zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social network is al standaard onderdeel van bedrijfsvoering

8 juli 2010 - Het gebruik van social networks is in Nederland een regulier onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. 48 procent van de ondernemingen maakt succesvol gebruik van social networks bij het werven van nieuwe klanten, zo laat een nieuw onderzoek zien.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 15.000 zakenmensen in opdracht van Regus. Het vertrouwen dat ondernemingen hebben in social networking is duidelijk te zien aan het feit dat bijna een kwart van de Nederlandse ondernemingen (24 procent) een deel van het marketingbudget specifiek reserveert voor activiteiten op dit gebied. 


Nederland op vierde plek aantal acquisities
Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux: "Hoewel de belangrijkste functie van deze virtuele netwerken het onderhouden van contacten blijft, acquireren bedrijven inmiddels succesvol en gaan ze de dialoog aan met klantgroepen. Tot op heden zijn er betrekkelijk weinig cijfers bekend over het echte gebruik van social networks door bedrijven en of daar daadwerkelijk zakelijke opdrachten uit voortkomen. Dit onderzoek laat zien dat organisaties die de stap naar de wereld van de social networks nog niet hebben gemaakt, aanzienlijke zakelijke kansen kunnen missen. Het grootste aantal acquisities via social networking vond plaats in Nederland (48 procent), India (52 procent), Mexico (51 procent) en Spanje (50 procent)." 

Een baan via internet

Van de respondenten in Nederland gebruikt veertien procent meer dan het wereldwijde gemiddelde (58 procent) social networks om in contact te blijven met relaties en maar liefst 74 procent maakt er gebruik van voor het verzamelen van waardevolle informatie. 56 procent van de bedrijven stelt dat de belangrijkste functie van social networks het aansluiten bij, managen en organiseren van klantgroepen is. Wereldwijd is dit gemiddeld 51 procent. Een flink aantal sceptici (34 procent wereldwijd) is van mening dat social networking nooit een belangrijke manier van contact leggen met klanten en prospects wordt. 22 procent van de respondenten over de hele wereld heeft nieuw werk gevonden door gebruik te maken van social networking, met behulp van bijvoorbeeld de speciale zoekfuncties van LinkedIn. 

MKB 50 procent nieuwe klanten via social networks
Bij het onderzoek is ook het verschil in omvang van ondernemingen bekeken, waaruit blijkt dat kleine ondernemingen iets meer dan gemiddeld gebruik maken van social networks. In Nederland heeft 50 procent van de kleine en middelgrote bedrijven - tegen 26 procent van de grote ondernemingen - succesvol nieuwe klanten gevonden via social networks. Van de grote ondernemingen heeft echter 26 procent hier marketingbudget voor vrijgemaakt, tegen 24 procent van de kleinere bedrijven. 59 procent van de kleinere bedrijven ziet het organiseren van, verbinden met en het managen van klantgroepen als het belangrijkste gebruik van social networks en 75 procent maakt er gebruik van voor het vinden van waardevolle informatie. Maar liefst 79 procent van de grotere bedrijven gebruikt social networks eveneens voor het vinden van waardevolle informatie. 

Sectoren
Gekeken naar verschillende sectoren, hee ft 54 procent van de consultancy firma's met succes nieuwe klanten gevonden via social networks, tegen een wereldwijd gemiddelde van 40 procent. 79 procent van de respondenten in de consultancy sector gebruikt social networks om in contact te blijven met relaties, maar liefst 21 procent meer dan het wereldwijde gemiddelde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketing 2010: social network marketing en brand management
 Social network-marketing is dé trend van 2009
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 De implementatie van een social media policy in vijf stappen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10