zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven manieren om werkstress te verminderen

14 mei 2009 - In huidige economische omstandigheden kan zelfs de koelstee kikker in de stress schieten. Debra Condren, psychologe en managementcoach, komt daarom met zeven tips om stress te verminderen. En voor u zegt dat u ze zelf had kunnen bedenken, vraag uzelf dan eens af hoe vaak u deze dingen in de praktijk brengt.

1. Zoek gezelschap


Trek u niet terug als de zorgen de overhand dreigen te krijgen. Menselijk contact heeft een kalmerend effect en helpt u de dingen op een rijtje te krijgen. U kunt er ook aan denken zelf een groep van collega’s samen te stellen om samen grote problemen te lijf te gaan. 

2. Ga sporten

Als u onder druk staat, maakt uw lichaam meer cortisol aan dan u nodig heeft. Dit hormoon zorgt voor extra energie, een hogere pijngrens en een beter geheugen. Teveel ervan leidt echter tot verminderd denkvermogen, botontkalking en hoge bloeddruk. Het teveel aan cortisol verdrijft u met gewichtheffen, buikspieroefeningen en hardlopen. Beweeg daarom tenminste 30 minuten per dag, hoe moe of gefrustreerd u ook bent. 

3. Stop de informatieoverload

De stroom informatie die ons continu ter beschikking staat, levert meer na- dan voordelen op. U helemaal afsluiten is natuurlijk geen optie, maar geniet elke dag van een moment stilte zonder tv, radio, internet en telefoon. 

4. Ga naar buiten

Zelfs de grootste workaholic heeft zo nu en dan een andere omgeving nodig om op te laden. Ga iedere werkdag tenminste 30 minuten weg van uw bureau. Ga lunchen in het park, maak een wandeling. Zelfs een korte pauze kan uw hoofd leeg maken. 

5. Zorg voor voldoende slaap

Niemand heeft genoeg aan zes uur slaap per nacht. U presteert veel beter als u uw lichaam en geest genoeg tijd geeft om te herstellen. Over het algemeen hebben mensen acht uur slaap per nacht nodig. Slaapt u minder, ga dan vroeger naar bed. Ja, er zijn mensen die prima functioneren met minder slaap, maar dat zijn uitzonderingen. U zult er verstelt van staan hoeveel meer u kunt als u meer slaapt. 

6. Doe eens gek

U hoeft heen komiek te zijn om zo nu en dan een goede grap te maken. Probeer het eens als u weer eens in een lange vergadering zit of als de spanning oploopt. Een lach kan de stemming in één klap ten goede keren. Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze zichzelf niet te serieus nemen. Als u gestrest bent, zijn uw medewerkers dat ook. Voel u niet te goed voor een bepaalde mate van zelfspot. 

7. Zorg voor een sociaal leven

Mensen zijn sociale wezens. Maak dus tijd voor uw vrienden en familie, hoe uitgeput u ook bent. Te duur? Waar denkt u dat gezelschapsspellen voor gemaakt zijn?

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 IT-professional ziet technical debt als bedreigingen voor innovatie
 66 procent die zich verzette tegen IT-updates mocht oude versie blijven gebruiken
 Nederlandse vrouwen vinden op kantoor een betere werk/privé balans
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier lessen in het omgaan met crisissituaties
 Flexibiliteit leidt tot stress
 Crisis veroorzaakt stress bij werknemers
 Negen tips tegen crisisstress
 
 
reacties
 
Relatiegeschenken  |   | 
30-06-2011
 | 
16:29 uur
Goed = gezond eten, ook niet onbelangrijk. En op tijd naar bed inderdaad! En je grenzen op tijd aangeven, misschien iets eerder dan je zelf zou willen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Het hybride werken stelt bedrijfsnetwerken op de proef. Wat nu?  (1) 
Bouw zette grootste rem op Nederlandse economie in 2012 (1) 
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
top10
Het einde van 9 tot 5?
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Het hybride werken stelt bedrijfsnetwerken op de proef. Wat nu?
Begrip leidinggevende vermindert uitval mantelzorger
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
Vier beveiligingslekken gevonden in Microsoft Office
Pandemie inspireert tot duurzamer leven
IT-professional ziet technical debt als bedreigingen voor innovatie
Verduurzaming hoog op agenda CFO’s
Onderwijsinstellingen onderschatten het risico van cybercriminaliteit
meer top 10