zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Record hoeveelheid spam in september

5 oktober 2009 - Het percentage spam in e-mail in Nederland is in september 2009 uitgekomen op een recordpercentage van 96,4 procent. Hiermee is het record van maart 2009 met 96,2 procent verbroken. Het percentage virussen in e-mail bleef met 0,1 procent in september onverminderd laag.

Sinds 1 oktober is het verboden voor Nederlandse bedrijven om een e-mail met commerciële, ideële- of charitatieve inhoud te versturen naar Nederlandse bedrijven tenzij hier uitdrukkelijk toestemming is gegeven door de ontvanger van de e-mail. Omdat commerciële e-mails van Nederlandse bedrijven naar andere Nederlandse bedrijven niet als spam worden aangemerkt, zal de aanscherping van de Telecommunicatiewet geen invloed hebben op het spam percentage in Nederland. Dit komt omdat de zogenaamde 'e-mail reputatie' van deze bedrijven goed is, en het voor spambestrijders onmogelijk is om te zien welke ontvanger van een nieuwsbrief hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. 



September opt-in maand

In september hebben veel bedrijven ongewenste e-mail van Nederlandse bedrijven ontvangen op hun zakelijke e-mail adres die gericht was op het verkrijgen van een opt-in. CleanPort heeft een heel scala aan manieren om deze opt-in te verkrijgen geregistreerd. Zo waren er pogingen om de opt-in te verkrijgen door bij inschrijving geld over te maken naar goede doelen, maar waren er ook veel misleidende e-mails waarbij werd gesuggereerd dat de ontvanger reeds was ingeschreven en zich diende uit te schrijven. Ook werden uitschrijfformulieren gebruikt die dusdanig gecompliceerd waren opgezet dat men zich bij het uitschrijven juist inschreef. 

Onduidelijkheid

Volgens de wijziging in de Telecommunicatiewet moet een bedrijf een expliciete opt-in kunnen overleggen voor iedere ontvanger waar commerciële, ideële- of charitatieve e-mail worden gestuurd. Veel bedrijven beschikken nog steeds over mailinglijsten waarvoor deze opt-in niet is gevraagd. Zij gaan er van uit dat als iemand al enkele keren de nieuwsbrief heeft ontvangen en zich niet heeft uitgeschreven dit voldoende is. Jurisprudentie zal hier uitkomst moeten bieden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Spamverbod werkt nu al
 Bedrijven riskeren enorme boetes vanwege spammen
 Kennis van e-mailmarketing ondermaats
 E-mail marketing? Kies voor ‘opt-in’.
 
 
reacties
 
Danny Verhoeven  |   | 
5-10-2009
 | 
20:24 uur
Mijn mailbox is ook overstroomd. En waar je eerst 1 mail kreeg van een website krijg je er nu 2 of 3 op verschillende emailadressen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10