zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recessie schreeuwt om betere stagebegeleiding

25 mei 2009 - Door de kredietcrisis is de vraag naar stagiairs fors toegenomen. Stageplaza.nl waarschuwt instellingen en stagebemiddelaars voor misbruik van stagiairs bij bedrijven waar het nu wat minder gaat. Docenten en bemiddelaars moeten tijdens de recessie de kwaliteit van stageplekken beter bewaken.

Uit onderzoek van stagebemiddelaars blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven tijdens de kredietcrisis steeds vaker een beroep doet op stagiairs. "Een stage is een combinatie van werken en leren. We moeten voorkomen dat studenten als goedkope arbeidskrachten worden behandeld," aldus Stageplaza.nl. 



Kwaliteit

Stagebemiddelaars spelen een grote rol in het waarborgen van de kwaliteit van stageplaatsen. Stageplaza.nl heeft haar kwaliteitseisen flink aangescherpt. Nieuwe inschrijvingen worden extra gecontroleerd op kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij twijfel vindt er een persoonlijk bezoek plaats om de stageplek en werkzaamheden te bespreken. 

Stageovereenkomst

Stageplaza adviseert studerend Nederland voorafgaande aan een stage met het stagebedrijf een stageovereenkomst op te stellen. Hierin kunnen afspraken omtrent werkzaamheden, begeleiding en zelfstudie worden vastgelegd. Op deze manier zijn studenten verzekerd van een gezonde balans tussen werken en leren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook docenten scoren onvoldoende voor stagebegeleiding
 Stagebegeleiding in bedrijven verslechterd
 Stagiair profiteert van crisis
 Stagiair vervangt ontslagen medewerker
 
 
reacties
 
Nico Cost  |   | 
25-05-2009
 | 
10:27 uur
Nieuwe medewerkers worden over het algemeen weinig ingewerkt en slecht begeleidt op de werkplek. Als dit al niet goed gaat in een bedrijf, wat verwacht je dan van stagebegeleiding?

Is hoe bedrijven omgaan met nieuwe medewerkers en stagiaires op te lossen met een contract of stageovereenkomst? Volgens mij niet. Die worden al jaren gemaakt, er worden beloften gedaan, maar puntje bij paaltje wordt meer aandacht besteedt aan de papierwinkel dan aan de leerbegeleiding zelf.

Ik heb geen pasklare oplossing, maar zou denken aan:
- wijs binnen het bedrijf de uitvoerende begeleider aan en maak die mede-verantwoordelijk voor de leerdoelstellingen;
- zorg dat deze uitvoerende begeleider vanuit zijn of haar bedrijf ruim voldoende tijd en bewegingsruimte krijgt voor persoonlijke begeleiding van de stagiaire;
- wijs binnen het opleidingsinstituut een supervisiebegeleider aan en maak die verantwoordelijk voor het stagebegeleidingsproces;
- de supervisiebegeleider coacht de uitvoerende begeleider van het bedrijf;
- de uitvoerende begeleider coacht de stagiaire;
- leg deze constructie vast in een overeenkomst, echter is de essentie niet een papieren afspraak maar het persoonlijk verantwoordelijk maken van betrokkenen en de coachingsconstructie en waar mensen worden gestimuleerd om de leerdoelen van zowel stagiaire als uitvoerende begeleider te behalen.

Voordeel voor het bedrijf: De uitvoerende begeleider krijgt specifieke coaching op hoe hij of zij een stagiaire kan begeleiden. Wat de uitvoerende begeleider hiermee leert kan hij of zij weer toepassen in het bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
meer top 10