zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf cruciale sollicitatieblunders – waarvan u vaak niet eens weet dat u ze maakt

20 augustus 2009 - Eén grote fout – zoals een zeer ongepaste outfit of een dramatische opmerking - tijdens uw sollicitatie en uw kansen zijn voorgoed verkeken. Het ergste is nog wel dat u de werkelijke reden van uw afwijzing waarschijnlijk nooit te horen krijgt. Omdat ze u toch niet meer terug zien en u bovendien niet willen beledigen.

Liz Ryan, voormalig HR-manager en werkplekdeskundige, geeft op Business Week vijf voorbeelden van sollicitatieblunders waarvan sollicitanten zich vaak niet eens bewust zijn. 



1. Ongepaste kleding
Denk bijvoorbeeld aan stropdassen met stripfiguurtjes. Doe die niet om, behalve als u er  een statement mee wilt maken en dat ook meedeelt aan de sollicitatiecommissie. Zo niet, dan kan dat detail alles wat u zegt overschaduwen en teniet doen. Ook kleding die uit de tijd is kunt u beter niet aantrekken naar uw sollicitatie. U hoeft niet altijd strak in het pak te verschijnen, maar een zakelijke uitstraling is wel aan te raden. 

2. Overdreven vriendelijk doen

Vriendelijkheid is een vereiste, maar pas op dat u niet overdrijft. Té amicaal gedrag naar onbekenden komt opdringerig en pathetisch over. Kent u degene die uw sollicitatie leidt, laat u dan niet verleiden oeverloos te blijven kletsen over gemeenschappelijke kennissen en ex-collega’s. Wees aardig maar houd het zakelijk. U hebt het niet tegen een potentiële nieuwe vriend maar tegen iemand die u aan een nieuwe baan kan helpen. Natuurlijk kunt u een trimsalon aanraden mocht het gesprek op honden komen, maar bied niet aan de hond van uw gesprekspartner er de volgende dag heen te brengen. 

3. Uw zenuwen de overhand laten krijgen
Natuurlijk bent u zenuwachtig als u gaat solliciteren. Dat is normaal. Maar als u nog geen uur stil kunt zitten, doe daar dan wat aan voor u naar dat gesprek gaat. Friemelen, ijsberen en van het gespreksonderwerp afdwalen werken niet in uw voordeel! 

4. Teveel informatie geven

Een recruiter wil inderdaad veel van u weten. Op zakelijk gebied! Hij of zij wil weten waar uw interesses liggen en wat u motiveert. Maar niet dat uw auto nu alweer in de garage staat, dat u altijd op de verkeerde mannen valt of wat u zou doen met een miljoen. U zult er versteld van staan hoeveel kandidaten delen, en hoezeer dat recruiters irriteert. Houd uw priveleven voor uzelf, u heeft genoeg om daarover te vertellen als u eenmaal aangenomen bent. 

5. Arrogantie

Ambitie is goed, arrogantie een afknapper voor de meeste werkgevers. Onderstreep uw goede kanten maar blijf bescheiden. Vertel dus absoluut hoe goed u bent maar doe dat met een vleugje bescheidenheid, dankbaarheid en/of verbazing. Kraak ook nooit anderen af om uw eigen verdienste te benadrukken.

 
 Doorsturen   19 reacties  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes veel gemaakte sollicitatieblunders
 Poging tot omkoping (en andere manieren om een sollicitatie te verknallen)
 Nederlander ziet sollicitatiegesprek als flirt
 Tien dingen die u niet moet dragen tijdens een sollicitatie
 
 
reacties
 
Piet  |   | 
20-08-2009
 | 
08:49 uur
Leuk verhaal voor als je vandaag een gesprek hebt en al vast in de 'stemming' wilt komen. Ik vind een aantal van de tips niet wetmatig maar eerder de smaak van de hr manager in kwestie.
Peter  |   | 
20-08-2009
 | 
08:49 uur
Helaas werd ik deze week JUIST afgewezen omdat ik ''niet mijzelf'' was (volgens de gesprekspartners van de werkgever)
Ze waren bang dat, in het bedrijf waar ze volgens eigen zeggen zeer open naar elkaar zijn, ik dan buiten de boot zou vallen.

Inhoudelijk deugde alles, ze waren juist naar die ervaring die ik heb op zoek.....

Dan is het toch effe (want ik kan vrij snel wel weer de knop omzetten) bitter als ik lees dat ik juist het overdrevene moet vermijden.

Zelf vind ik mij wel degelijk iemand die graag open met mensen omgaat, maar als ik iemand tegenover me heb die ik net 1 minuut zie, dan heb ik vrijwel nooit (helemaal niet in dit soort gesprekken) een ouwejongenskrentenbrood houding.
Moet ik erbij zeggen dat van de 2 dames tegenover me, de ene (dat zou mijn teamleidster worden) dat ook niet uitstraalde (de andere wel)
Ron  |   | 
20-08-2009
 | 
11:43 uur
Gewoon een leuk artikel, met 5 goede tips. Natuurlijk zijn er wel meer tips te bedenken, maar dit artikel heeft in zich, dat mensen eens gaan nadenken over hoe ze solliciteren.
Veel sollicitanten verdiepen zich onvoldoende in kennis van het bedrijf, waar ze solliciteren.
In een tijd dat je bijna alles kan vinden op internet zeker een gemiste kans.
Er zijn veel boeken en ook cursussen, die je helpen om beter over te komen in een gesprek en vooral om je zekerder te voelen tijdens het gesprek. Veel goede re-integratiebureaus dragen ook zorg voor een goede sollicitatie begeleiding.
werkzoekende sollicitant  |   | 
20-08-2009
 | 
17:39 uur
Tip 4 - ''een recruiter wil idd veel van je weten''...

Je gaat toch nooit praten met een Recruiter ??!!
Die stellen geen ruk voor... ?! Daar ga je je zure tijd niet aan verdoen.
Zijn aangenomen om alles vast te leggen in stasi-databasjes.
RV  |   | 
20-08-2009
 | 
20:49 uur
6. ''Wees blij als bedrijf dat ik als sollicitant uberhaupt bij julie wil komen werken :-)''

''HR heeft wel iets beters te doen en wil u bovendien niet beledigen.'
Deze (mentali)tijd van ''op commando opzitten en pootjes geven'' aan een werk-gever is zo ''vorigste eeuws.'' Wat een arrogante en uit de hoogte houding zeg. Bij dit bedrijf wil ik zeker mijn tijd niet verdoen.


Als werkgevers eens wat respectvoller en menselijker met hun personeel zouden omgaan, dan haddden we dit kandidatenkeur-circus niet (meer) nodig toch? Dan hebben sollicitanten geen verkleedpartje nodig, hoeven ze zich niet onnatuurlijk te gedragen bij een gesprek, hadden ze daardoor ook geen last van zenuwen en alle andere gevolgen.


Stel je voor....
dat je je volgende baan gewoon in een zeer relaxste sfeer, op een terrasje, aan het strand, in de kroeg tussen 2 koele biertjes met je aanstaande werkgever zou kunnen regelen... Kun je gewoon helemaal relaxed jezelf zijn, zie je je werkgever ook eens van zijn menselijke kant. Hou zou je dat vinden?

Welke rol je ook speelt in het leven of het bedrijf. Doe normaal dan doe je als gek zat!
Laat jezelf als uniek menselijk wezen nooit meer in een ''gedrag-regeltjes-harnas'' persen omdat je een baan wilt. Het is maar werk, een kunstje voor een ander om je rekeningen thuis te kunnen te betalen.

''Aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen'' welke rol je ook speelt in het toneelstuk genaamd ''Leven''
Peter  |   | 
20-08-2009
 | 
21:32 uur
''veel goede re-integratiebureaus'' ??
Dat zou nieuw zijn, ik zou weleens een goed onafhankelijk onderzoek willen zien naar dit soort bureau's en de hele recruiterindustrie.

Ik heb sterk het gevoel, dat zij behoorlijk duur zijn in verhouding met de resultaten
(wat zij kunnen voor een peperduur tarief, kan 1 vast persoon bij personeelszaken natuurlijk ook leveren.

elifecoach  |   | 
21-08-2009
 | 
09:54 uur
Tips meegenomen naar mijn volgende solicitatie...ik ben geupgrade naar smart casual...
RV  |   | 
21-08-2009
 | 
10:05 uur
@Peter: breek me de giechel niet open over ''de recruitment industrie''. Das volgens mij gewoon een extra werkgelegenheidsproject om mensen geld te laten verdienen aan ''mensen die werk zoeken''.

Als ieder bedrijf (weer) zijn eigen HR-verantwoordelijkheid zou nemen, zou deze gehele industrietak opgedoekt kunnen worden.

Hierdoor word de weg die een werk-zoekende naar een baan af hoeft te leggen een stuk korter en transparanter.
Peter  |   | 
21-08-2009
 | 
11:45 uur
@RV

je hebt helemaal gelijk, ik heb mijn leukste baan ooit gekregen met een sollicitatiegesprek waarbij inderdaad de relaxte sfeer als vanzelf ontstond.

ik heb zelf ook eens aan de andere kant gezeten en 1 cv ontvangen die zo indrukwekkend was, dat ik na 5 minuten al bij het gesprek zei dat ik het overbodig vond om nog een half uur van die obligate standaardvragen te gaan stellen (waar ziet u uzelf over 5 jaar...) dat ik een bak koffie haalde voor mij en hem, en vertelde een kwartier later dat ik me sterk ging maken voor hem en zo zou het ook kunnen.

maar ja, veel bedrijven (terwijl ze notabene de mensen zelf in dienst hebben op pz !!) gaan liever tonnen per jaar uitgeven aan dit soort toko's
Piet  |   | 
21-08-2009
 | 
12:20 uur
Wat een rancune richting de wervings- en uitzendbranche, deze vervult een relevante taak als het gaat om strategische outsourcing en het samenbrengen van vraag een aanbod waar bedrijven en werkzoekenden dit zelf niet lukt. Jullie managers(?) zouden toch beter moeten weten? Als je dit allemaal leest dan geeft dit weinig blijk van realiteitszin en krijg ik mijn twijfels bij het niveau?
Peter  |   | 
21-08-2009
 | 
13:13 uur
@Piet

Ik ben geen manager, ik ben wel iemand die vanuit de praktijk ziet wat voor opgeklopt circus er soms rondwaart, dat geldt voor dit soort bureau's en dat geldt m.i. ook voor het opgeklopte circus aan adviseurs..kosten
Ik heb bij 1 bedrijf meegemaakt dat er adviseurs langskwamen voor uurtje/factuurtje die gingen adviseren over de advieskosten in het algemeen.

te bizar voor woorden, en je kan je meer afvragen in hoeverre bij die bedrijven managers zelf nog ondernemers zijn..
Veel, te veel draait meer om het imago, de status en niet om het produkt zelf.
Ook in die bedrijven gooit men elkaar (dat is nog niet zo erg) maar ook het personeel dood met voorschriften, strategieen en als dan zo'n managementlaag weg is en er nieuwe opvolgers zijn begint het weer allemaal opnieuw (in een ander ''jasje'')

RV  |   | 
21-08-2009
 | 
15:06 uur
@Piet: Ik ben eveneens geen manager al hoewel ik wel de talenten,capaciteiten en inzichten heb ;-)

''deze vervult een relevante taak als het gaat om strategische outsourcing en het samenbrengen van vraag een aanbod waar bedrijven en werkzoekenden dit zelf niet lukt.''

Dan vraag ik me toch oprecht af waarom de meeste bedrijven dan uberhaupt personeel op de HRM afdeling in dienst hebben???
Het is toch de ''core-business van een hrm-afdeling'' om ervoor te zorgen dat
- mensen geworven en aangenomen worden
- personeels beleid uitstippelen
- carrieres worden gemaakt en begeleid
- opleidingen verzorgd voor personeel
- salaris en ander personeels gerelateerde administratie bijhouden

Kortom: Ervoor zorgen dat het bedrijf voldoende goed opgeleid en gekwalificeerd personeel in dient heeft om haar business uit te kunnen blijven voeren.


Als je hrm afdeling niet (goed) functioneert, kun in mijn ogen beter een paar slechte hrm-ers ontslaan en op zoek gaan naar goede hrm-ers, dan een veelvoud van de kosten uitgeven aan ''externe hrm hulp'' in de vorm van werving, selectie en uitzendburo's.
Ingeborg  |   | 
24-08-2009
 | 
17:02 uur
wat bijzonder om te zien dat 5 simpele standaard sollicitatietips (welke overigens ook voor de werkgever kunnen gelden) ontaard in een discussie over de kwaliteit van bemiddelingsbureaus. Als P&O'er ben ik van mening dat een sollicitatiegesprek voor beide partijen een onderzoek is of je bij elkaar past. Dat je je voorbereid op zo'n gesprek lijkt me niet meer dan logisch. Dat je representatief bent ook. Ik ga ook niet in mijn gympen zitten als ik een sollicitant ontvang. Zullen we de kwaliteit van bemiddelingsbureaus op een andere plek voeren?
Ron Ladage  |   | 
24-08-2009
 | 
18:00 uur
Ingeborg ik ben het helemaal met je eens.
Het lijkt soms erg moeilijk om bij het onderwerp te blijven en hopelijk gaat het vanaf nu weer over de 5 sollicitatietips.

Groeten Ron
RV  |   | 
24-08-2009
 | 
19:26 uur
@Ingeborg:
Zou het heel misschien mogelijk kunnen? zijn dat deze discussie ontaard in iets met als onderwerp ''de kwaliteit van bemiddelingsbureaus''.... omdat er bij:
[quote]Tip 4. Teveel informatie geven...Een recruiter wil inderdaad veel van u weten. [end quote/]
iets genoemd word over deze steeds inpopulairdere en steeds onmenselijker wordende industrietak door de schrijver van dit artikel?
Dat dit - voor vele sollicitanten - misschien wel de eerste aanraking is geweest op zoek naar een baan?

Het feit dat hierop kritiek geuit word, geeft mij dus al aan dat er ergens iets aan de hand is. Waar rook is moet immers vuur aanwezig zijn. Ik vind dat de ''(slechte) kwaliteit van menig bemiddelingsbureau'' hier wel op zijn plaats is, zeker daar dit al vermeld stond in het originele artikel.

Daarnaast ben ik het met je eens dat je een gesprek goed moet voorbereiden en dat je er ''conform de functie'' gekleed naar toe kunt gaan. Ik zou ook geen bezwaar hebben om een gesprek te voeren met je op je gympen, ergens op een bankje in het Vondelpark. Simpelweg omdat ik mijn aandacht kan focussen op het mooie mens wat tegen over me zit en mijn ego niet laat afleiden door ''overdreven kleding en gedragsprotocollen en regeltjes''. Ik ben en blijf nog altijd een mens van vlees en bloed en geen schijndood individu in driedelig grijs.

Tip 6.
Misschien is het als P&O-er eens raadzaam om zelf het hedendaagse sollicitatie circus in te duiken, gewoon voor de lol, om je te kunnen inleven in de belevingswereld van de persoon aan de andere kant van te tafel.. de werkzoekende.

Waar is de mens(elijkheid) gebleven?
Hoe je het ook wendt of keert.. werken is en blijf een aangelegenheid, waarbij mensen van vlees en bloed activiteiten ontplooien waar ze lol in willen hebben, wat zij zelf leuk vinden. Echter na het doorlezen van deze tips bekruipt me steeds meer de indruk dat het ''mens-zijn'' tegenwoordig maar al te graag weggedrukt moet worden achter ''corporate gedrags regels'' en ''uni-forme kledingsregels''.

Vraag:
Waar blijft dan de FUN, LOL op de werkvloer, als je er allemaal hetzelfde uit moet zien en je allemaal hetzelfde moet gedragen volgens de (gedrags,kleding) normen van een bedrijf?


Time for a ''Corporate Culture Upgrade'':
Hoog tijd dat het sociale en arbeidsklimaat in het bedrijfsleven gaat evolueren van een dominerende cultuur naar een inspirerende cultuur. Waar mensen op de eerste plaats ZICHZELF mogen zijn in hun volle glorie en dat ze lol mogen hebben in het werk dat ze willen doen bij een bedrijf.
Peter  |   | 
24-08-2009
 | 
23:03 uur
@Ingeborg

en ik maar denken dat het om de kwaliteiten zou moeten gaan... volgens mij zitten die toch niet in je gympen of in je naaldhakken..

(en wat mij betreft moet het daarover gaan)
ingeborg  |   | 
25-08-2009
 | 
08:38 uur
@RV
Ik snap je reactie wel RV en die van Peter overigens ook. Het is echter nog bij niemand opgekomen dat een recruiter ook intern kan zitten en niet perse verbonden is aan een bemiddelingsbureau. Ik ben ook recruiter in mijn functie als P&O'er. Dat is mijn werk nu eenmaal. In een artikel over ziekteverzuim zou ik ineens casemanager zijn. tja...

Waar ik het in ieder geval zeker over eens ben is dat het ''mens'' zijn in geen enkel geval vergeten moet worden. En dat geldt niet alleen voor de sollicitant. Het is echter maar net bij wat voor soort bedrijf je solliciteert. Vaak weet je dat vooraf zelf ook wel. Waarom zou je anders solliciteren? En anders heb je een mismatch. Ook dat kan gebeuren en is zeker niet het einde van de wereld.
Dat je je dan representatief kleed lijkt me niet meer dan normaal. Echter, in 3d pak voor een baan als warehousemanager lijkt me ook weer niet kloppen. Jullie snappen mijn punt wel....

Ik zou zelf als tip 6 willen toevoegen (en ook dit geldt voor zowel ''recruiter'' als sollicitant): Kijk eens vanuit het perpectief van je tafelgenoot. Als sollicitant is er niets vervelender dan jezelf letterlijk moeten gaan zitten verkopen omdat de recruiter je gewoon niet snapt en als P&O'er (in mijn geval) dat een sollicitant niet verder kan kijken. Kan ik redelijkerwijs wel echt verwachten dat mensen vinden dat ik op die functie pas of vind ik dat alleen maar?
Peter  |   | 
25-08-2009
 | 
10:08 uur
@Ingeborg

Het is maar net wie je tegenover je hebt zitten als gesprekspartner (bezien vanuit de sollicitant)
Mijn beste manager ooit, was er dus wel een die puur naar ervaring,kwaliteit en inhoudelijke vragen stelde.

De keren dat ik zelf sollicitanten op bezoek kreeg heb ik me daartoe ook beperkt en expres niet me willen verdiepen in clichevragen als
``waar staat u over 5 jaar in het leven``

Piet  |   | 
25-08-2009
 | 
10:29 uur
@Zwartkijkers

Het artikel is leuk en luchtig, soms ben ik het niet helemaal eens met de schrijver op punten die ik smaakgevoelig vind. Vandaar mijn opmerking. Het laatste wat ik aan de kwestie wijt is dit:

Een positieve kijk op het (bedrijfs)leven en arbeid is bepalend voor hoe je als sollicitant overkomt. Word je vaak afgewezen, vind je niks meer leuk en word je steeds later wakker? Ga dan eens met iemand praten ipv extern zoeken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10