zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager moet vertrouwen herstellen

1 februari 2010 - Bedrijven die denken dat ze na de recessie gewoon terug kunnen naar hoe het was, hebben het mis. Het sceptische publiek in Europa en de VS vinden vertrouwen en transparantie inmiddels veel belangrijker dan goede producten en diensten.

Volgens de jaarlijkse Edelman Trust Barometer is het vertrouwen in het bedrijfsleven weer een beetje gegroeid, maar is dat met name te danken aan enkele Westerse landen, waaronder – opmerkelijk genoeg – de VS. In opkomende economieën blijft het vertrouwen in het bedrijfsleven onveranderd groot, maar de algehele tendens is dat mensen denken dat veel bedrijven na de recessie gewoon op dezelfde voet verder zullen gaan als daarvoor. 



Overheidstoezicht
Men is ervan overtuigd dat bedrijven alleen maar in actie gekomen zijn als gevolg van de crisis en dat het overheidstoezicht in stand moet blijven om een nieuwe crisis te voorkomen. Het is aan het bedrijfsleven om te bewijzen dat de sceptici het mis hebben en dat winst en goed ondernemerschap best hand in hand kunnen gaan. 

Banken
Vooral het vertrouwen in de bankensector is drastisch gedaald in de Westerse wereld. Alleen de media en verzekeringsmaatschappijen scoren nog lager. Ongeacht de sector: consumenten hechten inmiddels meer belang aan transparantie dan aan een goede dienstverlening. Vertrouwen is een essentiële factor geworden. Bedrijven die dit onder ogen zien, zullen profiteren. Het publiek wil leiders die resultaten neerzetten, regelmatig en eerlijk communiceren en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. 70 procent van de CEO’s zegt dat het ontslaan van ondermaats presterende managers, het intrekken van bonussen en het verkleinen van de inkomensverschillen tussen de hoogst en laagst betaalde werknemer bij zouden dragen aan het vertrouwen in de onderneming, maar er lijken maar weinig bereid naar deze inzichten te handelen. We zullen zien of het bij mooie woorden blijft of dat CEO’s daadwerkelijk actie gaan ondernemen om het verloren vertrouwen terug te winnen.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in bancaire sector sterk afgenomen.
 Bedrijven doen te weinig om het vertrouwen terug te winnen
 Vertrouwen in financiële sector nog lang niet hersteld
 Banken moeten intern orde op zaken stellen om vertrouwen terug te winnen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10