zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwelijk bestuurslid jaagt CEO weg

14 augustus 2009 - Om maar vooral een goede indruk te maken, houden vrouwelijke bestuursleden de directie vaak zo minutieus in de gaten dat het ten koste gaat van de winst. Dr. Daniel Ferreira van de London School of Economics stelt dat vrouwen het gevoel hebben aan hogere eisen te moeten voldoen dan mannen, en daarom CEO’s extra op hun nek zitten.

"De rol van het bestuur is tweeledig: adviseren en toezicht houden. Het lijkt erop dat in bedrijven waar meer vrouwen in het bestuur zitten, de CEO’s extreem goed in de gaten worden gehouden. Vrouwelijke bestuursleden ontdoen zich bovendien sneller van directieleden en managers die ondermaats presteren. Het gevolg is dat de CEO’s zich opgejaagd voelen en minder vertrouwen hebben in het bestuur. Ook is er minder aandacht voor strategisch advies aan CEO’s. Hierdoor maken diverse bedrijven minder winst. Omdat er steeds meer vrouwen aan de top komen, wel een punt om over na te denken," stelt Ferreira. 



Ander gedrag
Zijn commentaar volgt op een onderzoek van hemzelf en professor Renée Adams van de University of Queensland naar de manier waarop het bestuur zich gaat gedragen zodra er meer vrouwen inzitten. Hieruit kwam naar voren dat de slechtere prestaties vooral gelden als bedrijven al een hoge mate van structuur en regelgeving kennen. Bedrijven waar dat niet het geval is gingen juist beter presteren als er meer vrouwen aan de top kwamen. 

Tegenstrijdige resultaten
Verder blijkt dat de gevolgen niet zozeer te maken hebben met de vrouwen op zich, maar met name met hoe ze zich denken te moeten gedragen als bestuurslid. Zodra er meer vrouwen op een hoge positie zitten, gaan ze zich wellicht minder meedogenloos opstellen. Hij wijst er overigens nadrukkelijk op dat er simpelweg een verband is, niet dat dat oorzakelijk is. Uit een vier jaar durend onderzoek van Catalyst vorig jaar bleek bijvoorbeeld dat bedrijven met de meeste vrouwen aan de top juist 53 procent meer winst maken.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke manager mag de rommel opruimen
 Over tien jaar moet 30 procent van de topmanagers vrouw zijn
 Vrouwelijke managers zijn eerlijker
 Vijf dimensies van vrouwelijk managementsucces
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
14-08-2009
 | 
09:16 uur
Een onderzoek waar je eigenlijk nog geen echte conclusies uit mag trekken. Zeker in Nederland niet.
Ik vind het een goede zaak dat vrouwelijke bestuurleden sneller een ondermaatse manager ontslaan, daar kunnen mannen nog wat van leren. Tevens zijn er ook nog weinig top managers als vrouw, dat is ook een oorzaak van het gedrag van vrouwelijke bestuursleden. Maar op het moment dat er ooit evenwicht gaat komen, dan zal het verschil gaan wegvallen.
Wanneer ook vrouwelijke managers in de gaten gaan krijgen dat de graaimethodes werken, maakt het niet veel meer uit. Een goede mix zal zeker wat doen veranderen aan de denkwijze van mannen, zeker die in topposities.
Want ondanks de miskleunen van de banken, zijn de topbestuurders er nog steeds van overtuigd, dat ze het goed doen. Helaas snappen die klanten en zeker het volk er niets van, dus gewoon bonussen blijven innen.
Dat vrouwen het nu ook een beetje in de gaten krijgen, dat zie je nu bij de Staatsloterij, die heeft ook in de gaten dat je zeker niet net zoveel als Balkenende moet verdienen, want zo slecht is ze zeker niet.
Y.  |   | 
14-08-2009
 | 
14:36 uur
De kop dekt de lading van het artikel dus helemaal niet!
Lijkt mij dat het onderzoek ook verder uitgewerkt moet worden voordat er uberhaupt conclusies kunnnen worden getrokken over de invloed van de vrouw in bestuursposities!
Margreeth Kooij  |   | 
15-08-2009
 | 
09:05 uur
Wat staat er nou eigenlijk in dit stukje? Een tendentieus begin:'vrouwen doen het niet goed' dat je goed moet lezen om de afzwakkende woorden in de eerste alinea mee te nemen. De rest van het stuk trekt de kop steeds verder in twijfel. Gaat Managers Online hetzelfde doen als de kranten met hun veelal gehypte koppen? Margreeth
guus goris  |   | 
17-08-2009
 | 
10:32 uur
Dit artikel lijkt op een poging van de onderzoekers (waarschijnlijk mannen...) om met de macht van wetenschappelijk onderzoek de rol van vrouwen terug te dringen.
Gelukkig zijn steeds meer bedrijven actief bezig met het verhogen van hun 'diverstity'. Een kanttekening wil ik wel graag maken: Succes ontstaat naar mijn mening en vanuit ervaring in de begeleiding van organisaties door de integratie van masculiene en feminiene eigenschappen (doel en resultaatgerichtheid vanuit verbinding en harmonie bijvoorbeeld).
Die feminiene eigenschappen kunnen ook in mannen aanwezig zijn, en tegelijkertijd (daar heeft het artikel wel een punt) zie ik vaak vrouwen die ook dominant masculiene eigenschappen inzetten om zich te meten met de top!
Evren  |   | 
18-08-2009
 | 
00:34 uur
Alles wat we nu zeggen, zou onjuist zijn, er is immers nog geen onderzoek gedaan naar. Alleen één ding kan wel kloppen, dat is dat vrouwen indruk willen maken. Dit vooral omdat ze eigenlijk willen bewijzen, dat ze net zo goed, of zelfs beter zijn dan mannen ( emancipatie ). Laten we allen niet vergeten, dat het niet uitmaakt of je man of vrouw bent, als je goed bent dan ben je dat gewoon. Alleen als het klopt dat vrouwen de CEO op de nek zit om indruk te maken, dan moet er daadwerkelijk actie ondernomen worden. Immers de CEO zou op deze manier beperkt kunnen worden in zijn capaciteiten en dan nog niet gesproken over de demotiverende werking ervan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10