zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coachende lijnmanager stuwt de winst

18 augustus 2009 - In plaats van hun dagen te vullen met papierwerk en vergaderingen, zouden lijnmanagers zich toe moeten (kunnen) leggen op het coachen van hun medewerkers en op het verbeteren van de kwaliteit. Zij kennen immers als geen ander de behoeftes van klanten en personeel.

Toch zijn ze vaak niet meer dan radertjes in het grote geheel, hebben ze weinig tot geen invloed op de beslissingen en hebben ze weinig ruimte voor flexibiliteit en creativiteit. In de meeste bedrijven is de rol van de lijnmanager beperkt tot toezicht houden en informatie van de top doorgeven naar de werkvloer. Hij of zij houdt de boel in de gaten, zorgt dat beleid nageleefd wordt, geeft de productieresultaten door en lost problemen op. Kortom: van de lijnmanager worden geen beslissingen, oordelen of ideeën verwacht. 



Tijd overhouden
Dit systeem leidt echter tot een verminderde productiviteit, minder flexibiliteit en minder winst.  Bedrijven die hun lijnmanagers daarentegen meer verantwoordelijkheid geven, zijn flexibeler, productiever en maken meer winst. Lijnmanagers kunnen in die gevallen meer tijd besteden aan de zaken die voor klanten belangrijk zijn, de visie en strategie van de onderneming beter overdragen en implementeren en houden meer tijd over om hun medewerkers actief te coachen zodat die zich beter kunnen ontwikkelen en presteren.


Bron: Forbes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Coach uw team de recessie door
 Coachingsvraag bepaalt rol manager
 Leidinggevende is teveel operationeel bezig
 Lijnmanager steeds vaker ingezet als coach
 
 
reacties
 
Fred J.  |   | 
18-08-2009
 | 
10:57 uur
Is dat werkelijk zo dat die lijnmanagers de behoeften van hun klanten kennen en weten? Zij zijn te druk met vergaderingen en papierwerk en zich zo te profileren naar boven dat zij het echte contact met de vloer kwijt zijn en niet meer weten wat er leeft. Het is tenslotte hun taak om van daaruit de top te adviseren met creatieve ideeën en strategie. Communicatie naar twee kanten is op het ogenblik het grote gebrek.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10