zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betaalgedrag bedrijven verbetert

14 oktober 2009 - Ondanks dat de meeste Europese economieën nog volop in de economische crisis zitten, zijn er duidelijke verbeteringen te zien in het betalingsgedrag van Europese ondernemers.Hiermee is de Europese betalingsmoraal terug op het niveau van voor de crisis. Nederlandse bedrijven betalen de rekening gemiddeld na 35 dagen; twee dagen eerder dan een half jaar geleden.

Bovendien zien Nederlandse ondernemers de grootste daling van het aantal dagen dat buitenlandse klanten gebruiken om te betalen. Nu betalen buitenlandse klanten gemiddeld na 38 dagen de factuur en dat was na 42 dagen. Dat blijkt uit de zesde editie van de tweejaarlijkse Betalingsbarometer van kredietverzekeraar Atradius onder ruim 3.500 Europese ondernemers. Ook in deze editie van de Betalingsbarometer deed Atradius onderzoek naar de betalingsmoraal in negen Europese landen (België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje en Zweden). 



Nederland hanteert strenge betalingstermijn

Ondanks dat Nederlandse en buitenlandse bedrijven de rekening pas na gemiddeld (ruim) vijf weken betalen, is de betalingstermijn die Nederlandse ondernemers hun binnen- en buitenlandse klanten geven in een half jaar teruggebracht van 33 naar 28 dagen. Ten opzichte van het Europese gemiddelde van 38 dagen hanteert Nederland daarmee een strenge betalingstermijn. Alleen de Duitsers zijn strikter. De Italianen en Spanjaarden gunnen hun klanten de meeste tijd om te betalen; maar liefst gemiddeld 67 dagen.  De gemiddelde Europese betalingstermijn is in vergelijking met winter 2008/2009 met 3,5 dagen teruggebracht. Dit verschil is voornamelijk te zien in de Zuid-Europese landen zoals Spanje en Frankrijk (beide - acht dagen), maar ook in Nederland en Denemarken (beide - vijf dagen). Alleen Zweden heeft de betalingstermijn versoepeld door gemiddeld één dag meer tijd te geven. 

Binnenlandse betalingen komen te laat

In bijna alle landen worden binnenlandse facturen sneller betaald dan tijdens de winter van 2008/2009. Italiaanse ondernemers betalen met gemiddeld 78 dagen hun eigen landgenoten het traagst. Duitsers zijn met 28 dagen het snelst. Nederlandse ondernemers betalen hun landgenoten met gemiddeld 35 dagen zeven dagen later dan de gestelde termijn van 28 dagen. Hieruit blijkt dat Nederlandse ondernemers zich niet aan hun eigen strenge betalingstermijn houden. Alleen de Deense, Zweedse en Franse ondernemers voldoen aan hun eigen gestelde termijn en betalen op tijd of zelfs sneller (respectievelijk -twee, -één en nul dagen verschil). 

Minder geduld
Europese ondernemers zijn in vergelijking met winter 2008/2009 meer tevreden over het betalingsgedrag van hun buitenlandse klanten. Frappant is vooral dat alle landen meer te spreken zijn over het betalingsgedrag van hun buitenlandse klanten, dan dat van hun binnenlandse klanten. Zo is 69 procent
van de Nederlandse ondernemers tevreden tot zeer tevreden over de snelheid waarmee buitenlandse klanten betalen. Maar 53 procent deelt dezelfde mening over de binnenlandse klanten.
Deze tevredenheid komt echter niet uit de lucht vallen. De snelheid waarmee buitenlandse klanten betalen is van gemiddeld 45 dagen vorig jaar, gedaald naar 38 dagen nu. Dit is de grootste daling onder alle Europese landen. Hoewel het nog steeds tien dagen later is dan de gestelde termijn, blijkt uit de tevredenheid dat Nederlandse ondernemers hier beter mee kunnen leven, dan wanneer hun landgenoten te laat betalen. 

Minder onderscheid

Exact de helft van de Nederlandse ondernemers geeft aan dat zij, afhankelijk van het land van de klant, een andere betalingstermijn hanteren Vorig jaar was dit nog 60 procent. Europese ondernemers maken nu minder onderscheid tussen de landen waar zij zaken mee doen, maar de verschillen zijn onderling groot. Spanje gaat aan kop door onderscheid te maken bij zes op de tien klanten. Duitsland is hekkensluiter door maar bij 42 procent van de klanten onderscheid te maken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 Curatoren willen betalingstermijn oprekken om bedrijven te redden
 'Betalingsgedrag grote bedrijven verlengt kredietcrisis'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10