zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coachingsvraag bepaalt rol manager

30 oktober 2008 - Managers die hun medewerkers willen coachen, moeten eerst weten wat de medewerker wil bereiken. Dit stelt Rosemarijn Dols, psycholoog en coachingadviseur op Express.be.

Volgens haar wordt er voornamelijk gedacht aan competentiecoaching, terwijl medewerkers vaak hele andere vragen hebben.



Drie coachingsvragen
De manager wordt in de praktijk met drie coachingsvragen geconfronteerd: competentiecoaching (waar een medewerker een aantal competenties verder moet/wil ontwikkelen), coaching bij het maken van keuzes en blokkadecoaching (hier houdt iets de medewerker tegen om zich ten volle te ontplooien). 

Drie rollen

Elke ontwikkelingsvraag vereist een andere aanpak van de manager. Bij competentiecoaching neemt hij de rol van expert, leermeester en feedbackgever op zich en gedraagt hij zich sturend en resultaatgericht. Coaching bij het maken van keuzes doet vooral een beroep op zijn onderzoekende, stiumlerende en creatieve talenten om de verbeeldingskracht van de medewerker te stimuleren. Bij blokkadecoaching is hij juist uitdagend en prikkelt hij de medewerker tot zelfrelativering.


Bron: Management Tools, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers hoeven zich niet meer te laten leiden door angst
 Zeven stappen om nog beter te communiceren met uw medewerkers
 Leidinggevende is teveel operationeel bezig
 Een mooie auto, een dure gsm en… een coach
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10