zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes gesprekspartners die u beter kunt mijden

11 december 2009 - Elke receptie heeft ‘muurbloempjes’, zowel mannen als vrouwen. Die hebben een goede coach nodig. Maar veel erger zijn gesprekspartners die maar blijven kleven, die niets toevoegen en waar u met geen mogelijkheid van af komt. Hoe herkent u die te mijden gesprekspartners?

6Minutes zet ze op en rijtje ('hij' kan natuurlijk ook gelezen worden als 'zij'). 



1. De dwangmatige vrager

Blijft vragen stellen, vaak steeds dezelfde. Het ergste is dat hij niet naar de antwoorden luistert. 

2. De ikker

Denkt dat hij de interessantse persoon is in het gezelschap en wil iedereen deelgenoot maken van zijn onbegrensde ervaringen. Stelt geen enkele vraag en wijst tegenargumenten misprijzend af. 

3. De territoriumschender

Afstand houden kent hij niet. Wanneer u een stap opzij zet, volgt hij. Zelfs wanneer uw lichaamstaal hem duidelijk zou moeten maken dat hij te dichtbij staat, neemt hij geen afstand. 

4. De patiënt

Is het slachtoffer van de maatschappij, van zijn omgeving, van zijn werkgever en iedereen moet dat horen. Wat in andere mensen omgaat, is voor hem/haar volstrekt onbelangrijk. 

5. De shopper

Kan zijn aandacht niet vestigen op een enkel gesprekspartner of onderwerp. Kijkt voortdurend rond of er elders geen interessantere gesprekspartner rondloopt. 

6. De shower

Heeft altijd iets meegemaakt of gehoord dat erger, mooier, heviger, efficiënter is dan wat u net vertelde zelf hebt verteld.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes netwerktips voor vrouwen
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 Drie tips om u te gedragen op de eindejaarsreceptie
 De do's en don'ts op recepties
 
 
reacties
 
J v d Plas  |   | 
14-12-2009
 | 
02:07 uur
Dat ze er zijn: ja
Liever te mijden: ja
Interssanter wordt het om te kijken: hoe ga ik tactvol het ''afscheid'' met hen aan.
Wat zet ik hierbij in, welke technieken heb ik voorradig om te gebruiken.
Want herkennen is één, maar er niet tegenaanlopen is twee, en ''eraf'' komen is drie.
En eigenlijk vind ik vier: hoe kan ik de ander de speigel voorhouden zodat ik of een ander niet weer bij punt één beland met dezelfde persoon.
We zijn tenslotte op de wereld om elkaar te helpen nietwaar?
acm  |   | 
16-12-2009
 | 
11:09 uur
wanneer ik in contact kom met mensen die lijken op een van de bovenstaande gesprekpartners. dan ga ik spiegelen ik vraag waarom hij/zij een vraag nog eens stelt.het lijkt wel of u niet luistert ik zei u net mijn antwoord al ik vraag ook
waarom hij/zij tegenargumenten afwijsd op en op welke gronden (ervaringen/vooroordelen/stigma's)

als iemand geen afstand neemt door mijn nonverbale houding dan zal ik hem/haar verbaal erop aanwijzen (duidelijk zijn) het benauwd me dat je zo dicht op me loopt ik vind dat vervelend kun je iets meer afstand nemen.

Het slachtoffer is op zoek naar redders, als iemand praat als een slachtoffer dan zal ik na zijn/haar verhaal wijzen op het nemen van eigen verantwoording tuurlijk doe je dit tactisch ik neem mezelf als voorbeeld. als ik me had laten leven door al mijn neg. ervaringen stond ik nu niet waar ik nu sta.

is iemand snel afgeleid en op zoek naar een andere gesprekspartner (de shopper) dan zal ik hem/haar loslaten door te zeggen goh boeit het je wel wat ik vertel je bent zo snel afgeleid.
als je met mij een gesprek wilt hebben graag maar dan wens ik ook de aandacht die daarbij hoort andersom geef ik dat ook.

De shower bah de ergste soort: die kom je niet zo makkelijk kwijt. Goh wat erg dat jij alles erger hebt meegemaakt hoe ga je daar mee om. goh wat fijn dat jij alles mooier meemaakt dan ik hoe komt dat zo. helpt dit niet om hem/haar op een ander spoor te zetten dan zeg ik uiteindelijk gewoon VRAAG EENS OF MIJ DAT WAT BOEIT.
een slimme shower haakt af er zijn er die vragen boeit je dat wat? en dan zeg ik gewoon NEE

Je mag iemand subtiel confronteren (spiegelen) met zijn gedrag/karakter/eigenschappen.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10