zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smartphonebezitters zijn betrokken medewerkers

1 juni 2010 - Mensen met een smartphone nemen uit liefde voor de zaak vaker hun telefoon op dan mensen die geen smartphone hebben. Het is vaak geen probleem om tijdens het ontbijt, in bed en op de wc te bellen over werkgerelateerde zaken.Een smartphone is zo een middel om de toewijding aan het bedrijf te onderstrepen.

Dat komt ook terug in het type werknemers dat smartphones gebruikt: gemiddeld genomen hechten die meer belang aan hun carrière en waardering op het werk.  Een en ander komt naar voren uit onderzoek van Nu.nl en Metrixlab in opdracht van KPN onder 913 respondenten.



Vrije tijd

Toch denkt maar 41 procent dat hij of zij sinds de aanschaf van een smartphone vaker in privétijd bezig is met werk. Bij de werkgevers denkt 50 procent dat hun werknemers vaker in hun vrije tijd werken. Dit kan te maken hebben met het feit dat er op 'verloren' momenten (in het openbaar vervoer, tijdens de lunch en in de auto) gewerkt kan worden, wat 's avonds thuis weer tijd scheelt. De stelling 'Met een smartphone kan ik zelf de tijd indelen' vindt bij 39 procent gehoor. 

Balans

Het bezit van een smartphone zegt hierdoor niet zoveel over de de balans tussen werk en vrije tijd. De deelnemers aan het onderzoek vinden in meer dan de helft van de gevallen dat zij die balans redelijk tot goed op orde hebben. Ook bij de mensen bij wie de balans doorschiet naar werk, is het onderscheid tussen mensen met, en mensen zonder smartphone nihil.
De grote meerderheid van de respondenten ziet wel mogelijkheden om de balans in hun leven te verbeteren. De groep werknemers die nog geen gebruik maakt van smartphones ziet echter significant minder mogelijkheden dan de groep met smartphones. Smartphonebezitters werken ook maar iets langer per dag: 9,4 uur per dag vergeleken met 9,2 uur voor traditionele bellers. Een grotere bereikbaarheid kan een bewuste keuze zijn om hogerop te komen. De werkgever kan daar weer de vruchten van plukken. 

WK

Ook tijdens de WK-finale je telefoon opnemen: smartphonegebruikers lijken meer betrokken bij hun baan. "Tijdens een bijzonder mooi voetbalmoment, heb ik een klacht van een klant behandeld en door de juiste personen laten afhandelen." Het is een van de vele antwoorden van betrokken smartphonegebruikers die snel willen kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen.
Weer blijkt hoe belangrijk e-mail hierbij is. "Op wintersport hebben we een fors probleem met een klant kunnen oplossen, omdat ik de mail kon lezen, kon ik direct reageren," zegt een andere respondent. 

Klimmers

De gemiddelde smartphonebezitter hecht ook relatief veel belang aan doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf; zij typeren zichzelf vaker (29 procent versus negentien procent) als 'klimmers': mensen die waardering en groeikansen hoog in het vaandel hebben staan. Ze willen dus graag promoveren en zijn bereid om daar overwerk voor te doen. Een krappe meerderheid (51 procent versus 42 procent) van de werknemers zonder smartphone ziet zichzelf daarentegen als 'levensgenieter': mensen voor wie flexibiliteit net zo belangrijk is als geld, en voor wie ontwikkeling geen topprioriteit is.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Applicaties bepalen succes smartphone
 Onbetaald overwerk via smartphone leidt tot rechtszaken
 Zeven tips om nog meer uit uw BlackBerry te halen
 Elf tips om uw BlackBerry vakantieproof te maken
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
1-06-2010
 | 
07:58 uur
Als we de betrokkenheid nu gaan meten op het hebben en gebruiken van een smartphone, dan weet ik er nog wel een paar. Je kunt zo aan je baas nl. ook laten zien dat je zo betrokken bent, toch (!) en een smartphone is ook gewoon een leuke gadget om te hebben en te gebruiken.

Er zijn andere manieren om echte betrokkenheid te achterhalen. Echte betrokkenheid is mensenwerk en hangt niet af van het in de avonduren checken van de mail.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10