zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven gaan komende jaar slechter betalen

1 november 2007 - Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven verslechtert. Dat is de voorspelling van een derde van de credit managers in Nederland. Grote bedrijven hebben het meest last van te laat betalende klanten. Uit de Credit Management Trendmeter van OnGuard blijkt overigens verder dat er de afgelopen twee jaar duidelijk sprake is van een verbetering van de betalingsmoraal in Nederland. Drie op de vier respondenten vindt dat de huidige betalingsmoraal van de Nederlandse bedrijven redelijk tot goed is.

Creditmanagement


"Hiermee wordt bewezen dat de toenemende aandacht voor credit management, in combinatie met het gebruik van gespecialiseerde software, leidt tot het sneller betalen van rekeningen. De gemiddelde betalingstermijn is het afgelopen half jaar gezakt van 39,6 naar 38,2 dagen, een duidelijke verbetering." aldus Edwin Merk, commercieel directeur OnGuard. Echter, één op de drie respondenten verwacht dat de betalingsmoraal het komende jaar zal verslechteren. "Opmerkelijk," aldus Merk. "Blijkbaar verwachten credit managers een verslechtering van de economie met als gevolg een verslechtering in het betalingsgedrag van bedrijven." 

Weinig klantenkennis, slechter betalen
82 procent van de grote bedrijven (500+) heeft last van te laat betalende klanten, bij bedrijven met twintig tot 100 werknemers is dit 59 procent. "Het klantencontact bij grote bedrijven is vaak minder persoonlijk dan bij de kleine bedrijven. Dit is één van de oorzaken," verklaart Merk. Meer dan 90 procent vindt klantkennis erg belangrijk voor goed credit management. Slechts twee procent van de respondenten geeft aan dit iets voor de accountmanager te vinden. "Juist op de financiële afdelingen binnen een bedrijf is de klantkennis erg belangrijk: het is de basis voor het innen van je openstaande facturen. Als je goed op de hoogte bent van de financiële situatie waarin je klant verkeerd kun je daarop inspelen en dan is de kans op betaling door de klant groter," verklaart Merk.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wanbetaler misbruikt vakantie-excuus
 'Klacht' meest gebruikt als excuus om niet te betalen
 Slecht betalingsgedrag schaadt Nederlandse economie
 Zakelijk betalingsgedrag vertoont lichte verbetering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10