zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om te dealen met die pessimist in uw team

4 februari 2010 - Als u dagelijks te maken heeft met een pessimist in uw team kan dat behoorlijk frustrerend en tijdrovend zijn. Pogingen om hem of haar te negeren of de negativiteit om te draaien naar een positieve benadering kunnen zelfs averechts werken. Goed nieuws: door proactief te reageren kunt u de houding van de pessimist veranderen en de productiviteit van uw team vergroten.

De eerste stap is onderzoeken waar de negatieve houding vandaan komt. Sommige mensen zijn van nature pessimistisch aangelegd, anderen reageren alleen negatief in bepaalde omstandigheden. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat iemand een promotie mis is gelopen, behoefte heeft aan extra aandacht of omdat hij of zij gebrek aan talent en vaardigheden probeert te verbloemen. 



Gedrag
Wat de oorzaak ook is, richt u op het gedrag van de betreffende persoon en de invloed die dat heeft op de rest van het team. Het is immers veel eenvoudiger iemands gedrag te veranderen dan diens normen en waarden. Drie manieren om dat te doen:

1. Zorg voor bewustwording
Dit doet u door de medewerker apart te nemen en uit te leggen hoe diens gedrag en opmerkingen overkomen op anderen. Wees zo positief mogelijk. Leg uit waarom iemands inbreng gewaardeerd wordt, maar wees tevens duidelijk wat de gevolgen zijn van iemands houding. Leg bijvoorbeeld uit dat al dat negatieve commentaar het team verlamt zodat er niet verder gekomen wordt. Probeer er meteen achter te komen waar de negatieve instelling vandaan komt. Kijk of u er iets aan kunt veranderen, bijvoorbeeld door extra begeleiding of aanvullende informatie te bieden. 

2. Weerleg negatieve stellingen

Negativiteit is dodelijk voor de motivatie. Laat negatieve opmerkingen dus niet voor wat ze zijn. Vraag om verheldering en argumenten. Nog beter: vraag de negatieveling om alternatieve oplossingen. 

3. Betrek het hele team bij het gedrag

Sluit iemand niet buiten, maar laat het team de negatieveling zelf aanspreken. Het is soms effectiever als iemand aangesproken wordt door zijn collega’s dan door de baas. Roep bepaalde normen en waarden in het leven en vraag uw team zich daaraan te houden. Zorg dat iedereen zich steeds afvraagt hoe een bepaalde opmerking de klanten, het bedrijf en het team zal helpen. Maak duidelijk dat het hele team verantwoordelijk is voor de resultatenen geef de medewerkers de kans elkaar aan te spreken op negatief gedrag. 

Niet alleen negatief
Als helemaal niets helpt, haal de medewerker dan uit het team. Soms passen mensen echt niet in een bepaalde groep of bij een bepaald project, en het is uw taak dat onderscheid te maken. Vergeet verder niet dat negativiteit niet alleen maar slecht is. Soms zijn mensen negatief omdat ze extreem goed geïnformeerd en rationeel aangelegd zijn. Hun inzichten kunnen om die redenen zeer waardevol zijn. Tegengestelde meningen zijn bovendien nodig om aannames te checken en om te kijken of ideeën wel zo haalbaar zijn als ze lijken.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders meest pessimistisch in EU over werkgelegenheid
 Beursgoeroe Tostrams extreem pessimistisch over crisis (video)
 CFO is extreem pessimistisch
 Negatief vergelijkende reclame werkt bij pessimisten
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
4-02-2010
 | 
07:56 uur
Nu wordt de negatieve geest nadrukkelijk naar voren gebracht en zeker niet onbelangrijk. Maar belangrijker is dat je iedereen in je team goed kent inclusief zijn of haar positieve en negatieve karaktereigenschappen. Want lekker positief over ''ja'' op zeggen, kan ook een ja-knikker betekenen en daat zit je ook niet op te wachten. De typologie van bijvoorbeeld Belbin helpt in een proces en daar heb je ook de waarschuwer bij nodig. Dit is vaak degene die in eerste instantie als negatieveling overkomt. Zie ook www.capabiliteit.web-log.nl.
Joost van Beers  |   | 
4-02-2010
 | 
10:54 uur
De optimist brengt meer geld in de kist, dan de perfectionist die de aansluiting mist..
Jan Piet Baas  |   | 
8-02-2010
 | 
11:50 uur
Wat een aanname ''sommige mensen zijn van nature pessimistisch'' Kan hij lopen? Als hij dat kan dan weet je dat hij ooit optimistisch was en door vallen en opstaan heeft leren lopen, anders had hij het al na 1 poging opgegeven. Ergens heeft hij het optimisme verloren. De eerste suggestie is daarom juist: Zorg voor bewustwording. Niet alleen van het gedrag, maar ook van wat in hem/haar er voor zorgt dat hij/zij zich zo gedraagt. Welke overtuigingen of pijnlijke ervaringen liggen er aan ten grondslag? Zo bereik je sneller resultaat en hoef je er niet een heel team mee te belasten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10