zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om om te gaan met een crisis

21 oktober 2009 - Het faillissement van DSB speelt een hoofdrol in de media. Onderzoek zal uitwijzen hoe het tot deze crisis is gekomen. Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "Een crisis hoeft niet zo getypeerd te worden als anderen buiten uw eigen organisatie doen. Als u denkt dat uw bedrijf en imago gevaar lopen is het tijd om te grijpen."

Hoe kan een organisatie zich voorbereiden op een voorspelbare of onverwachte crisis, die uiteindelijk het imago en het voortbestaan ernstig aantast? Zeven tips: 



1. Vertel wat u weet als u het weet

Iets grondig uitzoeken kost tijd en die hebt u niet in een crisis. Alhoewel er altijd zaken zijn die u –nog- niet kunt zeggen of –nog- niet weet, vertel wat u weet als u het weet. Doet u dat niet dan voedt u elke vorm van speculatie. 

2. Besluit wat u gaat zeggen

Naast de feiten, die u gaat melden, is de context belangrijk. Zorg ervoor dat de feiten passen in de context van het grotere plaatje van wat deze feiten betekenen vooral voor de mensen die getroffen worden door de crisis. 

3. Vertel de waarheid
De belangrijkste betrokkenen moeten er op kunnen vertrouwen dat u de waarheid meldt. Hoe vervelend die ook kan zijn. Zorg er voor dat wat u vertelt eerlijk en te vertrouwen is. 

4. Onderken het slechte nieuws

Het is belangrijk boosheid en frustratie te erkennen. Vermijd de verleiding feiten en 
klachten te minimaliseren. Gun mensen een kans zich te laten horen en toon dat u echt naar ze luistert. 

5. Wees er zeker van dat uw boodschap overkomt
Tegenwoordig is het moeilijker dan ooit betrokkenen te bereiken met één communicatiemiddel. Regel dat u eenduidig communiceert via diverse media en zorg voor actuele informatie op de web site. 

6. Houd uw personeel geïnformeerd

Uw eigen interne communicatie is van levensbelang voor uw personeel. Volg wat er over u gezegd wordt zodat u kunt kiezen waar u wel of niet op gaat reageren. 

7. Reageer gepast

U zult niet alles onder controle hebben om in te kunnen grijpen in de crisis. Beloof niets dat u niet waar kunt maken. Check uw beoogde oplossingen zodat u zeker weet dat ze niet als mosterd na de maaltijd komen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Focus op kwaliteit, niet op gebrek, juist in tijden van crisis
 Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis
 Crisis leidt tot gespannen sfeer
 Wantrouwen en misverstanden kosten miljarden
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
21-10-2009
 | 
19:04 uur
Reageer gepast. Reageer in ieder geval!

Vooral op internet gaan wanneer een bedrijf in crisis is erover praten.

Grijp daarom snel in voordat het verhaal zich een eigen leven gaat leiden en er onwaarheden worden verspreid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10