zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes sociale netwerktrends

16 november 2009 - Nu sociale netwerken volwassen zijn – volgens sommigen zelfs alweer ‘passé’– tekenen zich de trends af voor volgend jaar. Het ziet er naar uit dat ondernemingen meer greep gaan krijgen op de sociale netwerken van hun werknemers, terwijl die op hun beurt steeds meer uitwijken naar mobiele netwerkmogelijkheden.

Dat schrijft 6Minutes.be naar aanleiding van een voorspelling van David Armano op Harvard Business. De zes trends die hij voorspelt: 



1. Sociale netwerken worden juist minder sociaal

Binnen sociale netwerken ontstaan steeds vaker exclusieve groepen die zich afschermen van de rest. Hyperactieve en waardeloze ‘vrienden’ worden steeds vaker verborgen. Er wordt bewuster gezocht naar toegevoegde waarde, ‘clutter’ wordt weggefilterd en verbannen. 

2. Bedrijven gaan het netwerk zelf organiseren

Slimme ondernemingen gaan zelf de netwerken van hun werknemers organiseren. Al was het maar om een betere klantenservice te realiseren. 

3. Nieuwe netwerken leiden tot competitie

Competitie en spelelement zijn niet weg te denken uit sociale netwerken. Nieuwe netwerken focussen daar sterker op, smijten kwistig met beloningen en rangschikken de deelnemers. Bedrijven kunnen op deze trend inspelen en werknemers via interne netwerken met elkaar laten wedijveren, bijvoorbeeld om de meeste klanten binnen te halen, de beste verkoopscijfers te realiseren. 

4. Er komen gebruikscodes

Ondernemingen kunnen de toegang tot sociale netwerken moeilijk nog verbieden; dat zou contraproductief werken. Wel zal er steeds vaker een gebruikscode worden opgelegd. Werknemers krijgen te horen hoe ze zich ‘sociaal’ behoren te gedragen en op welke concurrentiegevaren ze moeten letten. 

5. Sociale media worden mobieler

Als bedrijven de toegang tot sociale netwerken toch gaan verbieden, dan zal de sociale netwerker uitwijken naar mobiel netwerken. Pauzes zouden wel eens gebruikt en verlengd kunnen worden om even via de smartphone een berichtje te posten. 

6. Sociale netwerken vervangen e-mail

‘Sharing’ van informatie uit de media gebeurt steeds vaker via sociale netwerken. Dat gaat sneller en is eenvoudiger dan een of meerdere e-mailadressen in te vullen, of een artikel in een emailbericht te kopiëren.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Headhunter verliest van sociaal netwerk
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 21 commerciële Twitter tips
 Vijf trends die werken voorgoed zullen veranderen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10