zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succes begint met vertrouwen en respect van uw medewerkers

27 maart 2009 - Vertrouwen is cruciaal in alle aspecten van ons leven. Maar vooral het vertrouwen in bedrijven en topmanagers is tanende. Hun korte termijn visie, egoïsme en inhaligheid lijkt immers de reden van de huidige malaise. Is het mogelijk dat uw medewerkers u blijven vertrouwen in zo'n negatief klimaat?

"Dat kan heel goed," stelt Shawna O'Grady, hoogleraar management aan de Queens School of Business. "Vertrouwen kan zelfs groeien onder zware omstandigheden, denk maar aan de banden die gesmeed worden op het slagveld." De sleutel tot vertrouwen, zowel in goede als slechte tijden, is het besef dat niemand alleen net zo slim is als iedereen samen. Bedrijven die deze simpele waarheid naleven en daarmee het vertrouwen van hun medewerkers winnen lijken twee kenmerken gemeen te hebben. 



Meer dan geld

Ten eerste is geld verdienen niet hun enige doel. Twee voorbeelden. Southwest Airlines profileert zich als de maatschappij die haar klanten dankzij de lage prijs de vrijheid biedt om bij familie en vrienden te zijn wanneer dat maar nodig is. Daarnaast gaat ze er prat op de best mogelijke service te bieden. Om dat te realiseren is iedereen, van manager tot baliemedewerker, bevoegd om beslissingen te nemen, zijn hersens te gebruiken en alles in het werk te stellen om het de klant naar de zin te maken. Het resultaat: dolenthousiaste klanten én medewerkers. Een ander voorbeeld: Chick-fil-A is een fastfoodketen gebaseerd op religieuze idealen. Hoewel zondag over het algemeen de beste dag voor fastfoodrestaurants is, blijven die van Chick-fil-A principieel dicht. Een goede beslissing, zo blijkt. Medewerkers en managers staan in de rij. Ze hebben immers gegarandeerd tijd voor hun gezin. De keten heeft het laagste personeelsverloop van de branche. 

Samenwerken

Ten tweede betrekken succesvolle ondernemingen zoveel mogelijk medewerkers bij belangrijke beslissingen. Obama deed hetzelfde. In zijn inauguratierede erkende hij dat er moeilijke tijden aan komen, maar beloofde hij meteen dat het land er door samen te werken bovenop zou komen. Dat wekt vertrouwen. En zo werkt het ook in ondernemingen. Als managers hun mensen behandelen als zakenpartners en hen betrekken bij belangrijke kwesties, voelen zij zich gerespecteerd. En respect leidt tot vertrouwen. Als u uw mensen respecteert, en zij respecteren u als leider, gaan ze voor u door het vuur. 

Slecht nieuws

Veel managers zijn bang om slecht nieuws te brengen, omdat ze denken dat ze dan kwetsbaar, en dus zwak, overkomen. Het tegenovergestelde is echter waar. Als leidinggevenden toegeven dat er problemen zijn en hun mensen betrekken bij het zoeken naar een oplossing, wekt dat juist respect. Wees bovendien niet al te bang voor de reacties van aandeelhouders en andere belanghebbenden. Wie alleen op cijfers en resultaten let, vergeet dat goede cijfers en resultaten nooit bereikt worden zonder medewerkers en hun vertrouwen. 

Wordt u vertrouwd?

Hoe ziet u of u gerespecteerd en vertrouwd wordt? Professor Ichak Adizes van de UCLA deed onderzoek naar verbale en non-verbale manieren waarop dit geuit wordt. Wie respect voor de ander heeft, kijkt die persoon aan terwijl hij met hem praat. Hij of zij is namelijk geïnteresseerd in de persoon en zijn mening. Vertrouwen uit zich in ontspannen gedrag. Mensen gaan zich voorzichtig en behoedzaam gedragen als ze in de buurt zijn van iemand die ze niet vertrouwen.
Om het vertrouwen van uw mensen te winnen is het van het grootste belang dat u medewerkers respecteert en belangrijke informatie met hen deelt. In goede en in slechte tijden. In goede tijden viert u samen de successen, in slechte probeert u samen de problemen op te lossen. Sluit u dus niet op in uw kantoor, maar laat uw gezicht zien, praat met uw mensen en zorg dat ze weten wat er speelt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
 Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wederzijds vertrouwen essentieel om recessie te overleven
 Manager wekt vertrouwen, ondanks duidelijke tekortkomingen
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Tien simpele manieren om respect af te dwingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Betere managers leiden productievere bedrijven
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Helft Nederlandse werknemers neemt werk mee op vakantie
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
Familiebedrijf niet de beste werkgever
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
meer top 10