zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De kracht van productieve luiheid

9 december 2009 - Sciencefictionschrijver Robert Heimlein zei het al: ‘vooruitgang wordt niet geboekt door vroege vogels, maar door luie mensen die de makkelijkste oplossing zoeken’. Hij had gelijk, zo stelt Peter Taylor op Management Issues, waar hij ingaat op de reden waarom zoveel projecten mislukken.

Uit het jaarlijkse onderzoek naar falende IT projecten door de Standish Group bleek dat steeds minder ICT-projecten succesvol zijn. Slechts 32 procent wordt op tijd, binnen het budget en met het beoogde resultaat opgeleverd. 44 procent wordt te laat, te duur of niet volgens de eisen opgeleverd en 24 procent mislukt volledig. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat projectmanagers zo effectief en succesvol mogelijk te werk gaan? 



80/20 regel
Iedereen kent de 80/20 regel: 80 procent van de gevolgen komt voort uit twintig procent van de oorzaken; twintig procent van de klanten is verantwoordelijk voor 80 procent van de omzet. Voor projectmanagers betekent het dat ze zich moet concentreren op de twintig procent van het project die er echt toe doet. Zo voorkomen ze dat ze onnodig lange dagen maken en tegelijkertijd veel effectiever zijn. Ze moeten zich aanleren om productief lui te zijn dus. 

Productief lui
Productieve luiheid is iets anders dan alleen maar lui zijn. Het is een krachtige combinatie van luiheid en intelligentie. Mensen die zowel slim als lui zijn, zijn de beste leidinggevenden. Ze zijn slim genoeg om te weten wat er gedaan moet worden en tegelijkertijd zo lui dat ze continu naar de snelste en makkelijkste manier zullen zoeken om dat voor elkaar te krijgen. Ze weten hun mensen en middelen daardoor op de meest efficiënte manier in te zetten. Heeft u een projectmanager nodig? Zoek dan naar de persoon die zowel slim als lui is en u zult de beste resultaten realiseren.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO gaat langer mee dan gedacht
 60-plussers vormen meest betrokken generatie
 Dagje vrij, goed voor u!
 Generatie Y is lui en veeleisend
 
 
reacties
 
John  |   | 
9-12-2009
 | 
08:02 uur
Volgens de theorie van strateeg von Manstein zijn zij, die weten wat ze vooral door anderen moeten laten doen, het meest succesvol: zie mijn blog over zijn stelling. Overigens verging het hemzelf niet veel anders...
johan flipsen  |   | 
9-12-2009
 | 
08:53 uur
Een nieuwe gedachte, die ik nog nooit op me heb in laten werken. Maar mijn eerste idee is, dat er best wat in kan zitten, maar dat afhankelijk van de job waar je over spreekt.
In de sfeer van commerciele relatie kun je dit bijv. vergeten.
Punt is wel, dat ingeval je een dergelijk type zou recruteren, je er dan meteen een tweede bij moet nemen, die de boel achter de luie ''man'' organiseert, anders kun je toch wel enige stagnatie gaan verwachten in de uitvoering-afwerking.

Puur gelet op snel succes is dit wel een aardige gedachte.
a.lucassen  |   | 
9-12-2009
 | 
09:01 uur
klopt
Sander  |   | 
9-12-2009
 | 
12:46 uur
Lees ook het boek 'werkweek van 4 uur' van Timothy Ferris. Een 'refreshing' kijk op effectiviteit en efficiency in het dagelijkse werk.
Woman S.C.  |   | 
26-01-2010
 | 
23:25 uur
Niet harder werken, maar slimmer,

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10