zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander 'netwerkt' zeven uur per maand

9 april 2010 - De gebruiksintensiteit van sociale media websites blijft voorlopig achter bij de hoge naamsbekendheid. Gemiddeld besteedt men zo'n zeven uur per maand aan sociale online netwerken. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 14.686 Nederlanders naar de kennis, houding en het gedrag rondom sociale media.

Op dit moment bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase. De naamsbekendheid is hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts drie procent kent geen enkele sociale media website, elf procent geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, zeventien procent zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben. 



Groeipotentie
Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70 procent van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76 procent van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33 procent) gevolgd door Twitter (+26 procent). Het verschil tussen 'kijken' en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video. 

Messaging

In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (twintig uur) en Ebuddy (elf uur) het meest intensief gebruikt. 

Sociaal contact

De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74 procent), als aangenaam tijdverdrijf (45 procent) en het delen van een hobby of interesse (24 procent). Daarnaast geeft vijftien procent aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten.
Van de respondenten is 61 procent het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder 'echt' contact met mensen hebt (neutraal 25 procent, eens veertien procent). Ook vinden veel Nederlanders (47 procent) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30 procent, eens 23 procent).

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie redenen om sociale media niet te blokkeren
 Sociale netwerken worden nog niet veel gebruikt tijdens banenjacht
 Sociale netwerker is ook sociale werknemer
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 
 
reacties
 
Ferrie  |   | 
9-04-2010
 | 
09:28 uur
Deze percentages lopen in de pas met uitkomsten over e-learning, chat-coaching, mail-coaching e.d.
Het blijkt dat de nieuwe media een eigen mogelijkheid bieden voor heftige en ingrijpende gevoelens en emoties.
Het onderzoek is verricht door de Universiteit van Tilburg t.a.v. het chat-coachen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
Helft van het topmanagement: SASE brengt hackers flinke slag toe
meer top 10