zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide kiest voor avontuurlijke werkgever

7 april 2010 - De match tussen de individuele waarden en drijfveren van een werkzoekende en die van de organisatie is in de nabije toekomst beslissend in de strijd om talent. Zestien procent van de hoger opgeleiden kiest het liefst voor een 'Avontuurlijke werkgever', een werkgever die zich kenmerkt door innovatie, lef en ondernemerschap.

Dit blijkt uit de eerste Employer Brand Monitor van werkenbijmerken.nl. De match met een Marktcultuur-gedreven organisatie (focus op doelstellingen, marktaandeel, concurrenten verslaan) scoort relatief het laagst met 22 procent en de Familiecultuur (focus op betrokkenheid, inzet, ontwikkeling) scoort het hoogst met 29 procent. 



Samenwerken, groei, innovatie
"Het lijkt erop dat bedrijven die korte termijn winst en aandeelhoudersbelangen voorop stellen, door de crisis minder aantrekkelijk zijn geworden. De oorzaken van de huidige economische crisis gaan meetellen in de afweging van potentieel talent. Hoger opgeleiden hebben een duidelijke voorkeur voor bedrijven waarin samenwerken, groei en innovatie van belang zijn," aldus Bjorn Veenstra, directeur van werkenbijmerken.nl. "Werkgevers hebben een uniek karakter, net als werkzoekenden. Waarden en drijfveren worden steeds belangrijker voor HBO'ers en WO'ers in de oriëntatie op een werkgever en vice versa. Een match tussen werkgever en werknemer wordt steeds meer bepalend voor toekomstig succes en omdat de snel ontwikkelende arbeidsomgeving steeds om ander 'gedrag' vraagt, is het matchen op 'gedrag' niet duurzaam." 

Matchen op gedrag is niet duurzaam
Matchen op waarden en drijfveren is wel duurzaam. Immers: hieruit volgt het gedrag. Werkenbijmerken.nl identificeert en karakteriseert werkgevers en werkzoekenden op basis van een achttal werkgeverstyperingen en bijbehorende kernwaarden:
1. Avontuurlijke werkgevers (zestien procent)
2. Helpende werkgevers (13,6 procent)
3. Glorieuze werkgevers (13,5 procent)
4. Rebelse werkgevers (dertien procent)  
5. Ondersteunende werkgevers (12,3 procent)
6. Vrolijke werkgevers (11,7 procent) 
7. Perfectionistische werkgevers (10,4 procent)
8. Leidende werkgevers (9,5 procent) 
.
Onderzoek

De Employer Brand Monitor is gebaseerd op onderzoek onder meer dan 2.400 actieve HBO'ers en WO'ers op werkenbijmerken.nl, verdeeld naar Student, Starter en Professional. Zij hebben antwoord gegeven op wat zij belangrijk vinden in de match met een toekomstige of nieuwe werkgever.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tekort aan hoogopgeleiden blijft dreigend
 Hoogopgeleid Nederland positief over kansen op arbeidsmarkt
 Hoogopgeleide werkt het liefst in een chemisch bedrijf dicht bij huis
 Hoogopgeleide vrouwen kiezen voor Rabobank of non-profit sector
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10