zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitmuntende leiders zetten mensen op nummer één

25 januari 2010 - De veronderstelling dat de zogenaamde ‘harde’, resultaatgerichte leiders het beter doen in moeilijke tijden is simpelweg niet waar. Dat stelt de Britse denktank The Work Foundation na twee jaar onderzoek. Juist leiders die mensen en relaties centraal stellen, presteren over het algemeen beter.

Deze leiders verliezen het grote geheel nooit uit het oog. Ze zien mensen als essentieel om te presteren en ze zijn niet alleen mensgericht maar stellen mensen en onderlinge relaties daadwerkelijk centraal bij al hun beslissingen. Nog een kenmerk van uitmuntende leiders is dat ze zelfverzekerd zijn zonder arrogant te worden. Ze kennen hun kracht en zijn zich bewust van hun macht, maar stellen die niet in  dienst van zichzelf maar in dienst van hun organisatie en medewerkers.



Kenmerken
Het onderzoek bestond uit meer dan 250 diepte-interviews met zes grote Britse organisaties en onderzocht het verschil in gedrag tussen leiders die het predicaat ‘goed’ kregen van hun collega’s en ondergeschikten en degenen die ‘uitmuntend’ genoemd werden. Alle uitmuntende leiders blijken zich te richten op mensen, houding en betrokkenheid en creëerden samen met hun medewerkers een visie en strategie. In plaats van zich alleen te concentreren op de taken die er liggen, doen ze hun best mensen en hun drijfveren te begrijpen. Ze dagen hun team uit, geven steun, en spelen in op de stemming en het gedrag van hun mensen om samen de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Mensen zijn in hun ogen niet een van de prioriteiten maar dé prioriteit. Toch iets om over na te denken voor leiders die gefixeerd zijn op cijfertjes en targets.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf topkwaliteiten van perfecte leiders
 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 Succesfactoren voor vrouwelijk leiderschap
 Zachte kant leiderschap essentieel voor innovatie
 
 
reacties
 
Meyke Beekman  |   | 
26-01-2010
 | 
16:09 uur
Toch mooi dat ook uit onderzoek telkens weer naar voren komt dat je betere resultaten behaalt als je uitgaat van de LEVENDE werkelijkheid, in plaats van getallen en modellen. Neem serieus hoe een mens (jij dus ook)functioneert en de resultaten zullen er naar zijn. Het zijn toch de mensen die welk plan dan ook daadwerkelijk realiseren.
Het helpt jezelf als maatstaf te nemen: wat zou jij nodig hebben om iets op een andere manier te gaan zien of doen dan je gewend bent?

Meyke Beekman, spreker en coach Duurzame Intelligentie
Ron van der Kolk  |   | 
27-01-2010
 | 
20:29 uur
Mensen en relaties zijn inderdaad erg belangrijk, zie ook de uitkomsten van mijn eigen onderzoek: (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10