zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT branche bespaart deze crisis niet op marketing

29 juli 2009 - ICT ondernemingen hebben een sterke focus op de eigenschappen van de commercieel verantwoordelijken, een aspect waarvoor tijdens de vorige crisis veel minder aandacht was. Tevens blijkt dat men totaal anders reageert op de economische crisis dan men deed in de vorige recessie in de periode 2001-2003.

Dat blijkt uit onderzoek door de Haagse Hogeschool in opdracht van HILL Consulting Executive Find. De grootste verschillen worden gevonden in de investeringen in marketing en advertising en Research en Development. Uit het onderzoek blijkt verder dat ICT ondernemingen een duidelijk beeld hebben van de eigenschappen die de commercieel verantwoordelijken juist nu nodig hebben om toch succesvol te kunnen zijn. 



Ervaring en gedrevenheid

De belangrijkste aspecten die genoemd worden zijn kennis van de markt, ervaring en gedrevenheid. 50 procent van de respondenten geeft aan dat succes nu direct te verklaren is door individuele managers met deze eigenschappen. In tegenstelling tot de vorige economische recessie in de periode 2001-2003 blijkt dat er nu veel minder ICT bedrijven besparen op marketing & advertising (negentien procent ten opzichte van 42 procent tijdens de vorige crisis). Ook het aantal ondernemingen dat bespaart op R&D is beduidend lager (vier procent ten opzichte van veertien procent tijdens vorige crisis). 

Lessen geleerd
"De verschillen zijn groot omdat er nu sprake is van een financiële crisis en geen ICT crisis zoals aan het begin van dit decennium," aldus Frank Bakker, partner bij HILL. "Toch zien we hiermee heel duidelijk aangetoond dat veel bedrijven de lessen die toen geleerd zijn, nu in de praktijk brengen. De toegenomen aandacht voor kwaliteit in salesteams, maar ook in marketing en R&D werpt nu duidelijk vruchten af."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social network-marketing is dé trend van 2009
 Marketeer en manager zijn het oneens over marketingstrategie
 Meer geld voor directe en interactieve marketing ondanks crisis
 Kredietcrisis staat mobiel adverteren niet in de weg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10