zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor het vinden van de juiste coach

6 januari 2010 - Een goede coach is tegelijkertijd consultant, psychiater, drilinstructeur en klankbord. Hij of zij helpt u beter presteren – of gewoon beter te slapen. Maar hoe scheidt u het kaf van het koren? Steven Berglass zet op Forbes een aantal punten ter overweging op een rij om de coach te vinden die bij u past.

1. Coaches worden niet betaald om u een goed gevoel te geven


Een goede coach geeft opbouwende kritiek en tips om uzelf en uw prestaties te verbeteren. Een coach die u alleen maar toejuicht denkt niet aan uw belangen maar aan zijn/haar eigen portemonnee. 

2. Een coach blijft professioneel

Een goede coach respecteert de grens tussen werk en privé. Het komt vaak genoeg voor dat er diepere gevoelens ontstaan tussen coach en client, vooral als de coach goede resultaten geboekt heeft. Sommige coaches gaan hierin mee en zien u meer als vriend dan als opdrachtgever. Dit staat een goed coachingstraject in de weg. Pas hier dus voor op. 

3. Een coach is geen intermediair

Natuurlijk, een coach helpt om gevoelens van ongenoegen in goede banen te leiden en op een effectieve manier te uiten. Hij of zij zal echter nooit als tussenpersoon fungeren om conflicten op te lossen. Stelt uw coach dit voor, wijs hem of haar dan resoluut de deur. 

4. Een goede coach roddelt niet

Vertelt uw coach u over gesprekken met andere cliënten, zeg dan niets meer en stuur hem of haar weg. Coaches die zich verlagen tot geroddel zijn te onzeker om u goed te kunnen helpen. 

5. Iedere coach heeft zijn specifieke expertise

Als uw coach uw presentatietechnieken heeft verbeterd, wil dat niet zeggen dat hij of zij u ook kan helpen uw managementtechnieken te verbeteren. Probeert uw coach u aanvullende diensten te verkopen die duidelijk buiten zijn/haar terrein liggen, sla dit dan beleefd af. 

6. Een coach zegt niet wat u moet doen
Een goede coach zegt u niet wat u moet doen, maar moedigt aan, stimuleert, observeert en bied t handvaten. U bent degene die uiteindelijk beslist. Als een coach tegen u zegt wat u moet doen, weet u zeker dat hij of zij er niks van begrepen heeft.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijftien manieren om een presentatie te verknallen
 Coachende lijnmanager stuwt de winst
 Coachingsvraag bepaalt rol manager
 Een mooie auto, een dure gsm en… een coach
 
 
reacties
 
Annika Langhout  |   | 
6-01-2010
 | 
07:38 uur
Daarnaast heeft een goede coach de eigenschapen van luisteren, vragen stellen en de vraag achter de vraag helder krijgen. Vaak komen coachees met een ''probleem''wat uiteindelijk niet het probleem is, maar een heel andere vraag naar voren komt. Een veel voorkomende fout is, dat de coach zijn eigen leven/verhaal in de coaching brengt. Een coach mag lui zijn en niet interpreteren of alleen maar adviezen geven. Rapport met de coachee is belangrijk.

Hartelijke groet,
Annika Langhout
Dynamic Interact
Edwin de Bree  |   | 
6-01-2010
 | 
08:42 uur
Deze tips kun je op zijn hoogst toepassen als je een coach hebt.
Hoe selecteer je een coach:
1. check of er een klik is tussen jou en de coach
2. check of de coach (inhoudelijk) competent is (referenties/ reviews)
3. doe met 2 á 3 coaches een intakegesprek
4. maak definitieve keuze

Edwin de Bree
CoachSelection
Paul de Groot  |   | 
6-01-2010
 | 
09:56 uur
Aanvullend hierbij:
* Een coach maakt zichzelf, gelijk een opvoeder, in de loop van het proces ''overbodig''.
* De aard van de relatie en de wijze van interactie met de coach zijn, gelijk als in therapie, belangrijker dan de gehanteerde methode (met name in persoonsgerichte, ontwikklngsgerichte coaching).
* De coach is een facilitator en neemt geen verandwoordelijkheden over.
* De coach is als professional onpartijdig en oordeelvrij, ongeacht de opdrachtgever ( manager, verzekeraar, bedrijfsarts, RvB, etc.) en de gecoachte / client.
* een coach is zich bewust van eigen handelen en emoties ( in termen van overdracht / tegenoverdracht, projectie, weerstand, etc.), kan hier op reflecteren en bespreekt dit in collegiale consultatie/ supervisie.
Misschien open deuren maar wel belangrijk . Ik kom hier dagelijks mee in aanraking.
Paul de Groot (58), Arbeids- & Gezondheidspsycholoog NIP, Supervisor A&G psychologie NIP, Associate coach NOBCO,
Katja le Clercq  |   | 
6-01-2010
 | 
11:42 uur
Klik, klank en kleur van client en coach zijn bepalend voor het succes van de samenwerking. Professionaliteit spreekt vanzelf(incl. lidmaatschappen).

Bepaal van tevoren jouw eisen en verwachtingen bij de coach. Wat heb je nodig? Stel jezelf altijd een aantal relevante vragen na afloop van het kennismakingsgesprek en schaal ze waarbij 0 betekent nooit, 1 zelden, 2 soms, 3 meestal wel, 4 altijd, heel erg

1. Ik voel me op gemak bij de coach (+ hoe komt dat?)
2. Ik heb vertrouwen in de coach (+ waar baseer je dat op?)
3. De coach is deskundig en professioneel
4. De coach geeft antwoord op mijn vragen
6. De coach drukt zich gemakkelijk en begrijpelijk uit
7. De coach zet mij in beweging
8. ....
Ron  |   | 
6-01-2010
 | 
12:28 uur
Geweldig zo'n artikel.
Vooral wanneer er maar 6 tips worden gegeven, want dan kunnen alle coachen van Nederland dit nog even aanvullen en gelijk hun website promoten.
Je verwacht dit soort reactie en helaas, het komt ook weer uit.

Wie volgt?
Frank Bruining  |   | 
6-01-2010
 | 
14:31 uur
Een coach is voor mij pas een coach wanneer hij of zij op het terrein waarop gecoacht wordt ervaringsdeskundig is. Het doorleeft heeft.

En dan kan het dat een coach adviseert wat u zou kunnen doen, een intermediair is. Zeker als dat onderdeel is van het 'coachcontract'. En natuurlijk wordt een coach niet betaald om een goed gevoel te geven. Maar het is zeker niet zo dat hij of zij dan alleen maar denkt aan geld verdienen.

Een coach heeft een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hoe kan iemand zo'n verantwoordelijkheid aan? Niet alleen met goed luisteren. Maar vooral vanuit ervaring en opleiding weten wat het effect is van hem of haar. Wat de consequenties zijn.

Een goede coach blijft zichzelf ontwikkelen. Vraag aan de coach wat hij of zij daaraan doet.

Als je een coach zoekt, check bij vrienden, kennisen, LinkedIn, blogposts, twitter, hyves en verder nog op Google. Komt de zienswijze en handelswijze overeen met wat jij wilt. Bel en maak een vrijblijvende afspraak. Ga op je gevoel af.
Coachedin  |   | 
10-01-2010
 | 
23:01 uur
Een coach moet mensen in beweging kunnen krijgen en kunnen confronteren met zaken die voor de 'coachee' niet meer zichtbaar zijn in de hedendaagse werkzaamheden. Een coach moet in staat zijn de coachee meer kracht en vertrouwen te geven waardoor hij/zij een nieuwe koers kan uitzetten.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10