zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien do’s en don’t om uw team te motiveren (zonder bonussen)

12 november 2009 - Slechts een derde van alle werkenden gaat naar zijn werk uit pure passie of omdat hij/zij daar persoonlijke bevrediging in vindt. Autonome motivatie heet dat. De rest werkt met name voor het geld en omdat ‘het zo hoort’. Dit bleek uit onderzoek van Securex. 6Minutes.be doet verslag.

Het onderzoek van Securex is gebaseerd op een recente wetenschappelijke motivatietheorie, de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT). De ZDT onderscheidt twee soorten motivatie: autonome en gecontroleerde. In het geval van autonome motivatie doet een werknemer zijn werk uit vrije wil en met passie. Bij gecontroleerde motivatie doet een werknemer zijn werk omwille van externe of interne druk of verplichting. 



Bonus motiveert niet
Autonoom gemotiveerde werknemers scoren het best op het gebied van stressresistentie, werkvermogen, productiviteit, betrokkenheid; aspecten die zowel de prestaties van deze werknemers als die van het bedrijf ten goede komen. Werknemers die alleen maar werken omdat ze zich hiertoe gedwongen voelen (door zichzelf of door anderen), scoren slecht op die gebieden. Opvallend is dat het toekennen van bonussen, het invoeren van andere beloningssystemen of het opdrijven van controle de autonome motivatie eerder benadelen dan bevorderen. In plaats van werknemers te overladen met tal van extraatjes kunnen werkgevers daarom beter inspelen op drie psychologische basisbehoeften die de autonome motivatie beinvloeden: de behoefte aan autonomie, de behoefte aan verbondenheid en de behoefte aan competentie. 

Tien tips
Wilt u de autonome motivatie van uw medewerkers verhogen? Hier zijn tien do’s n don’ts

Do’s:
 

1. Bied zinvolle keuzemogelijkheden

Op deze manier krijgt uw werknemer minder het gevoel dat de taak hem wordt opgelegd. Indien hij zelf kan kiezen, zal hij een gevoel van autonomie ervaren. 

2. Geef werknemers zoveel mogelijk inspraak
 

3. Moedig uw werknemer opnieuw aan na een slecht uitgevoerde taak

Daag uw team zoveel mogelijk uit. Dit heeft een positief effect op het gevoel van competentie. 

4. Geef zoveel mogelijk positieve feedback
 

5. Communiceer het belang van de taak
Hierdoor zal uw werknemer sneller het nut van de taak inzien. 

Don’ts:
 

1. Ontwikkel liever geen bonussysteem 

2. Moedig geen competitie aan binnen uw team 

3. Leg geen deadlines op zonder inspraak 

4. Geef geen waardeoordeel en dring geen waarden of doelen op
 

5. Laat niet merken dat u teleurgesteld bent als een werknemer gefaald heeft
Dit leidt alleen maar tot schuldgevoelens en stress.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Intrinsieke motivatie leidt tot betere resultaten
 Loon speelt slechts kleine rol bij betrokkenheid
 Welke van de negen types bent u? Ontdek uw passie
 Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten
 
 
reacties
 
DS  |   | 
11-08-2010
 | 
15:50 uur
Belachelijk om het falen van werknemers niet bespreekbaar te geven en als leidnggevende niet je teleurstelling weer te mogen geven

de pappen en nat houden cultuur is toch wel over. hoop ik.......

DS
i.vd.steen@rocmondriaan.nl  |   | 
12-11-2010
 | 
11:34 uur
Dit is allemaal leuk gezegd maar hoe doe je dat in een bureaucratische organisatie?
Er zijn medewerkers die daar dus niet mee om kunnen gaan en daardoor zeer ongemotiveerd raken. Hoe moet ik daar mee omgaan? Ook wel handig om dit te vermelden.
autonoom gemotiveerde  |   | 
9-09-2016
 | 
21:50 uur
DS, ik ben het niet met je eens. Mensen die autonoom gemotiveerd zijn begrijpen uit zichzelf wel wanneer ze gefaald hebben. Het is een persoonlijk falen waar zij zelf meer mee zitten dan hun leidinggevende. Juist daarom zijn ze uit zich zelf al meer dan gemotiveerd genoeg om iets dergelijks niet nogmaals te laten gebeuren.
Door als manager nog een schepje bovenop dit falen te doen door met het vingertje te zwaaien motiveer je autonoom gemotiveerden niet om beter hun best te doen. Dit is echt volslagen zinloos geweld.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10