zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips voor succesvolle business continuity tijdens de zomermaanden

30 juni 2010 - Er zijn verschillende zaken die dagelijkse werkroutines verstoren. Hardwarecrashes, branden, overstromingen en menselijke fouten zijn daarvan de meest voorkomende voorbeelden, maar de recente uitbarsting van de Eyjafjallajökull leert dat ook zeldzamere en onverwachte scenario’s voor veel problemen kunnen zorgen.

Een doordacht business continuity-plan is daarom essentieel voor bedrijven, ongeacht hun grootte. Het garandeert niet alleen de veiligheid van de werknemers, maar ook die van de bedrijfsgegevens. Zonder een grondige back-up en recovery-strategie en de mogelijkheid om kritieke data te herstellen, is de kans dat een bedrijf na een crash klanten verliest of volledig ophoudt te bestaan enorm. 



Meerdere beheerders
De IT-afdeling is verantwoordelijk voor de IT-omgeving en moet ervoor zorgen dat processen vlekkeloos verlopen, zelfs wanneer er iets misgaat. Maar wat als de personen die verantwoordelijk zijn voor die continuïteit afwezig en onbereikbaar zijn? Een bedrijf kan het beste business continuity plan ter wereld uitgedacht hebben, maar als enkel de IT-beheerder het kan implementeren wordt hij het ‘single point of failure’ en kan er heel wat misgaan tijdens zijn afwezigheid.

Double-Take Software heeft een checklist samengesteld van zaken waar rekening mee gehouden moet worden wanneer de IT-beheerder op vakantie vertrekt:

1. Zorg dat iedereen op de hoogte is van de afwezigheid van de IT-beheerder
Zijn er derde partijen die hier vanaf moeten weten? Zijn de belangrijkste taken overgedragen aan anderen die hiervoor de verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen?

2. Zorg ervoor dat er een groepje ‘back-up collega’s’ benoemd is
Zij moeten volledig op de hoogte zijn van het back-up proces, van de dagelijkse taken en van de te nemen maatregelen als er iets misloopt.

3. Zorg ervoor dat iedereen toegang heeft tot een business continuity-script
Dit script moet bijvoorbeeld de volgorde aangeven waarin de servers hersteld moeten worden, te beginnen bij de bedrijfskritieke applicaties. Daarnaast moet er ook een telefoonlijst beschikbaar zijn met contactpersonen in geval van nood: de beheerder van het datacenter, een specialist op het gebied van gegevensherstel, de hardwareleverancier, technische ondersteuning, enzovoort.

4. Zorg dat het business continuity-plan getest is
Een belangrijk onderdeel van het plan is het back-up proces om bedrijfskritieke systemen, servers en applicaties te beschermen. Echter, het is uiteraard geen garantie voor een snel herstel als van alle bedrijfskritieke gegevens op tape, disk, in een datacenter of een cloud-omgeving een back-up gemaakt is. Het is dus uitermate belangrijk dat de back-up en herstelprocessen operationeel en gestroomlijnd zijn. Door alles regelmatig te testen weet iedereen wie welke actie moet ondernemen als er zich problemen voordoen.

5. Leg de nadruk op het ‘don’t panic’ scenario
Terwijl het business continuity-plan uitgevoerd wordt, is de communicatie met medewerkers, klanten en partners cruciaal. Bij een IT-crash zal openheid en eerlijkheid ervoor zorgen dat, ondanks de impact op de bedrijfsprocessen, het bedrijf kan blijven bestaan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-beheerder: verbied WK kijken op het werk
 Goed IT-beheer kan ware crisis voorkomen
 Vier tips om netwerkoverbelasting tijdens het WK te voorkomen
 Telecombeslissers slecht voorbereid op rampen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10