zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manifest Goed Werkgeverschap: ‘Werkgevers moeten kleur bekennen’

12 april 2010 - Werkgevers in Nederland moeten kleur bekennen. Het management moet geloofwaardiger worden, werknemers moeten meer verantwoordelijkheid krijgen en het moet afgelopen zijn met vriendjespolitiek. Werkend Nederland moet weer met plezier naar het werk.

Dat is de boodschap van het Manifest Goed Werkgeverschap, dat op initiatief van Great Place To Work Institute Nederland is opgesteld door Beste Werkgevers, de sociale partners AWVN, CNV en VNO-NCW Jong Management en het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie. Het manifest werd donderdag aangeboden aan SER-kroonlid Hans Kamps. Dat gebeurde tijdens een feestelijk event in Amsterdam, waar de Beste Werkgevers van Nederland 2010 bekend werden gemaakt. 



Gelijkwaardige relaties

De opstellers roepen organisaties via het Manifest Goed Werkgeverschap op om te investeren in vertrouwensvolle, gelijkwaardige relaties met medewerkers. Daarvoor doen ze concrete aanbevelingen op het gebied van onder meer werving en selectie, inspiratie, communicatie, beloning en ontwikkeling. Organisaties moeten hun medewerkers centraal stellen: zij zijn het meest bepalend voor succes. Bij de werving van medewerkers moeten organisaties streven naar een verscheidenheid aan talenten en persoonlijkheden: zo bouwen zij aan een complementaire en succesvolle organisatie. Nieuwe werknemers moeten zich welkom voelen en persoonlijke aandacht krijgen. 

Inspireren

Werkgevers moeten hun medewerkers inspireren, zorgen dat zij elkaar inspireren en dat zij optimaal ruimte en zeggenschap krijgen binnen de doelstellingen van de organisatie.
Werknemers moeten zich veilig kunnen uiten en daarvoor gewaardeerd worden. Organisaties moeten zorgen voor een cultuur waarin medewerkers voelen dat alles besproken kan en mag worden. Zij moeten uitgenodigd worden dat ook actief te doen. 

Echt contact
Communicatie binnen organisaties moet transparant, tijdig en toegankelijk zijn en tot echt contact leiden. Werkgevers moeten luisteren naar medewerkers, op basis van gelijkwaardigheid de dialoog aangaan en ideeën en suggesties uit de organisatie laten komen. Werkgevers moeten hun waardering uiten, omdat dit betrokkenheid en loyaliteit stimuleert en gewenst gedrag versterkt. Bedanken is volgens het manifest overigens meer dan extra belonen. 

Transparante beloning

Beloning moet transparant zijn, collectief gekoppeld aan het organisatieresultaat en individueel aan prestatie. Werkgevers en werknemers moeten gezamenlijk de ontwikkeling van talenten en ambities van medewerkers omarmen. Successen van de organisatie moeten consequent en steeds weer op een verrassende manier gevierd worden. Van mensen die vertrekken moet goed afscheid worden genomen. "Zo blijven mensen ambassadeur van je bedrijf." 

Werknemersvertrouwen

In het manifest spelen de uitkomsten van een vorige maand uitgevoerd grootschalig onderzoek naar werknemersvertrouwen in Nederland een belangrijke rol. Die uitkomsten schreeuwen volgens de opstellers om aandacht. "Goed werkgeverschap moet de komende jaren centraal staan op de agenda van werkgevers en vakbonden," aldus initiatiefnemer Great Place to Work Institute. "De pijlers daarvoor, vertrouwen, trots en plezier, zijn in organisaties van cruciaal belang voor het leveren van topprestaties." 

Gezond personeel

De roep om geschoold en gemotiveerd personeel is de komende jaren volgens het instituut zeer hoog. "Lager ziekteverzuim en hogere productiviteit zijn cruciaal voor onze concurrentiepositie en werk speelt ook in de persoonlijke ontplooiing van werknemers een steeds belangrijker rol." Goed werkgeverschap levert volgens het instituut veel op: een gezonde en duurzame economie, betere bedrijfsresultaten, meer innovatie en een hoger welzijnsniveau. 

Jarenlang onderzoek

Great Place to Work Institute ondersteunt organisaties bij hun ontwikkeling van goed werkgeverschap met als doel vitale mensen, gezonde organisaties en een betere samenleving. Het instituut, een initiatief vanuit de VS dat actief is in 40 landen en in Europa in 2002 werd geïnitieerd door de Europese Commissie, maakt daarbij gebruik van een wereldwijd netwerk van kennisinstituten en meer dan twintig jaar empirisch onderzoek.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederland in top van goede bedrijfscultuur
 Met hoeveel plezier en trots gaat u naar uw werk?
 Goed voornemen: meer plezier op het werk
 Negen tips om leiderschap te tonen
 
 
reacties
 
Maik van Rossum  |   | 
12-04-2010
 | 
11:09 uur
Mooi initiatief! Mooi Manifest!

Op (Klik hier) heb ik een artikel geschreven over een meer natuurlijke manier van organiseren: (Klik hier)

Hierbij heb ik mij laten inspireren door onder andere Eckart Wintzen met zijn celfilosofie en het democratische Semco S/A van Ricardo Semler.

Beiden zijn dicht bij zichzelf gebleven en daarmee bij het mens-zijn. Door dat door te trekken in de wijze waarop zij hun totaal verschillende organisaties hebben opgebouwd, zijn er succesvolle bedrijven ontstaan waar mensen graag willen werken.

Dat kan alleen maar winnaars opleveren!

Groeten,
Maik
twitter.com/maikr
DaveC  |   | 
12-04-2010
 | 
17:58 uur
Met 200.000 'Werkende Armen' and rising ...

yeah right....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10