zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie hield MKB’er thuis deze zomer

3 september 2009 - Afgelopen zomer was ondanks het prachtige weer een sombere vakantiezomer voor de Nederlandse middenstand. Ruim één op de vijf MKB’ers geeft aan dat de recessie invloed heeft gehad op de vakantieplannen. Van de ondernemers die dit aangeven is zelfs 44 procent helemaal niet op vakantie gegaan.

Toch ziet de ondernemer minder belemmeringen om succesvol te zijn dan een half jaar geleden en om succesvol te blijven zegt één vijfde van de respondenten aanvullende ondernemersactiviteiten te gaan doen. Dit zijn enkele resultaten uit de tweede MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids, uitgevoerd door TNS NIPO onder ruim 500 ondernemers in het MKB. 



Hogere omzet
Acht procent van de groep niet-vakantiegangers gaf aan dat zij thuis bleven vanwege hogere omzetverwachtingen. Verder blijkt uit het onderzoek dat één derde van de ondernemers die toch op vakantie zijn gegaan, korter weg ging. Vrouwelijke ondernemers zeggen vaker dan hun mannelijke collega’s de vakantie te hebben laten beïnvloeden door de economische situatie. 

Druk op succes

De afgelopen zomer is voor veel ondernemers uitdagender geweest dan de zomer van 2008. 37 procent van de MKB’ers vindt dat het zakelijk gezien zwaarder is dan vorig jaar. 30 procent heeft het even zwaar en 27 procent merkt geen verschil met de zomer van 2008. Opvallend is dat zes procent het minder zwaar heeft ten opzichte van de vorige zomer. Ten slotte zegt één op de vier van de ondervraagde ondernemers helemaal geen last te hebben van het huidige economische klimaat. 

Succesvol ondernemen

Opvallend is dat ondernemers nu aanzienlijk minder belemmeringen voor succes zien dan in het voorjaar van 2009. Maar liefst vijftien procent van de MKB’ers ziet nu zelfs helemaal geen hinder om succesvol te zijn. Dolf Weiler, Directeur Corporate Marketing van De Telefoongids BV: "We zien dat ondernemers positiever zijn over hun succes dan voor de zomer. Ondernemers besteden onder andere meer aandacht aan bestaande en potentiële klanten. Wij helpen deze bedrijven met succesvol ondernemen door hen beter vindbaar te maken. Dit doen we door ons multimediale productportfolio continu te vernieuwen." MKB’ers zien het lagere bestedingspatroon van klanten als voornaamste obstakel om succesvol te zijn. Daarnaast zijn ook het verminderde aantal klanten en de prijsconcurrentie hinderlijk voor succes. 

Nieuwe activiteiten

Eén vijfde van de totale groep MKB’ers zegt zich te willen richten op aanvullende ondernemersactiviteiten om tijdens de economische crisis succesvol te ondernemen. Uit het onderzoek komen de volgende top vijf activiteiten naar voren:
1. Extra aandacht besteden aan nieuwe kansen voor mijn business (61 procent)
2. Bestaande klanten extra aandacht geven (44 procent)
3. Meer focus op lokale (potentiële) klanten (37 procent)
4. Marketingbeleid aanscherpen, bekendheid vergroten (36 procent)
5: Strakker boekhouden en crediteurenbeleid onder de loep nemen (33 procent).

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vakantiegevoel is al na één werkdag verdwenen
 Rustig aan doen in de zomer? Vergeet het maar!
 Vakantiegeld gaat op aan openstaande rekeningen
 Klanten willen dag en nacht contact met u
 
 
reacties
 
van Egmond  |   | 
3-09-2009
 | 
08:47 uur
Kijk dit is prima vergelijkend nieuws met dat van gisteren alhier over de publieke sector!
Zie: (Klik hier)

Hoelang pikt de middenstand deze wantoestanden nog? Hoe makkelijk personeel het in de publieke sector verdient en hoe een slechte arbeidsproductiviteit men daar kent.Dit is overigens geen probleem van Nederland alleen zo blijkt.

In 2007 geeft het British Defenese Ministry al een rapport uit aan de veiligheidsdiensten in de UK waarin men waarschuwt dat de middenklasse een steeds gevaarlijk wordende revolutionaire groep in de maatschappij aan het worden is en dat er binnen 30 jaar opstanden zullen uitbreken waarbij de vroegere opstand van het proletariaat een lachertje zal zijn.
Toch apart dat men dit op overheidsniveau dus al weet!
Laten we het aub op een andere manier oplossen want we zijn toch allemaal volwassen mensen.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10