het aan te raden stapje voor stapje naar buiten te treden. Ga eens na wat uw sterke kanten zijn. Schrijf ze indien nodig op en hang ze ergens neer waar u ze vaak ziet. Oefen uw verkooppraatje met uw vrienden en vraag om eerlijke feedback. Maar het allerbelangrijkste is om gepassioneerd te zijn over wat u doet. Geef uw passie een stem, en anderen kunnen optimaal meedelen in wat u te bieden hebt.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien manieren om uzelf te verkopen op het werk
 Drie manieren om indruk te maken op uw baas
 ‘Onzichtbare discriminatie’ verhoogt glazen plafond
 Vrouwelijke carrièrejagers gunnen elkaar licht in de ogen niet
 
 
reacties
 
M  |   | 
23-07-2010
 | 
11:10 uur
helemaal mee eens. Weg met die valse bescheidenheid.

Geef en gun jezelf de credits die je verdient met je competenties.
Daar gaat het in mijn workshops ook over.
Henny van den Berg  |   | 
28-07-2010
 | 
19:39 uur
Er is geen glazen plafond. Kantel dit beeld nou eens zodat het een glazen wand wordt. Aan de ene kant staan de mannen naar de vrouwen te gluren. Aan de andere kant kijken vrouwen naar de wereld. Zij zijn degene die in de glazen wand een deur maken en open zetten naar de andere kant. Helaas wordt dat te vaak uitgelegd als een uitnodiging voor een sexparty. Dit zegt meer over de wijze waarop mannen zaken doen en naar de business wereld kijken. Nog steeds niet geemancipeerd heren?
Dirk  |   | 
7-10-2010
 | 
09:53 uur
Zeer mooie site met uitzonderlijk veel informatie.
Trojan  |   | 
7-10-2010
 | 
12:05 uur
Het is eigenlijk heel simpel.. Vrouwen denken veel te veel na, zien overal een onderliggend motief en zijn ervan overtuigd dat tegenslag enkel ontstaat door tegenwerking van anderen. ZOEK HET IN JEZELF! Hou nou eens op met al dat gejammer en zet je schouders eronder! In Nederland zijn er kansen genoeg voor zowel mannen als vrouwen. Die fabeltjes over ongelijkheid moeten de wereld eens uit. Vrouwen zijn uitblinkers in het zoeken naar ongelijkheden en in hun ogen oneerlijkheden. Nog een paar jaar en dan zullen de eerste mannen moeten gaan bevallen omdat hun vrouw het niet eerlijk vindt dat vrouwen dit al eeuwen moeten doen.... Vrouwen.. net kleine kinderen, wordt toch eens volwassen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10