Afgestudeerde ziet arbeidsmarkt met angst en beven tegemoet
29 mei 2009 -
Ooit was de grootste angst voor studenten dat ze hun examen niet zouden halen. Maar dit jaar zijn die examens vooral een welkome afleiding van de angst voor wat hen na de zomer wacht op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Veel bijna-afgestudeerden denken dat ze geen werk in hun vakgebied zullen vinden, ervan overtuigd dat er teveel concurrentie voor te weinig banen is. Uit het onderzoek kwam naar voren dat veel studenten in een staat van verlamming raken over hun carrièrevooruitzichten en dat maakt het zelfs nog onwaarschijnlijker dat ze een passende baan zullen vinden na de hogeschool of universiteit.
Negatieve houding
Maar studenten maken het er zelf niet beter op met hun negatieve en bange houding ten opzichte van de arbeidsmarkt. De daling in de vraag naar mensen is namelijk minder groot dan ze denken. Er zijn nog steeds werkgevers die personeel zoeken, zij het iets minder dan in voorgaande jaren. Sarah Shillingford, partner bij Deloitte: "Een te negatief beeld over je baanvooruitzichten kan desastreus zijn. We moeten zorgen dat studenten niet verlamd raken van angst en niets meer doen. Veelal denken ze dat er zo goed als geen banen zijn, en zo ja, dan menen ze dat ze onmogelijk te krijgen zijn."
Ik heb jarenlang afgestudeerden aangenomen en de eerste jaren van hun loopbaan begeleidt. Ook diverse stagiaires over de vloer gehad.
In het wervingsproces kom je vele soorten persoonlijkheden tegen. Het gedrag wat je waarneemt tijdens de werving komt terug in de jaren erna, je neemt je dus voor nog beter te gaan kijken en gerichter te selecteren. Ik nam mensen aan die al een persoonlijkheid hadden of waarvan je kon verwachten die zich een persoonlijkheid konden aanmeten. Ik heb het hier dus niet over functieeisen, maar over karakter.
Wat is onder andere niet wenselijk gedrag:
- luiheid; werk niet zien liggen; de samenwerking niet aangaan;
- onverschilligheid; niet open staan voor feedback; onvoldoende empathisch vermogen; respectvolle houding;
- niet in staat de dialoog aan te gaan;
- niet inzien dat je opnieuw je plaats moet verdienen.
Overige tekortkoming:
- slecht taalgebruik, mondeling en schriftelijk.
Wat zoek je als werkgever dan wel:
- iemand die weet waar die staat en waar die ongeveer naar toe wilt;
- iemand die aan kan sluiten op wat er al is;
- iemand die gretig is om te leren;
- iemand die zich bewust is van zichzelf en in de omgang met andere mensen.
Zo iemand word je vanuit een opvoeding, vanuit een opleidingsinstituut, door omgang met vrienden en vanuit je eigen leerproces. Dat laatste kun je het beste beďnvloeden, dus organiseer de verdere vorming van je karakter. Zeker wanneer je twijfelt over je kansen op een baan.
Ron Ladage
|
|
2
-
06
-
2009
|
14
:
29
uur
Wederom een bewijs dat het onderwijs al jaren niet aansluit aan de ''werkmaatschappij''.
Al jaren is er geen echt verband meer met het bedrijfsleven.
Vanuit mijn werk heb ik meerdere pogingen gedaan om scholen en bedrijfsleven bij elkaar te brengen.
Vanuit de bedrijven was er redelijke belangstelling om met leerkrachten in contact te komen.
Helaas waren er erg weinig leerkrachten die zich vrij wilden vrijmaken voor deze contacten, vooral wanneer deze in de avond plaatsvonden.
Tevens leiden we mensen op voor de hedendaagse maatschappij, die door de economische crisis zeker zal vernaderen en we lopen dan weer met ons onderwijs ver achter de feiten aan.
Afgestudeerden die zich pro actief op gesteld hebben in o.a. stagetijd en die in hun vrije tijd toch werk zijn gaan verrichte, hebben vaak een lichte voorsprong op hun medegenoten.