zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts helft Europese bedrijven heeft crisisplan

9 november 2009 - Hoewel 60 procent van de ondervraagde beleidsmakers al eens een crisis heeft meegemaakt en meer dan de helft daarvan in het afgelopen jaar een crisis heeft ervaren, heeft op het moment slechts 53 procent een crisisplan doorgevoerd, zo blijkt uit het onderzoek van Burson-Marsteller.

Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat de bedrijfsleiders het er over het algemeen mee eens zijn dat een crisis een grote bedreiging vormt voor de goede naam van een onderneming. Als een onderneming goed is voorbereid, kan deze in vergelijking met een onderneming die niet is voorbereid, bijna een derde van de gemiddelde kosten besparen die nodig zijn om weer uit de crisis te komen. Dit komt met name omdat de hersteltijd van de crisis dan korter is. 



Harder getroffen

Een van de bevindingen van het onderzoek is verder dat ondernemingen zonder crisisplan doorgaans harder worden getroffen in hun omzet dan bedrijven die wel paraat zijn. Andere gevolgen van een crisis zijn onder meer dalende aandelenkoersen, verlies van de goede naam, verlies van vertrouwen bij de media en/of het publiek, en rechtszaken die worden aangespannen door individuele personen of groepen. "Dit nieuwe onderzoek laat zien dat crisisparaatheid direct invloed heeft op de resultaten van een onderneming. Wij werken op vele niveaus samen met onze klanten om hen te helpen in de omgang en communicatie met de vele belanghebbenden als een crisis toeslaat en met de vraag hoe een evidence-based aanpak voor crisiscommunicatie moet worden ingevoerd," aldus Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). 

Bijeenkomst

Het onderzoek is gepresenteerd op een bijeenkomst van crisiscommunicatiedeskundigen die door Burson-Marsteller in Londen op 4 november werd georganiseerd. 60 senior communicatieleiders van grote internationale ondernemingen uit de gehele EMEA-regio kwamen bijeen met crisisdeskundigen om inzichten en ervaringen over crisis- en risicobeheer uit te wisselen. De belangrijkste spreker op de bijeenkomst was Michael Chertoff, voormalig minister van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse veiligheid, en voorzitter en bestuurshoofd van de Chertoff Group, een adviesbureau voor beveiliging en risicobeheer. 

Grondige planning

"De kostbaarste misrekening die een bedrijf vandaag de dag kan maken, is om na te laten te investeren in zijn eigen crisisparaatheid," aldus voormalig minister Chertoff. "Sommige crises zijn onvermijdelijk, maar door een grondige planning en voorbereiding kan de mogelijk zeer ondermijnende bedrijfsneergang in grote mate worden beperkt. Bedrijven die wel investeren in de voorbereiding op een crisis, zullen uiteindelijk beter in staat zijn om te reageren en zullen zich sneller herstellen dan hun concurrenten." 

Snelheid

"In een tijd van onzekerheid, met een voor ondernemingen steeds complexere omgeving van belanghebbenden en een als gevolg van de digitalisering en globalisering steeds hogere snelheid waarin dingen zich voltrekken, is crisisparaatheid belangrijker dan ooit. Met crisisteams voor risicobeoordeling, planning en training kunnen bedrijven hun risico's beheren, hun vertrouwenskapitaal beschermen en de negatieve gevolgen voor hun resultaten beperken," zo stelt Anders Bylund, hoofd van de crisispraktijk EMEA bij Burson-Marsteller.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 FNV schiet werknemer te hulp met crisisplan
 Zeven tips om om te gaan met een crisis
 Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10