zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Solide basis is must voor succes MKB

21 januari 2010 - Slimme ondernemers worden veelal gezien als innovators met grote ideeën en veel lef. Deze ingrediënten moeten de tickets to heaven zijn en zorgen voor een snelle groei van de onderneming. Wat menig ondernemer echter vaak vergeet, is dat juist de basis van het bedrijf in orde moet zijn. Hier laat men flink wat punten en daarmee geld liggen.

Uit onderzoek onder leden van het ABN AMRO OndernemersBoard blijkt dat 80 procent van de ondernemers te maken heeft met niet betalende klanten. Veel ondernemers doen niet veel meer dan het extra nabellen van debiteuren om hun debiteurenrisico te beperken en dertien procent doet helemaal niets. 



‘Noodzakelijk kwaad’
Wilfred Kik, directeur marketing bedrijven bij ABN AMRO, vertelt: "Bedrijven houden zich niet graag bezig met hun debiteurenbeheer. En dat terwijl vooral kleinere ondernemingen vaak afhankelijk zijn van het betalingsgedrag van hun klanten. Niet of slecht betalende klanten kunnen zelfs leiden tot faillissement. Bewustwording van deze risico’s is een eerste stap naar beter ondernemerschap. Het zorgen voor een actief debiteurenbeheer een voorwaarde om te kunnen groeien." 

Snelle groeiers

Uit onderzoek van het Amsterdam Centre for Entrepreneurschip naar het onderscheid tussen snel groeiende ondernemingen en ‘doorsnee’ bedrijven is actief debiteurenbeheer een opmerkelijke nieuwe factor. Het blijkt namelijk dat 92 procent van de snel groeiende ondernemingen aan actief debiteurenbeheer doet tegen 63 procent van de ‘doorsnee’ Nederlandse bedrijven. Bovendien geeft 62 procent van de snelle groeiers aan dat kredietmanagement heeft bijgedragen aan de groei van de onderneming. Bij de ‘doorsnee’ bedrijven is dit 29 procent. 

Voorkomen is beter dan genezen

ABN AMRO introduceert een nieuwe online dienst - DebiteurenZeker - voor kleinere ondernemingen met een omzet tot maximaal twee miljoen euro. Met deze dienst krijgen ondernemers inzage in het betalingsgedrag en de kredietwaardigheid van hun klanten. Door het betalingsgedrag van klanten van te voren te screenen en vervolgens hun financiële ontwikkeling te monitoren, krijgt de ondernemer tijdig inzicht in betalingsrisico’s.  ABN AMRO werkt voor DebiteurenZeker samen met Clearlybusiness, Dun & Bradstreet en dochteronderneming incassobureau Solveon.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis is goed voor deurwaarders
 Kerstperiode excuus om niet te betalen
 'Trage betalingen door overheid houden crisis in stand'
 Betaalgedrag bedrijven verbetert
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
22-01-2010
 | 
07:50 uur
Natuurlijk is het beheer van debiteuren belangrijk, zeker in deze tijd waarin klanten hun leveranciers graag als bank gebruiken, mede omdat de banken weigeren hun werk als bank te doen, vanwege een crisis die ze zelf hebben veroorzaakt en zo in stand houden.
Het is dan ook niet erg netjes van met name de ABN AMRO bank, een van de hoofdschuldigen, om met dit soort propaganda voor eigen diensten te komen. Laat die bank eens doen wat ze hoort te doen, namelijk geld verstrekken aan bedrijven die dat nodig hebben.
De basis van een onderneming zijn echter nog steeds de medewerkers. Zonder bank gaat het best goed, zo hebben we het laatste jaar kunnen merken, zonder medewerkers lukt er niets. Door op een goede manier met medewerkers om te gaan en beter om te gaan met klanten en leveranciers, kan het debiteurenbeheer vaak een stuk beter zijn, want een groot gedeelte van de problemen rond debiteuren zijn terug te leiden naar slechte klantgerichtheid en slechte klantvriendelijkheid, zoals verkopers die het motto ''veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven'' hanteren en daarmee klanten bedonderen
Actief beleid daar zal dit soort reklamespotjes overbodig maken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10