zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kent u de gebruiksvoorwaarden van uw online sociale netwerk?

17 mei 2010 - Uit onderzoek van Mic Adam van Vanguard Leadership in februari 2010 bleek dat 55 procent van de gebruikers van sociale media platformen helemaal niet de gebruiksvoorwaarden leest en toch ‘I ACCEPT’ indrukt. Niet eens zo verwonderlijk, want die teksten zijn nauwelijks leesbaar voor een doorsnee gebruiker; laat staan voor iemand wiens moedertaal niet Engels is.

Dit bleek ook uit het onderzoek naar de ‘readability’ van Adam. Wat mist u eigenlijk door die teksten niet te lezen? Een eerste feit: alle platformen vereisen een minimum leeftijd van dertien jaar (maar onder de achttien jaar moeten ouders instemmen met het gebruik). Bij LinkedIn is de minimumleeftijd achttien jaar. Bij Twitter is geen minimum leeftijd ingesteld.


Alle sociale media platformen hebben verder de nodige disclaimers om verantwoordelijkheid in rechtszaken af te wentelen. Daarnaast staat overal dat copyrights, trademarks, enzovoort gerespecteerd dienen te worden. 

Bloemlezing
Hier volgt een bloemlezing van interessante weetjes van de voornaamste spelers in het social media veld: 

Flickr:

• U moet volledige, correcte en eerlijke informatie met betrekking tot uw identiteit opgeven.
• U mag u niet voordoen als een andere persoon of bedrijf noch een misleidende affiliatie met een bedrijf veinzen.
• U mag het product niet gebruiken voor militaire, nucleaire of andere gevechtswapens.
• Als u een ziekte oploopt het gebruik van hun product, kunt u hen niet vervolgen.
• U mag een Yahoo-account niet doorgeven of verkopen. 

LinkedIn:

• U mag maar één profiel hebben!
• U mag alleen echte foto’s plaatsen en geen cartoon of symbool.
• U mag geen velden misbruiken om informatie met anderen te delen. Zo mag u in het titelveld geen telefoonnummer of e-mailadres vermelden.
• LinkedIn hoeft uw identiteit NIET te verifiëren maar u mag geen valse informatie geven.
• Een concurrent mag geen profiel hebben op Linkedin.
• U mag niemand uitnodigen in uw netwerk die u niet kent.
• U mag LinkedIn niet gebruiken om pyramidesystemen op te zetten.
• Net als bij Flickr: indien u sterft tijdens het gebruik van Linkedin, kunt u de schade niet verhalen op het bedrijf.

Facebook:
• U mag geen valse informatie geven over uzelf.
• U mag maar één profiel hebben.
• Als u Facebook vanaf uw mobiel gebruikt en uw telefoonnummer verandert, dan moet u dit binnen 48 uur aanpassen in uw Facebook profiel.
• U mag ook hier geen pyramidesystemen opzetten.
• Veroordeelde zedendelinquenten mogen Facebook niet gebruiken. 

Twitter:

• Er is geen minimum leeftijd
• U mag zich niet voordoen als een ander persoon of bedrijf. U mag dus niemand misleiden
• U mag geen namen kraken (u mag dus geen Twitternaam gebruiken die suggereert dat u een bedrijf zou zijn).
• U mag geen berichten plaatsen die beledigend, bedreigend of aanvallend zijn.
• U mag Twitter niet gebruiken om te gaan spammen. Wist u trouwens dat het geïnterpreteerd kan worden als spammen als u ineens een heleboel mensen gaat volgen? 

YouTube:

• U moet volledige, correcte en eerlijke informatie opgeven met betrekking tot uw identiteit.
• U mag geen geautomatiseerde diensten loslaten op deze website. 

Wordpress (Blog):

• U moet uw blog een correcte benaming geven en ervoor zorgen dat die naam niet de illusie wekt dat uw blog over een bedrijf of product gaat waar het helemaal geen betrekking op heeft.
• Bij het gebruik van keywords moet u ervoor zorgen dat die accuraat en niet misleidend of onwettig zijn. 

Zinnig
Zoals u ziet is het wellicht zinnig om die teksten toch eens door te lezen. Ze zijn soms best grappig. Deze richtlijnen worden volop geschonden, maar de sociale media hebben zich goed ingedekt. Iets gemist? Laat het de auteur weten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om u te profileren op sociale media
 Nederlander 'netwerkt' zeven uur per maand
 Vijf mogelijke rollen die u kunt vervullen binnen sociale media
 Zes sociale mediaprofielen
 
 
reacties
 
Miquell  |   | 
17-05-2010
 | 
08:40 uur
leuke weetjes.
Ik heb gehoord dat copyright op beeldmateriaal bij Facebook automatisch op naam van Facebook komt. Staat dat er ook werkelijk in?

groet M
Saskia  |   | 
17-05-2010
 | 
11:39 uur
Ja idd. staat in hun overeenkomst.

1.For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (''IP content''), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (''IP License''). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Nu, ik denk niet dat ze dit al gedaan hebben of zullen doen. Maar moest het ooit gebeuren, tja... vandaar dat je ook verondersteld wordt it te lezen en voor akkoord te verklaren!

Gr,
Saskia

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10