zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties investeren meer in controleren dan in vernieuwen

8 juni 2010 - Directies investeren meer in het controleren en beheersen dan in het vernieuwen van hun organisatie. Ruim 80 procent van de ondervraagde directeuren en managers zegt meer te willen investeren in zekerheden dan in kansen.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau het Zuiderlicht en Hollandse Nieuwe onder ruim 130 bestuursvoorzitters, directieleden en hogere managers. Daarmee vaart de top van organisaties een koers die vooral past bij een stabiele, weinig dynamische markt. Vraag is of Nederlandse bedrijven wel klaar zijn voor de toekomst.


Zekerheid en consensus
Niet alleen investeert het merendeel van de organisaties voornamelijk in zekerheden, ook kiest men vooral voor consensus. De bereidheid om bijvoorbeeld extra te investeren in uitblinkende medewerkers ontbreekt. Meer dan driekwart van de geënquêteerde beslissers geeft aan dat ze het merendeel van hun besluiten baseert op organisatiebrede consensus. Bovendien verkiest het gros van de onderzochte directeuren projecten gericht op zekerheid boven projecten met kans op een doorbraak. 

Organisatie van de toekomst

Het onderzoek diende als opmaat voor een serie bijeenkomsten over ‘de organisatie van de toekomst’. "Wil je met elkaar kijken naar de organisatie van de toekomst dan is het ook goed te weten welke wind er op dit moment waait bij de spelbepalers van nu," verklaart Kees Tillema van het Zuiderlicht de achtergrond van het onderzoek. "Het interessante is dat velen inzien dat ze in een tijdgewricht van fundamentele veranderingen zitten maar tegelijkertijd gecontroleerde, rationele en breed geaccepteerde routes blijven lopen." 

Intuïtieve routes

Des te interessanter zijn ook de bevindingen uit de serie bijeenkomsten over de organisatie van de toekomst die de afgelopen maanden plaats vonden. "De zittende macht ziet en voelt wel dat het anders moet. Ze ervaren zelf ook dat de bestaande kaders, modellen en structuren niet meer toereikend zijn," zegt Dick Dam van Hollandse Nieuwe. "Een van de conclusies van de bijeenkomsten is dat de organisatie van toekomst meer ruimte biedt aan intuïtieve routes. Dat heeft niet alleen effect op systemen en structuren van organisaties maar vooral op persoonlijk leiderschap," aldus Dam. 

Spannend vooruitzicht
Hollandse Nieuwe en het Zuiderlicht hebben een beeld ontwikkeld over de organisatie van de toekomst. De netwerkorganisatie en het vormen van tijdelijke coalities is een van de oplossingsrichtingen. "We zetten door om met de 130 betrokken directeuren te komen tot nieuwe inzichten en aanknopingspunten om daarmee een nog scherper beeld van de organisatie van de toekomst te vormen. Een van de vragen is hoe de leiders van morgen de balans vinden tussen een lenige en robuuste organisatie. De zittende macht vullen met we dit keer aan met excellente studenten van hogescholen en universiteiten. Een spannend vooruitzicht," besluit Kees Tillema.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MKB vernieuwt flink
 Zes verborgen crisiskansen
 Organisatievernieuwing loont
 Hoe goed bent u in het maken van strategische keuzes?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10