zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe goed bent u in het maken van strategische keuzes?

6 januari 2010 - Het maken van strategische keuzes is ‘core business’ voor de manager. Toch gaat het vaak verkeerd bij het maken van deze keuzes en bij de implementatie ervan. Recente voorbeelden komen uit de financiële sector, de auto-industrie en ook (decentrale) overheden anticiperen niet altijd effectief op onzekerheden uit de omgeving.


Het nemen van weloverwogen strategische beslissingen en het succesvol doorvoeren daarvan hangen in sterke mate af van het vermogen van het management om een strategische dialoog binnen de organisatie op gang te brengen. 



Nieuwe leergang
Om managers meer handvatten te bieden voor het maken van strategische keuzes heeft Twynstra Gudde in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen de leergang 'Scenario's: the ART of collective learning'ontwikkeld. Door deze samenwerking wordt wetenschappelijke vernieuwing rond strategieontwikkeling gekoppeld aan de dynamische praktijk. Inzichten uit beide domeinen kunnen zo met elkaar gecombineerd worden. Naarmate er meer verandert in de omgeving van een organisatie en het tempo van veranderingen hoger wordt, neemt het belang van een goede strategische dialoog toe. Managers worden hierbij geconfronteerd met de verschillende percepties en belangen van individuen en teams binnen de organisatie.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie HR hangt samen met toekomst arbeidsmarkt
 Topmanager worstelt met strategische keuzes
 Vier kapitale strategische fouten
 Strategische planning was nog nooit zo ingewikkeld
 
 
reacties
 
Eric Schipper  |   | 
6-01-2010
 | 
08:12 uur
In hoeverre is duurzaamheid een vast onderdeel bij de strategische keuzes en het collectieve leren?
Errol van Engelen  |   | 
6-01-2010
 | 
12:07 uur
Strategie wordt nog vaak gezien als een stand-alone activiteit van het management, waarbij deze strategie zo lang mogelijk gehandhaafd moet blijven en zo weinig mogelijk mag veranderen. Dat was old school strategie.

In de huidige wereld en markt moet een strategie een gebalanceerde mix zijn van pro-actief en reactief bezig zijn met de markt voor de duur van 1 hooguit 2 jaar.

Wel een kanttekening: de mate van strategie verandering moet in lijn zijn met de omvang van de organisatie. Als de koers van een groot bedrijf 180 graden draait, dan is het risico wel erg groot en mag er geen succes worden verwacht. Oplossing hiervoor kan zijn een pilot bedrijf op te starten dat de verandering gaat uitvoeren, ook bekend als 'testing the waters'.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10